لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو

Table of Contents

در این مقاله، به موضوع مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو خواهیم پرداخت.

مینیسک چیست ؟ عمل مینیسک زانو، از جمله روش های درمان پارگی مینسک است. پارگی مینیسک، از جمله آسیب های رایج و شایع زانو به شمار می رود. این مشکل، در اثر پیچ خوردگی و یا خم شدن مفصل زانو انجام می شود.

لازم به ذکر است که شدت آسیب و پارگی، ارتباط مستقیمی به وزن فرد آسیب دیده و نیز سرعت فشار وارد آمده به زانو خواهد داشت. پس از انجام عمل مینیسک زانو، لازم و ضروری است که بیمار برای پیشبرد روند بهبودی خود به مراقبت های بعد از عمل مینیسک زانو بپردازد.

به دلیل اهمیت بسیار بالای این اقدامات، متخصصان و پزشکان زبده بیمارستان خصوصی ایرانشهر، اقدام به ارائه مقاله ای مبتنی بر مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو نموده اند.

خواندن این مقاله، به تمامی بیمارانی که اقدام به انجام عمل مینیسک زانو می نمایند، توصیه می شود. پس از اتمام این مقاله، در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این راستا، می توانید با پزشکان و جراحان متخصص بیمارستان خصوصی ایرانشهر، تماس حاصل نمایید.

پیشنهاد می کنیم از پست جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد دیدن کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین ورزش برای مینیسک زانو را مطالعه کنید.

در این مقاله، به بررسی موضوعات زیر پرداخته ایم:

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : پانسمان زخم

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : استفاده از کمپرس یخ

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : تمرینات پس از عمل

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : نکات ضروری

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : نکاتی مهم در ارتباط با داروهای مسکن

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : رژیم غذایی مناسب

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : زمان بهبودی و باز توانی

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مراحل مختلف بازتوانی

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مرحله اول بازتوانی پس از عمل جراحی

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مرحله دوم بازتوانی بعد از عمل جراحی

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مرحله سوم بازتوانی بعد از عمل زانو

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی زانو

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو و عوارض بعد از جراحی زانو

سخن پایانی

 

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو

مراقبت های پس از عمل مینیسک زانو، به چندین بخش تقسیم می شوند که از آن جمله، می توان به:

  • مراقبت از پانسمان زخم بعد از عمل مینیسک زانو
  • مراقبت از بخش تحت جراحی با کمپرس یخ
  • مراقبت از مینیسک جراحی شده به کمک تمرینات ورزشی
  • مراقبت های احتیاطی پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو
  • استفاده از داروهای ضد درد

و … اشاره کرد. در این مقاله، به بررسی کلیه این موارد پرداخته ایم.

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : پانسمان زخم

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : پانسمان زخم
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : پانسمان زخم

پس از انجام عمل مینیسک زانو، لازم و ضروری است که زخم حاصل از انجام عمل جراحی، با گاز استریل و بانداژ، به خوبی پوشانده شود. پس از گذشت 24 ساعت، می توان پانسمان را از روی زخم برداشت. اما لازم و ضروری است که این پانسمان، حتماً به مدت یک شبانه روز، در محل جراحی شده باقی بماند.

شایان ذکر است که به دلیل میزان بالای مصرف مایعات در هنگام عمل مینیسک زانو، روی پانسمان های روی زخم، خونابه دیده می شود که این مساله، امری کاملاً طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی برای بیمار نخواهد داشت.

اما چنان چه حتی در شرایطی که بیمار پای خود را در وضعیت بالا قرار داده باشد و از یخ، برای جلوگیری خونریزی استفاده نموده باشد، هنوز خونریزی ادامه داشته باشد و خون روی گاز استریل به رنگ قرمز روشن باشد، لازم و ضروری است که بیمار، در سریع ترین زمان ممکن، با پزشک و جراح خود در این زمینه مشورت نماید.

پانسمان نباید به مدت طولانی روی جای زخم باقی بماند. بر اساس توصیه های جراحان بیمارستان خصوصی ایرانشهر، پانسمان در بخش های جراحی شده می بایست تنها در روز اول و یا روز دوم روی زخم بماند و پس از آن، باید از محل زخم برداشته شود.

لازم است که محل زخم، با باندهای چسبی مناسب پوشانده شود

پس از طی یک یا دو روز، لازم است که محل زخم، با باندهای چسبی مناسب پوشانده شود. توصیه اکید می گردد که نوارهای کاغذی را که در محل جراحی مشاهده می شود، نباید به هیچ عنوان جدا شوند و نیز دقت شود که هیچ یک از بخیه های قابل مشاهده، نباید توصیه خود بیمار و بدون نظارت جراح و پزشک متخصص، کشیده شوند.

از دیگر مراقبت های پانسمان زخم، بعد از عمل مینیسک زانو می توان از استفاده از باند کشی به مدت یک هفته اشاره نمود. علاوه بر این مورد، لازم و ضروری است که زخم ها، حتماً تا دو روز تمام، یعنی 48 ساعت، سعی شود که زخم ها در شرایط خشک نگهداری شوند.

پس از گذشت 5 روز از عمل مینیسک زانو، فرد می تواند به حمام رفته و در معرض آب قرار گیرد. از دیگر نکاتی که می بایست در زمینه بخش پانسمان از زخم های بعد از عمل مینیسک زانو به آن پرداخته شود، این است که فرد می بایست از خواندن و یا مالیدن ناحیه مورد نظر جلوگیری نماید.

علاوه بر این، پس از انجام عمل جراحی، بیمار نباید حداقل تا سه هفته در وان و یا استخر برود و محل زخم نباید در معرض آب قرار گیرد.

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو  : استفاده ازکمپرس یخ

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو  : استفاده ازکمپرس یخ
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو  : استفاده ازکمپرس یخ

از دیگر توصیه های پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر به عزیزانی که در این بیمارستان اقدام به انجام عمل مینیسک زانو نموده اند، استفاده از کمپرس یخ به مدت یک هفته و از همان لحظه اول پس از عمل، بسیار توصیه می گردد.

هنگامی که بیمار، پانسمان محل زخم را بر می دارد، می بایست به صورت پی در پی از یخ استفاده نماید. لازم به ذکر است که استفاده از کمپرس یخ، می بایست پس از برداشتن پانسمان که در همان روز اول و یا دوم بعد از عمل جراحی می باشد، انجام گیرد.

از این زمان، می بایست بیمار هر بیست دقیقه، به دفعات 3 الی 4 بار، می تواند از پانسمان یخ استفاده نماید. البته لازم به ذکر است که در دوره زمانی ذکر شده، لازم و ضروری است که کلیه اقدامات لازم برای جلوگیری از احتمال یخ زدگی، به عمل رسیده باشد.

زمان و نحوه استفاده از کمپرس یخ، می بایست توسط پزشک به صورت کامل، توضیح داده شود و در صورت نیاز، بیمار را از چگونگی انجام کمپرس سرد، مطلع سازد.

در دنباله مقاله ” مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو” ، شرایط بیماران پس از عمل جراحی مورد بررسی قرار داده خواهد شد. چنان چه تا بدین بخش از این مبحث، با ما همراه شده اید، از شما دعوت می کنیم تا پایان این مقاله، ما را همراهی بنمایید.

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : تمرینات پس از عمل

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : تمرینات پس از عمل
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : تمرینات پس از عمل

جراحان با تجربه بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به کلیه افرادی که به تازگی عمل مینیسک زانو را انجام داده اند، توصیه می کنند که تا حد امکان، از ایستادن روی پاهای خود برای زمانی طولانی و زیاد، خودداری کنند. در بسیاری از موارد، بیمار پس از عمل جراحی، برای ایستادن و راه رفتن به عصا نیاز پیدا خواهد نمود.

استفاده از عصا، بعد از این عمل جراحی امری عادی بوده و در حقیقت، برای حفظ تعادل بسیار لازم می باشد. لذا استفاده از عصا و هر نوع وسیله ای که بتواند به تعادل بیمار در هنگام ایستادن و یا راه رفتن کمک نماید، بلامانع است.

وسایلی که بیمار برای حفظ تعادل استفاده می نماید، نمی توانند در از بین بردن وزن پا مؤثر باشند

لازم به ذکر است که وسایلی که بیمار برای حفظ تعادل استفاده می نماید، نمی توانند در از بین بردن وزن پا مؤثر باشند. لذا توصیه می شود که حتی با عصا نیز، از پیاده روی طولانی مدت پس از عمل مینیسک زانو خودداری شود. پس از عمل جراحی، توصیه می شود که بیمار، به مدت 72 ساعت پای خود را بالاتر از سطح بدن خود نگه دارد.

این کار، کمک بزرگی به کاهش تورم ناشی از عمل مینیسک زانو می نمایند. البته تمریناتی نیز برای تقویت و مراقبت از زانوی آسیب دیده و تحت عمل جراحی از طرف پزشکان و فیزیوتراپیست های بیمارستان خصوصی ایرانشهر توصیه می شود.

از آن جمله، می توان به بالا بردن و پایین آوردن پا در یک دامنه حرکتی مشخص و نیز انجام تمرینات مچ پا برای هفته اول پس از عمل مینیسک زانو اشاره کرد.

بر اساس تجربیات  متخصصین بیمارستان ایرانشهر، بیمار می بایست از همان روز عمل جراحی، تمرینات خود را آغاز نماید. لازم به ذکر است که انجام حرکات ورزشی سبک و سنگین برای روزهای اول پس از عمل مناسب نمی باشد و اگر بیمار تمایل به ورزش کردن داشته باشد، می بایست در زمان کوتاه، به صورت بسیار سبک و با رعایت اعتدال انجام شود.

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : نکات ضروری

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : نکات ضروری
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : نکات ضروری

عموماً بیماران پس از عمل جراحی، دچار حالت تهوع می شوند. در این زمینه، جای هیچ نگرانی وجود نداشته و این امر، کاملاً طبیعی می باشد. دلیل این حالت خاص، داروهای بی حسی می باشند که در هنگام انجام عمل جراحی مینیسک زانو استفاده می شوند.

این حالت، گاهاً تا 24 ساعت ادامه پیدا می کند و به تدریج کاهش می یابد. در این شرایط، پرسنل خبره و با تجربه بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به بیمار توصیه اکید می نمایند که تا حد امکان، تنها از مایعات مصرف نماید تا اثر داروهای بی حسی، سریع تر از بدن او خارج شوند.

همچنین، به بیمار تنها نان تست و یا کراکر خشک داده می شود و خوردن غذاهای جامد دیگر، به کلی ممنوع می شود. این کار تا رفع کامل حالت تهوع در بیمار، ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در شرایطی که پس از انجام عمل جراحی، بیمار دچار حالت تهوع و استفراغ شدید شود و یا علائم کم آبی شدید در بدن او پدیدار شود، می بایست سریعاً این موضوع را با پزشک و جراح معالج خود در میان گذاشته و در این زمینه، با وی مشورت نماید. یکی از علائم بارز کم آبی، عدم دفع ادرار می باشد.

داشتن تب تا 38 درجه سانتیگراد تا یک روز پس از عمل جراحی، امری کاملاً عادی و طبیعی می باشد

داشتن تب تا 38 درجه سانتیگراد تا یک روز پس از عمل جراحی، امری کاملاً عادی و طبیعی می باشد. اما لازم به ذکر است که طولانی شدن این حالت، دیگر یک حالت عادی نیست! بروز هر گونه تب بالا برای مدتی طولانی پس از عمل جراحی بسیار خطرناک بوده و می بایست بیمار، سریعاً با پزشک معالج خود تماس حاصل نماید.

لازم به ذکر است که اگر پس از عمل جراحی، درجه تب بیمار 101 درجه فارنهایت و یا 38.5 درجه سانتیگراد باشد، در هر زمان، می بایست به پزشک مراجعه نماید.

در انجام عمل جراحی بر اساس صلاحدید جراح، ممکن است که از بی حسی نخاعی برای انجام عمل استفاده شود. در این صورت، امکان ایجاد سردرد نخاعی در بیمار وجود خواهد داشت. در بیشتر موارد، این سردردها با مصرف ایبوبروفن تا حد قابل توجهی تسکین پیدا می کنند.

اما چنان چه این سردردها با مصرف این مسکن ها بهبود پیدا نکرد و همچنان بیمار دچار سردرد نخاعی شدید باشد، می بایست بدون اتلاف وقت، با مرکز جراحی مورد نظر و یا پزشک جراح خود، مشورت نماید.

متخصصین بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سؤالات و مشکلات مراجعه کنندگان به این مرکز درمانی می باشند و همواره در راه رضایتمندی بیماران خود، از هیچ تلاش و کوششی، دریغ نمی نمایند.

یکی دیگر از نکاتی که می بایست در زمینه مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو به آن اشاره شود، مشاهده هر گونه تورم و یا درد بسیار شدید در قسمت ساق پا و مچ پا می باشد.

دقت شود که در صورت مشاهده چنین عارضه ای بعد از انجام عمل مینیسک زانو، حتماً با جراح خود در بیمارستان خصوصی ایرانشهر تماس حاصل نموده و از مشاوره های ایشان در زمینه رفع این عارضه، بهره مند شوید.

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : نکاتی مهم در ارتباط با داروهای مسکن

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : نکاتی مهم در ارتباط با داروهای مسکن
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : نکاتی مهم در ارتباط با داروهای مسکن

داشتن اطلاعاتی کامل در زمینه داروهایی که در هنگام عمل جراحی و نیز بعد از آن مصرف می شود، بسیار مفید و کارآمد می باشد. در هنگام عمل جراحی، از یک داروی بی حسی موضعی نظیر داروی نووکائین استفاده می شود که آن را به داخل مفصل بیمار، تزریق می نمایند.

در روزهای نخستین پس از انجام عمل جراحی، بیمار به احتمال بسیار زیاد، درد شدیدی را در زانوی خود احساس می کند. در همین زمان، تورم شدیدی در نواحی جراحی شده پدیدار می شود.

جراحان بیمارستان خصوصی ایرانشهر، با علم به شرایط بیمار، پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو، برای وی داروهایی را که مناسب شرایط بیمار و کاهش درد وی می باشد، تجویز می نمایند. لازم به ذکر است که بیمار نباید به هیچ عنوان به صورت خود سرانه و بدون اجازه جراح خود، اقدام به مصرف داروهای مسکن نماید.

جراح با توجه به دانش خود، بهترین مسکن را برای کنترل میزان درد بیمار و با در نظر گرفتن کمترین میزان عارضه توصیه می نماید. برای داشتن یک خواب راحت و مناسب بدون داشتن درد، بهتر است که از داروهای ضد درد پیش از خواب استفاده شود.

پرهیز از رانندگی

پس از مصرف داروهای مسکن، به دلیل آن که این داروها حالت خواب آوری داشته و نیز در زمره داروهای مخدر به شمار می روند، توصیه می شود که به هیچ عنوان بیمار نوشیدنی های الکلی مصرف ننماید و نیز از رانندگی کردن پرهیز کند.

در شرایطی که پزشک برای بیمار داروهای مخدری نظیر ویکودین، هیدروکودون و اکسی کدون و … را تجویز نمایند، این داروها می بایست با 200 گرم و یا 400 گرم ایبوپروفن ترکیب شده و هر 4 تا 6 ساعت، برای کاهش درد مصرف شود.

البته توصیه می شود که پیش از مصرف هر دارویی بعد از عمل جراحی، حتماً جراح و پزشک معالج خود را از آن مطلع سازید و سپس اقدام به مصرف آن دارو بنمایید.

پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر با در نظر گرفتن شرایط بیمار پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو، بهترین گزینه درمانی و تسکین دهنده را برای وی تجویز می نمایند و در صورت ایجاد هر نوع تغییری در نحوه مصرف بیمار از داروهای مسکن می بایست سریعاً مطلع شوند تا در صورت بروز هر گونه مشکلی، بدون درنگ در راستای رفع آن اقدام نمایند.

بسیاری از بیمارانی که عمل جراحی را انجام می دهند، به بیماری های دیگری نیز مبتلا می باشند که می بایست برای کنترل بیماری های خود، از داروهایی استفاده نمایند.

پزشکان مجرب بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به تمامی این بیماران توصیه می نمایند که مصرف داروهای خود، از یک روز پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو، از سر بگیرند.

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : رژیم غذایی مناسب

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : رژیم غذایی مناسب
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : رژیم غذایی مناسب

مفصل زانو برای ترمیم ناحیه آسیب دیده و نیز جوش دادن شکستگی و ترمیم زخم های ناشی از عمل جراحی مینیسک زانو، نیاز شدیدی به مواد غذایی و اکسیژن خواهد داشت. از همین رو، جراحان بیمارستان خصوصی ایرانشهر به کلیه بیمارانی که این عمل جراحی را انجام داده اند، توصیه می نمایند که پس از عمل، از غذاهایی که حاوی میزان بالایی از پروتئین و کلسیم می باشند، مصرف نمایند.

مصرف غذاهای پر کلسیم و پر پروتئین، در جوش خوردن شکستگی و نیز ترمیم زخم های ناشی از عمل جراحی، بسیار مؤثر می باشد. از دیگر مواردی که پس از عمل جراحی می بایست به آن توجه شود، مصرف آب فراوان می باشد. بیمار لازم است که پس از عمل، به میزان بسیار زیادی آب بنوشد.

نوشیدن آب

نوشیدن آب، سبب می گردد که مواد سمی و زائد ناشی از شکستگی و یا عمل جراحی در بدن جمع شده اند، به راحتی و خیلی زود، توسط ادرار دفع شوند و سلامتی بیمار، سریع تر حاصل شود. در مورد بیمارانی که از یک رژیم غذایی خاص پیروی می نمایند، باید ذکر شود که پیروی از رژیم غذایی ایشان، در صورتی که در آن از پروتئین و کلسیم به میزان کافی استفاده شود، بلامانع می باشد.

نکته دیگری که می بایست به آن اشاره شود، حالت یبوست پس از مصرف داروهای مخدر می باشد. بهتر است پس از عمل جراحی برای رفع این حالت، از غذاهایی که حاوی میزان بالایی از فیبر می باشند و نیز مایعات فراوان، استفاده شود.

یکی از راه های رفع این حالت، فعالیت عضلات می باشد که می تواند از بروز این مشکل جلوگیری نماید. البته برای رفع حالت یبوست ناشی از مصرف داروهای ضد درد، می توان از شیر منیزم یا همان هیدروکسید منیزم نیز استفاده کرد. مصرف این ماده غذایی، برای یک تا دو بار در طول روز، در رفع این عارضه بسیار مؤثر می باشد.

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : زمان بهبودی و باز توانی

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : زمان بهبودی و باز توانی
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : زمان بