لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

حالت پرانتزی زانو

حالت پرانتزی زانو

Table of Contents

با موضوع حالت پرانتزی زانو در خدمت شما هستیم.

حفظ و نگهداری از سلامتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همه ما انسان ها در تلاش هستیم که بتوانید این نعمت بزرگ الهی را به بهترین شکل حفظ کنیم و از به خطر افتادن سلامتی خود جلوگیری نماییم.

با این حال ممکن است از همان سنین کودکی تا بزرگسالی گاهی بصورت خواسته یا ناخواسته، به بیماری ها و عارضه های مختلفی دچار شویم که می تواند سلامتی انسان را در معرض خطر قرار دهد. بنابراین تلاش خواهیم نمود تا اقداماتی انجام دهیم که بتوانیم سلامتی از دست رفته خود را بازگردانیم.

در این مقاله در مورد مبحثی صحبت خواهد شد که می تواند از همان سنین کودکی باعث ایجاد مشکل برای افراد شود. چنین عارضه ای حالت پرانتزی زانو نامیده می باشد.

زانوی پرانتزی می تواند گاهی بصورت ژنتیک و وراثتی در قسمت زانوی کودک به وجود بیاید و گاهی نیز ممکن است بر اثر عوامل مختلف دیگر در سنین بالاتر، چنین عارضه ای برای فرد به وجود بیاید.

ویدئو حالت پرانتزی زانو

حال می خواهیم بدانیم که راهکار این عارضه چیست و چگونه می توان بر این مشکل که می تواند برای فرد دردسرساز باشد چیره شد.

ما در این مقاله در ابتدا به بررسی عارضه زانوی پرانتزی خواهیم پرداخت و از مشکلات و عوارض آن نکات مهمی را اشاره خواهیم کرد و در نهایت به بررسی روش های درمانی حالت پرانتزی زانو خواهیم پرداخت تا شاید بتوانیم کمکی در جهت رفع این مشکل نماییم.

اینفوگرافیک حالت پرانتزی زانو

اینفوگرافیک حالت پرانتزی زانو
اینفوگرافیک حالت پرانتزی زانو

با این حال شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری زانوی پرانتزی و روش های درمانی آن به یکی از بهترین مراکز درمانی در این حوزه یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و از راهنمایی ها و روش های درمانی این مرکز درمانی مجهز استفاده کافی نمایید.

دلایل و بیماری های حالت پرانتزی زانو چیست؟

  • اضافه وزن و چاقی در کودکان
  • عدم هماهنگی در صفحه رشد
  • ضعف عضلات
  • راشیتیسم 
  • چرخش پاها به سمت داخل
  • استفاده بیش‌ازحد از پوشک در دوران نوزادی 
  • زود راه افتادن کودک
  • ضربات وارده به زانو 
  • آرتروز یا همان استئوآرتریت
  • شکستگی‌های انتهایی استخوان ران 
  • کمبود ویتامین D
  • بیماری روماتیسم
  • شکستگی استخوان
  • بد نشستن و بد ایستادن‌ها
  • ضعف یا کوتاهی عضله همسترینگ
  • بیماری بلونت

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش حالت پرانتزی زانو کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

ما در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

حالت پرانتزی زانو چیست؟

علل ایجاد حالت پرانتزی زانو چیست؟

علائم ایجاد حالت پرانتزی زانو چیست؟

عوارض حالت پرانتزی زانو چیست؟

چگونگی تشخیص حالت پرانتزی زانو چیست؟

بهترین سن برای درمان حالت پرانتزی زانو چیست؟

زمان مراجعه به پزشک برای درمان حالت پرانتزی زانو چه زمانی می باشد؟

درمان حالت پرانتزی زانو چگونه است؟

درمان حالت پرانتزی زانو به وسیله جراحی چیست؟

جراحی اصلاح زانوی پرانتزی برای چه افرادی مناسب میباشد؟

افرادی که واحد شرایط انجام جراحی استئوتومی نمی باشند کدامند؟

چگونه از ایجاد پای پرانتزی جلوگیری کنیم؟

 

حالت پرانتزی زانو چیست؟

حالت پرانتزی زانو چیست؟
حالت پرانتزی زانو چیست؟

بطور قطع به یقین می توان گفت که امروزه عارضه زانوی پرانتزی یکی از رایج ترین و شایع ترین عارضه ها و بیماری در بین افراد می باشد.

این بیماری مربوط به بیماری های استخوانی می باشد که می تواند باعث ایجاد مشکل و اختلالاتی در سیستم استخوانی و حرکتی افراد شود. زانوی پرانتزی می تواند از عوامل متعددی سرچشمه گیرد و باعث بروز این مشکل شود.

حالت پرانتزی زانو می تواند در ظاهر اندام فرد تاثیرات منفی ای بگذارد و مخصوصا در حین ایستادن می توان به وضوح مشاهده کرد که فاصله زیادی بین دو زانوی پا از هم وجود دارد که مورد می تواند برای فرد آزاردهنده باشد.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت بیمارستان ایرانشهر دیدن کنید.

در اصل نام گذاری این بیماری به زانوی پرانتزی بخاطر مسئله ظاهری موضوع می باشد

در اصل نام گذاری این بیماری به زانوی پرانتزی بخاطر مسئله ظاهری موضوع می باشد که پای فرد به حالت کمانی شکل در می آید و می تواند مشکلات ظاهری و جسمی زیادی را برای فرد ایجاد نماید.

عوامل زیادی در بروز چنین مشکلی دخیل خواهد بود که بیشترین عامل آن می تواند در زمان نوزادی و در اصل زمان جنینی باشد که به دلیل تنگ بودن فضای رحم مادر، ممکن است چنین حالتی بر روی زانوها ایجاد شود.

حال مسئله مهم این خواهد بود که چرا حالت پرانتزی زانو رخ می دهد و آیا غیر از مسئله مادرزادی، عوامل دیگری نیز می تواند در بوجود امدن زانوی پرانتزی موثر باشد یا خیر. به همین دلیل ما در ادامه مقاله به بررسی علل ایجاد چنین عارضه ای خواهیم پرداخت.

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری زانوی پرانتزی به یکی از بهترین مراکز درمانی تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

علل ایجاد حالت پرانتزی زانو

علل ایجاد حالت پرانتزی زانو
علل ایجاد حالت پرانتزی زانو

همانطور که در مورد قبل گفته شد، زانوی پرانتزی نوعی عارضه شایع و فراگیر در بین عموم مردم می باشد که می تواند به دلیل عوامل مختلفی پدید آید.

طبق بررسی های انجام شده و تحقیقات بسیاری از محققان، اکثر کودکان در بدو تولد با زانوی پرانتزی به دنیا می آیند که البته بعد از گذشت مدت زمانی چنین عارضه ای از بین خواهد رفت. اما در برخی از افراد ممکن است بعد از تولد هم چنین مشکلی را همراه خود داشته باشند.

یکی از دلایل ایجاد زانوی پرانتزی در حین تولد، محدود بودن فضای رحم مادر در زمان جنینی می باشد و جنین برای تغییر وضعیت خود در شکم مادر، مجبور بوده است فشار زیادی را تحمل نماید و چنین فشاری باعث ایجاد حالت پرانتزی در زانو شده است.

از دیگر علل ایجاد زانوی پرانتزی می توان به عارضه های زمان شکستگی استخوان پا اشاره کرد که می تواند عارضه کمانی شدن زانو را بوجود بیاورد. از طرفی عوامل دیگری مانند عارضه های استخوانی و مفاصل می تواند زمینه ساز ایجاد حالت پرانتزی زانو در افراد شود.

این عارضه می تواند شامل دیسپلازی استخوان، راشیتیسم یا نرمی استخوان، عارضه بلانت، پاژه و … اشاره کرد. زمانی که پزشک متخصص ارتوپد، تشخیص های لازم را برای زانوی پرانتزی انجام می دهد، در اولین گام به او پیشنهاد خواهد کرد از ورزش و یا تجهیزات پزشکی مخصوص به زانوی پرانتزی استفاده نماید تا بتواند مشکل مورد نظر را حل نماید.

یکی دیگر از علل ایجاد زانوی پرانتزی، انجام برخی از ورزش ها می باشد

یکی دیگر از علل ایجاد زانوی پرانتزی، انجام برخی از ورزش ها می باشد که می تواند زمینه ساز ایجاد زانوی پرانتزی شود. به عنوان مثال بسیاری از فوتبالیست ها به دلیل شدت تمرینات، به مرور زمان به زانوی پرانتزی دچار می شوند که اغلب این افراد به این موضوع توجه خاصی ندارند و اقدامات لازم را انجام نمی دهند.

همچنین آسیب دیدگی های ورزشی هم می تواند از دلایل مهم ایجاد زانوی پرانتزی برای افراد باشد که این امر بسیار رایج بوده و می تواند مشکلات مختلفی را برای ورزشکار بوجود بیاورد.

افرادی که از حالت پرانتزی زانو رنج میبرند، ممکن است در ابتدای امر هیچ گونه مشکلی را در این خصوص احساس ننماید و عملا حالت بدی برای او رخ ندهد.

اما ممکن است به مرور زمان بر وضعیت تعادل جسمی و روحی تاثیرات منفی بگذارد و حتی می تواند باعث ایجاد عدم تعادل در راه رفتن شود و در صورت عدم رسیدگی به موقع می تواند باعث وخیم تر شدن اوضاع شود.

بنابراین می توان گفت که یکی دیگر از علل بوجود آمدن چنین عارضه ای، تغییرات در ساختار کلی بدن می باشد که می تواند باعث ایجاد فاصله بیش از اندازه بین زانوها شود و همین امر می تواند به قسمت بالای بدن شوک وارد نماید و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

لطفا پس از مطالعه این مقاله، از پست تمرینات بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک دیدن کنید.

افرادی که از عارضه زانوی پرانتزی رنج می برند، ممکن است دچار عدم تعادل در پاهای خود شوند

افرادی که از عارضه زانوی پرانتزی رنج می برند، ممکن است دچار عدم تعادل در پاهای خود شوند. این امر می تواند فشار ناشی از وزن انسان روی پا را دچار اخلال کند و عملا وزن و نیروی بالاتنه بدن را بصورت مساوی بین دو پا تقسیم نکند و باعث ایجاد عدم تعادل و حتی افتادن شود و صدمات جبران ناپذیری را به فرد وارد کند.

از طرفی  می توان یکی دیگر از علل ایجاد حالت پرانتزی زانو را، التهاب در ناحیه مفاصل پاها اشاره کرد که این التهاب می تواند در قسمت زانوی پا مشکلاتی ایجاد نماید و نیرو و وزن بدن را بصورت مساوی تقسیم ننامید و همین امر باعث ایجاد تغییر شکل در حالت طبیعی زانو خواهد کرد.

بنابراین متوجه شدیم که چه عواملی می تواند دست به دست هم دهد تا عارضه زانوی پرانتزی برای فرد رخ دهد.

ما در موارد زیر بصورت خلاصه به برخی از رایج ترین عوامل ایجاد زانوی پرانتزی خواهیم پرداخت:

  • ناهماهنگی در رشد استخوان های پا در زمان کودکی می تواند از عوامل تاثیرگذار حالت پرانتزی زانو باشد.
  • بیماری هایی که باعث کاهش مواد معدنی مختلف در استخوان ها می شود مانند راشتیسم و …
  • آسیب دیدگی های ورزشی و ضربات شدید به قسمت زانوی پا
  • بیماری هایی نظیر آرتروز زانو و …
  • پارگی رباط زانوی پا و همچنین شکستگی های شدید در ناحیه استخوان ران پا و بد جوش خوردن آن
  • شکستگی قسمت فوقانی استخوان درشت نی(به علت بد جوش خوردن)
  • آسیب دیدگی های ناشی از شکستن استخوان درشت نی و عدم درست جوش خوردن آن
  • بیماری هایی نظیر پاژه و بیماری آرتریت رماتوئید می تواند زمینه ساز چنین عارضه ای شود

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری زانوی پرانتزی و همچنین درمان حالت پرانتزی زانو، به یکی از بهترین مراکز درمانی این حوزه یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نموده و از پزشکان و متخصصان خبره و باتجربه شاغل در این مرکز درمانی استفاده نمایید.

علائم ایجاد حالت پرانتزی زانو

علائم ایجاد حالت پرانتزی زانو
علائم ایجاد حالت پرانتزی زانو
  • یکی از واضح ترین علامت های ایجاد حالت پرانتزی زانو، حالت ظاهری آن است که زمانی است می توان از روبرو حالت کمانی زانوها را مشاهده نمود که البته این حالت می تواند گاهی خفیف باشد و صرفا با معاینه پزشک متخصص مشخص خواهد شد.
  • افرادی که به مشکل زانوی پرانتزی دچار هستند، اغلب در زمان راه رفتن خود بر قسمت لبه خارجی پای خود راه می روند که همین امر می تواند باعث ایجاد ناموزونی در راه رفتن شود.
  • چرخش های متعدد ساق پا به سمت داخل و حالت پیچ خوردگی مداوم
  • احساس ضعف و ناتوانی در نواحی زانو می تواند از علائم حالت پرانتزی زانو باشد.
  • کوتاهی عضلات سمت ناحیه داخلی ران و ساق پا که می تواند باعث ایجاد اخلال در راه رفتن هم شود.
  • کشیدگی های متعدد رباط های پا و قسمت های مرتبط با زانو و مچ پا
  • خالی کردن ناگهانی زانوی پا در حین ایستادن یا راه رفتن که باعث کاهش ارتفاع پاها خواهد شد
  • ایجاد انحراف در ناحیه کشک زانو و این انحراف اغلب به سمت داخل پا تمایل خواهد داشت.
  • ایجاد آرتروز زانو در سنین کمتر از دیگر علائم زانوی پرانتزی می باشد.
  • احساس خستگی و دردهای خفیف و گاهی شدید در ناحیه زانو و ساق پا
  • ایجاد ساییدگی در قسمت کناری کفش، مخصوصا در ناحیه خارجی کفش

چنین علائمی می تواند زمینه ساز ایجاد حالت پرانتزی زانو شود و لازم است در صورت مشاهده چنین علائمی، از همان ابتدا برای جلوگیری از پیشرفت این عارضه به پزشک متخصص مراجعه نمود. توصیه می شود برای پیشگیری و درمان مشکلاتی زانوی پرانتزی خود، به یکی از بهترین مراکز درمانی این حوزه یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه کرده و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

پیشنهاد می کنیم از پست علائم سرطان استخوان در آزمایش خون دیدن کنید.

عوارض حالت پرانتزی زانو

عوارض حالت پرانتزی زانو
عوارض حالت پرانتزی زانو

بیماری زانوی پرانتزی می تواند عوارض متعددی را برای فرد به وجود بیاورد و عملکرد عمومی بدن او را تحت تاثیر خود قرار دهد. حالت پرانتزی زانو باعث خواهد شد که بعضی از عضلات زانو به حالت منقبض در بیاید و در برخی از حالات می تواند باعث حالت تضعیف عضلات زانو شود.

زانویی که به سمت بیرون انحراف پیدا کرده باشد و حالت کمانی به خود گرفته باشد، عضلات آن دچار اخلال خواهد شد و می تواند باعث شود که فرد نتواند به درستی حرکت کند.

یکی از دیگر مشکلات مربوط به زانوی پرانتزی، مشکلات در قسمت کشکک زانو می باشد. کشک زانو به سمت خارج منحرف خواهد شد و می تواند باعث ایجاد چسبندگی در قسمت لیگامان ها شود و همین امر می تواند ایجاد مشکل در عضلات ناحیه زانو شود.

تاندون های زانو می تواند در اثر بیماری زانوی پرانتزی دچار مشکل شود. از طرفی در زیر تاندون های عضلات، بالشتکی وجود دارد که باعث خواهد شد تاندون ها با استخوان برخورد نکند.

عضلات زانو در اثر بیماری زانوی پرانتزی دچار کشکش بیش از حد خواهد شد و همین امر می تواند باعث افزایش فشار در بالشتک زانو ها شود و ایجاد التها نماید. این حالت باعث ایجاد بیماری بورسیت خواهد شد و لازم است اقدامات درمانی لازم را در این خصوص انجام داد.

چگونگی تشخیص حالت پرانتزی زانو

چگونگی تشخیص حالت پرانتزی زانو
چگونگی تشخیص حالت پرانتزی زانو

خوشبختانه، روش های تشخیص بیماری زانوی پرانتزی وجود دارد. با گسترده شدن تجهیزات پزشکی و درمانی و ابزارالات تشخیصی، چنین بیماری هایی را می توان از قبل از گسترش یافتن، تشخیص داد و اقدام به درمان به موقع آن نمود. عارضه زانوی پرانتزی بیشتر در زمان کودکی رخ می دهد که والدین نگران این مسئله هستند که بتوانند اقدام به موقعی برای درمان آن انجام دهند.

با مراجعه به پزشک متخصص، می توان اقدامات تشخیصی را انجام داد. در ابتدای امر، پزشک از فرد خواهد خواست که راه برود و در حین راه رفتن، تمامی عضلات زانو و نحوه راه رفتن او را تحت نظر قرار میدهد.

پزشک متخصص از نوع زاویه راه رفتن فرد و همچنین معاینه های جانبی، متوجه خواهد شد که آیا فرد در معرض عارضه زانوی پرانتزی قرار دارد یا خیر. از طرفی گاهی لازم خواهد شد که پزشک معاینه هایی در ناحیه استخوان لگن و ستون فقرات انجام دهد. همچنین روش های تشخیص مختلفی نیز برای درمان حالت پرانتزی زانو وجود دارد که این روش ها شامل موارد زیر است.

مطالعات آزمایشگاهی

در برخی از مواقع، پزشک متخصص از بیمار خواهد خواست که آزمایشات ژنتیکی مناسب در این زمینه را انجام دهد تا بتواند تشخیص درستی در خصوص این بیماری دهد. مطالعاتی مرتبط با هماتولوژی و … انجام خواهد شد که پزشک متخصص را کمک خواهد کرد تا بتواند به تشخیص درست عارضه زانوی پرانتزی دست پیدا کند.

تصویربرداری اشعه ایکس

تصویربرداری اشعه ایکس
تصویربرداری اشعه ایکس

استفاده از تکنولوژی های روز از جمله روش های تشخیص بیماری زانوی پرانتزی می باشد. عکس برداری به وسیله اشعه ایکس، یکی از همین موارد است که بصورت تمام قد از فرد عکسبرداری خواهد شد.

تصویربرداری به وسیله اشعه ایکس می تواند نشان دهد که در قسمت هایی نظیر استخوان درشت نی، ناهنجاری هایی وجود دارد یا خیر و آیا تغییر شکلی هرچند جزئی در ناحیه زانو و استخوان ران دیده می شود یا خیر. همین موضوع می تواند به پزشک کمک نماید تا بتواند روش درمانی درستی را برای فرد انتخاب نماید.

بطور عادی، استخوان های ناحیه ران دارای زاویه نرمالی می باشد که در تصویربرداری مشخص خواهد شد که آیا این زاویه از حالت عادی خود خارج شده است یا خیر.

همچنین میزان زاویه بندی استخوان های زانو و مفاصل قسمت زانو را مورد بررسی قرار میدهد و پزشک متخصص بر اساس داده های دریافت شده از تصویربرداری متوجه خواهد شد که آیا فرد در معرض حالت پرانتزی زانو قرار دارد یا خیر.

شما می توانید برای انجام تصویربرداری به وسیله اشعه ایکس و سایر روش های تشخیصی به یکی از بهترین مراکز درمانی تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

انجام سی‌تی اسکن و MRI

انجام سی‌تی اسکن و MRI
انجام سی‌تی اسکن و MRI

در برخی از مواد ممکن است پزشک با استفاده از سی تی اسکن یا MRI اقدامات تشخیصی لازم را برای عارضه زانوی پرانتزی انجام دهد. چنین روش تشخیصی باعث خواهد شد که میزان عارضه و آسیب دیدگی بطور دقیق مشخص شود.

بهترین سن برای درمان حالت پرانتزی زانو

بهترین سن برای درمان حالت پرانتزی زانو
بهترین سن برای درمان حالت پرانتزی زانو

همانطور که گفته شد، بروز عارضه زانوی پرانتزی بیشتر در سنین کودکی و مخصوصا در زمان رشد جنین در شکم مادر بوجود می آید. البته در برخی مواقع نیز ممکن است در سنین بالاتر چنین مشکلی در بین افراد بوجود بیاید. با این حال یکی از مهمترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد بوجود می آید، این است که بهترین سن و زمان برای درمان چنین بیماری ای، چه زمانی می باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که طبق بررسی های انجام شده، بهترین و مناسب ترین سن برای درمان حالت پرانتزی زانو، برای کودکان در سنین زیر 3 سالگی می باشد.

زیرا در چنین سنی، میزان انعطاف پذیری بدن کودک بسیار بالاتر بوده و همین امر می تواند باعث شود روند بهبود عارضه زانوی پرانتزی، تسریع پیدا کند و در نتیجه از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری خواهد کرد.

بنابراین بهتر است برای درمان این بیماری، در همان سنین بسیار پایین اقدامات لازم را انجام داد و به زمان دیگر و سنین بالاتر موکول نکرد.

شما می توانید برای کسب مشاوره و راهنمایی های لازم برای درمان حالت پرانتزی زانو و اقدامات درمانی برای حل این معضل به یکی از بهترین مراکز درمانی این حوزه یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نموده و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان حالت پرانتزی زانو

زمان مراجعه به پزشک برای درمان حالت پرانتزی زانو
زمان مراجعه به پزشک برای درمان حالت پرانتزی زانو

در بسیاری از موارد مخصوصا در سنین کودکی، ممکن است به زانوی پرانتزی دچار شده باشد، اما وضعیت کودک در حالت عادی می باشد و مشکلی برای وی ایجاد نخواهد شد. در برخی از موارد مشاهده شده است که به مرور زمان حالت پرانتزی زانوی کودک از بین رفته است و عملا نیازی به انجام امور درمانی نخواهد بود.

اما خلاف این موضوع هم وجود دارد. یعنی ممکن است در برخی مواقع مشکل او در مرحله جدی تری قرار گرفته باشد و همین امر باعث خواهد شد که والدین او به پزشک مراجعه کنند و وضعیت او را مورد بررسی قرار دهند.

ما در موارد زیر به برخی از مواردی خواهیم پرداخت که در صورت مشاهده آن لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود. این موارد عبارتند از:

بیشتر کودکان تا سنین قبل از سه سالگی ممکن است با مشکل زانوی پرانتزی مواجه شده باشند. در صورتی که کودک بعد از این سن، مشکل او ادامه دار بود، لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود.

اگر فردی در صورت بروز عارضه زانوی پرانتزی حتی بصورت خفیف، دچار مشکلاتی در دیگر نقاط استخوان پا شده باشد، لازم است برای انجام معاینات و اقدامات درمانی به پزشک مراجعه نماید.

حال اگر کودک در سن زیر 3 سال با مشکل تشدید زانوی پرانتزی روبرو شد، لازم است در همان سنین هم به پزشک مراجعه شود و اقدامات به موقعی را انجام دهند.

در صورت عدم موزون در استخوان زانوی کودک لازم است با پزشک مشورت های لازم انجام شود.

علائمی مانند چرخش انگشتان پا به سمت داخل، مخصوصا در حین راه رفتن، لازم است به متخصص ارتوپد مراجعه کرد.

کوتاه قد بودن کودک در مقایسه با سن او می تواند یکی از علائم جدی در عارضه زانوی پرانتزی در سنین کودکی باشد و لازم است درمان به موقعی در این خصوص صورت گیرد.

شما می توانید جهت مراجعه به پزشک متخصص برای تشخیص و درمان مشکل حالت پرانتزی زانو، به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

درمان حالت پرانتزی زانو

درمان حالت پرانتزی زانو
درمان حالت پرانتزی زانو

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات پزشکی و همچنین روش های درمانی بروز، امکان درمان حالت پرانتزی زانو وجود دارد. عارضه زانوی پرانتزی باید در همان سنین کودکی مورد پیگیری قرار گیرد تا بتوان در اقدامی درست و اصولی به درمان این عارضه پرداخت. ما در مواد زیر به برخی از روش های درمانی زانوی پرانتزی خواهیم پرداخت:

درمان زانوی پرانتزی به وسیله ورزش

اطلاع دقیق از بیماری زانوی پرانتزی و بدست اوردن اطلاعات کافی در خصوص روش های درمانی زانوی پرانتزی می تواند قدمی موثر در جهت درمان درست و اصولی آن باشد.

آشنایی با روش های درمان چنین عارضه ای می تواند علاوه بر اصلاح حالات ظاهری زانو، منجر به بهبود عملکرد در سیستم حرکتی و استخوانی فرد شود. روش های درمانی متعددی وجود دارد که می توان بر اساس شرایط جسمی بیمار و تشخیص پزشک از آن بهره برد. یکی از روش های درمانی در این حوزه، ورزش درمانی می باشد.

اگر فردی دچار حالت پرانتزی زانو شده باشد، لازم است از همان ابتدا اقدامات لازم را در خصوص تعادل وزنی خود انجام دهد و از افزایش وزن جلوگیری نماید. زیرا این امر می تواند باعث فشار بیشتر بر عضلات و استخوان های پا شود. ورزش کردن از جمله روش هایی می باشد که می توان به تقویت عضلات زانو پرداخت و همچنین در زمینه تناسب اندام می توان اقدامی موثر انجام داد.

کاهش وزن و تناسب اندام

کاهش وزن و تناسب اندام می تواند از وارد شدن فشارهای اضافی به قسمت زانو و استخوان پا جلوگیری کرد و از وخیم تر شدن اوضاع جلوگیری نمود.

یکی از کاربردهای مهم ورزش در درمان حالت پرانتزی زانو، این است که می تواند به اصلاح فرم پاها کمک زیادی کند. اگر مشکل زانوی پرانتزی فرد جزئی و اندک باشد می توان بر اساس تمریناتی خاص، اقدام به اصلاح وضعیت زانوی پا نمود و باعث بهتر شدن عارضه شد.

ما در موارد زیر به برخی از ورزش های مناسب در خصوص درمان زانوی پرانتزی اشاره خواهیم کرد که البته تشخیص و نظر نهایی پزشک شرط استفاده از ورزش در جهت بهبودی چنین عارضه ای می باشد. این ورزش ها عبارتند از:

انجام حرکت اسکات به وسیله توپ

این حرکت ورزشی یکی از حرکات ورزشی بسیار مناسب در جهت بهبود وضعیت زانوی پرانتزی می باشد که می توان از آن نهایت استفاده را برد.

برای انجام این حرکت کافی است که با استفاده از یک توپ اقدام به انجام حرکت اسکات نمایید و استفاده از توپ فوتبال یا والیبال و قرار دادن آن در بین پاها می تواند تاثیر بیشتری در وضعیت  زانو داشته باشد.

برای انجام آن می توان به دیوار تکیه داد و در زاویه ای مناسب اقدام به انجام چنین حرکتی نمود. برای انجام این حرکت لازم است در طول هفته 1 الی 2 بار این حرکت را انجام دهید.

البته لازم است قبل از انجام هر ورزشی با پزشک متخصص خود مشورت های لازم را انجام دهید که بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی مراکز درمانی زانوی پرانتزی می تواند در زمینه انجام ورزش های مختلف برای حل معضل زانوی پرانتزی، راهنمایی های لازم را انجام دهد.

نزدیک کردن پا ها به یک دیگر بر روی زمین

یکی دیگر از ورزش های مفید در زمینه بهبود زانوی پرانتزی، نزدیک کردن پاها به یکدیگر بر روی زمین می باشد. در این روش کافی است با استفاده از توپ فوتبال یا والیبال، و قرار دادن آن در بین قوزک پای خود، به مدت 10 الی 15 ثانیه پاهای خود را به سمت توپ فشار دهید و سپس به مدت 20 ثانیه استراحت نمایید. چنین حرکتی را می توان بصورت روزانه و نامحدود انجام داد.

نزدیک کردن و چسباندن پا ها به یک دیگر در حالت نشسته

چنین حرکتی ورزشی ای می تواند در کنار ورزش های فوق، در زمینه اصلاح وضعیت زانوی پرانتزی موثر باشد. برای انجام چنین حرکتی لازم است در ابتدا کمر خود صاف نگه دارید

و سپس کف پاهای خود را به مدت 30 الی 40 ثانیه به همدیگر بچسبانید و سپس سعی کنید که کف پاهای خود را به هم فشار دهید تا زانوی پا تحت فشار قرار گیرد.

با انجام چنین حرکتی می توان به مرور زمان شاهد تغییراتی در قسمت زانوی پا بود و اگر عارضه زانوی پرانتزی در حد خفیف باشد می توان با استفاده از چنین حرکاتی به نتیجه خوبی دست پیدا کرد.

استفاده از مکمل های ویتامینی برای بهبود وضعیت استخوان

ممکن است در برخی از مواقع، عارضه حالت پرانتزی زانو، بر اثر کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی بوجود آمده باشد که در این خصوص، پزشک متخصص تشخیص های لازم را انجام خواهد داد.

در این صورت می توان با استفاده از حرکات ورزشی و در کنار آن با استفاده از مکمل های ویتامینی و مواد معدنی اقدام به تقویت استخوان ها و عضلات زانو نمود که می تواند نقش موثری در بهبود وضعیت زانوی پرانتزی داشته باشد.

مکمل هایی نظیر کلسیم، ویتامین D و … از جمله مکمل های ضروری در بهبود وضعیت استخوان های بدن می باشد.

انجام فیزیوتراپی برای درمان زانوی پرانتزی

انجام فیزیوتراپی برای درمان زانوی پرانتزی
انجام فیزیوتراپی برای درمان زانوی پرانتزی

یکی دیگر از روش های موثر در درمان مشکل حالت پرانتزی زانو، فیزیوتراپی می باشد. در ابتدای کار پزشک متخصص بعد از معاینه تجویزهای لازم را انجام میدهد و در صورت تجویز پزشک برای انجام فیزیوتراپی می توان برای تقویت عضلات زانوی پا و کشکش عضلانی بیشتر به یک مرکز فیزیوتراپی مراجعه کرد.

درمان زانوی پرانتزی به وسیله فیزیوتراپی می تواند باعث تقویت عضلات زانو شود و از ایجاد التهاب و قوس در ناحیه پا جلوگیری کند و دردهای ناشی از این عارضه را کاهش دهد.

بعد از انجام فیزیوتراپی، بازه عملکردی عضلات و تاندون های زانو بیشتر خواهد و عملکرد بهتری از خود ارائه می دهد و همین امر می تواند در زمینه نشستن، راه رفتن تاثیرات مثبتی داشته باشد.

ترکیب فیزیوتراپی و انجام ورزش یکی از بهترین راهکارها برای درمان عارضه زانوی پرانتزی می باشد. یکی از بهترین مراکز درمانی در زمینه فیزیوتراپی زانو، بیمارستان ایرانشهر می باشد که با پیشرفته ترین امکانات پزشکی و درمانی سعی در درمان بیماران محترم خواهد کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو را مطالعه کنید.

رژیم غذایی

رژیم های غذایی نقش موثری در درمان عارضه زانوی پرانتزی خواهد داشت و در کنار سایر روش های درمانی، توصیه می شود که از رژیم های غذایی خاصی استفاده کرد. فرد مبتلا به این عارضه نباید از مصرف غذاهای سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها، غافل شود و می تواند در زمینه درمان حالت پرانتزی زانو، اقدامی مفید انجام دهد.

از جمله مواد غذایی مفید که می تواند در زمینه تقویت استخوان ها و حل مشکل زانوی پرانتزی کمک زیادی کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • استفاده از انواع میوه و سبزیجات که حاوی ویتامین های مختلف است و همچنین مصرف چربی های سالم از جمله امگا 3 بسیار ضروری خواهد بود
  • مصرف انواع مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز، ماهی و …
  • استفاده از مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارد مانند ادویه های مختلف مانند زردچوبه، زنجبیل و …

استفاده از کفش های مخصوص پای پرانتزی

استفاده از کفش مخصوص پاهای پرانتزی می تواند در زمینه درمان چنین عارضه کمک زیادی کند. چنین کفش هایی که حالت طبی هم دارد می تواند منجر به کاهش فشار در ناحیه زانو و دیگر نواحی استخوان پا شود.

از طرفی می تواند باعث شود فشار ناشی از وزن فرد بصورت مساوی در بین پاها تقسیم شود و از بروز فشار بیش از حد جلوگیری نماید. پزشک متخصص می تواند در این زمینه توصیه های لازم را انجام دهد.

حال در ادامه مقاله به بررسی یکی از روش های درمانی حالت پرانتزی زانو خواهیم پرداخت که در موارد شدیدتر مورد استفاده قرار میگیرد و این روش، روش جراحی زانو نام دارد.

درمان حالت پرانتزی زانو به وسیله جراحی

درمان حالت پرانتزی زانو به وسیله جراحی
درمان حالت پرانتزی زانو به وسیله جراحی

یکی از روش های بسیار موثر و کارآمد در زمینه درمان حالت پرانتزی زانو، جراحی می باشد. در بسیار از موارد، عارضه زانوی پرانتزی در وضعیت شدیدتری قرار دارد و صرفا باید از روش جراحی استفاده کرد.

برای انجام اصلاحات دز ناحیه زانو و قرار دادن استخوان های آن در زاویه درست می توان با استفاده از جراحی اقدام به اصلاح چنین موردی نمود. نام این روش حراحی استئوتومی می باشد که با هدف تغییرات در قسمت استخوان درشت نی به وجود امده است.

این جراحی با ایجاد بازسازی در زاویه استخوان زانوی پا به افراد کمک خواهد کرد که اقدام به درمان زانوی پرانتزی خود نماید. این جراحی صرفا در قسمت زانو انجام خواهد شد و استخوان ران پا تغییری در آن حاصل نخواهد شد.

اصلاح استخوان درشت نی زانو می تواند بدین شکل صورت گیرد که در ابتدای جراحی، برش و جداسازی ای در قسمت استخوان ایجاد می شود و سپس با اضافه کردن استخوان از قسمت های مختلف بدن، سعی در بازسازی زاویه انحراف یافته زانوی پا خواهند کرد. همچنین در این جراحی، تغییراتی در ناحیه غضروف زانو انجام می شود که این باعث بهبود در عملکرد حرکتی فرد خواهد شد.

قبل از انجام چنین جراحی ای، پزشک متخصص با استفاده از روش تصویربرداری به وسیله اشعه ایکس و MRI اقدامات قبل از جراحی را انجام خواهد داد و مشخص خواهد شد که دقیقا در چه ناحیه ای باید اصلاحات لازم انجام شود. این تصاویر به پزشک کمک خواهد که محل دقیق جراحی را مشخص نماید و به بالارفتن راندمان جراحی کمک زیادی خواهد نمود.

برای انجام اصلاحات لازم در استخوان زانو دو رویکرد و روش وجود دارد که این دو رویکرد عبارتند از:

ایجاد برش در استخوان درشت نی و حذف قسمت هایی از ساختار گووه ای، که این عمل باعث خواهد شد که اگر فرد در حین بیماری زانوی پرانتزی به بیماری آرتروز دچار شده باشد، چنین عارضه ای درمان شود. در نهایت، این جراحی با استفاده اتصال صفحاتی فلزی شکل در استخوان زانو، تمام خواهد شد و انحراف ایجاد شده ناشی از زانوی پرانتزی درمان می گردد.

در دومین رویکرد جراحی استئوتومی، برش هایی در ناحیه استخوان درشت نی ایجاد می شود و برخش های درونی استخوان برش داده خواهد شد وحفره ای ایجاد می شود که این حرفه توسط استخوان هایی از دیگر نقاط بدن پر می شود و به بدن متصل خواهد شد و زاویه انحراف یافته به حالت عادی باز خواهد گشت. این امر باعث افزایش پایداری در هنگام راه رفتن در فرد خواهد شد و می تواند در زمینه درمان زانوی پرانتزی موثر باشد.

شما می توانید برای انجام جراحی استئوتومی برای درمان حالت پرانتزی زانو، به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و اقدامات لازم را توسط پزشکان متخصص این مرکز درمانی انجام دهید.

توصیه می کنیم، مقاله برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد را مطالعه کنید.

جراحی اصلاح زانوی پرانتزی برای چه افرادی مناسب میباشد؟

جراحی اصلاح زانوی پرانتزی برای چه افرادی مناسب میباشد؟
جراحی اصلاح زانوی پرانتزی برای چه افرادی مناسب میباشد؟
  • افرادی که در سنین جوانی قرار دارند و بسیار فعال هستند و دچار بیماری های استخوانی نیستند.
  • افرادی که سابقه بیماری های قلبی و عروقی ندارند و در وضعیت عروقی خوبی قرار دارند.
  • افرادی که در وضعیت وزنی خوبی قرار دارند و به چاقی مبتلا نیستند.
  • افرادی که تنها در یک زانو دچار انحراف زاویه هستند.
  • افرادی که دچار دردهای مزمن و شدیدی هستند و در زندگی روزمره خود دچار مشکلاتی در این زمینه شده اند.
  • افرادی که می‌توانند شرایط پس از جراحی را تحمل کنند.
  • افرادی که دارای سیستم ایمنی بدنی مناسبی هستند و می توانند دوران نقاهت بعد از جراحی را پشت سر بگذارند.

افرادی که واجد شرایط انجام جراحی استئوتومی نمی باشند کدامند؟

برخی از افراد به دلایل مختلفی ممکن است واجد شرایط انجام جراحی زانوی پرانتزی نباشند و باید از انجام این کار خودداری کنند. چنین افرادی عبارتند از:

  • افرادی که دچار آرتروز شدید زانو هستند و التهاب مفصلی شدیدی دارند.
  • افرادی که دچار انحراف زانوی بیشتر از زاویه 20 درجه شده اند.
  • افرادی که مبتلا به آرتریت پاتلوفمورال هستند.
  • افرادی که دارای اضافه وزن شدید هستند و از شاخص توده بدنی بالایی برخوردار هستند.
  • افرادی که در گذشته سابقه التهاب و پارگی در ناحیه رباط زانو هستند.
  • افرادی که قادر به انجام دامنه حرکتی بیشتر از 90 درجه نخواهند بود.

چنین افرادی قادر نخواهند بود با استفاده از روش جراحی به درمان حالت پرانتزی زانو بپردازند و لازم است اقدامات درمانی دیگری با تشخیص پزشک انجام دهند که بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی در این حوزه می تواند راهنمایی های لازم را انجام دهد.

چگونه از ایجاد پای پرانتزی جلوگیری کنیم؟

چگونه از ایجاد پای پرانتزی جلوگیری کنیم؟
چگونه از ایجاد پای پرانتزی جلوگیری کنیم؟

یکی از مهمترین مسائلی که در خصوص عارضه زانوی پرانتزی پیش می آید این است که آیا راهی برای پیشگیری از حالت پرانتزی زانو وجود دارد یا خیر. در پاسخ به این سوال می توان گفت که درست است در بیشتر موارد بصورت مادرزادی چنین عارضه ای رخ می دهد، اما می توان با استفاده از مواردی از این عارضه جلوگیری کرد.

البته چنین مواردی بیشتر مربوط به خانم های باردار میباشد که باید در دوران بارداری خود مراقبت های لازم را انجام دهند.

به عنوان مثال استفاده از مکمل های غذایی و مصرف ویتامین D و کلسیم می تواند باعث شود که کودک در دوران جنینی از عارضه زانوی پرانتزی در امان باشد و همچنین فرد باردار باید تلاش کند که از اضافه وزن در دوران بارداری جلوگیری نماید تا فشار کمتری به جنین وارد شود.

لطفا از پست مراقبت بعد از عمل رباط صلیبی زانو دیدن کنید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی یکی از مشکلات و عارضه های شایع در بین افراد پرداختیم. زانوی پرانتزی یکی از عارضه های شایع می باشد که بیشترین شیوع آن به زمان کودکی و دوران جنینی باز میگردد. البته موارد دیگری نیز باعث خواهد شد که در دوران بزرگسالی چنین مشکلاتی برای فرد ایجاد شود.

ما در این مقاله به بررسی مفصل حالت پرانتزی زانو پرداختیم و عوارض و مشکلات آن نکات مهمی را اشاره کردیم. همچنین از روش های درمانی زانوی پرانتزی مباحثی را اشاره کردیم که می توان با استفاده از تجویز و تشخیص پزشک متخصص، اقدامات درمانی لازم را انجام داد.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری حالت پرانتزی زانو، و اقدامات درمانی لازم برای حل این معضل به یکی از بهترین مراکز درمانی تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و از راهنمایی های متخصصین شاغل در این مرکز درمانی مجهز، استفاده کافی کنید.

در پایان توصیه می کنیم مقاله آیا سرطان زانو کشنده است را مطالعه کنید.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید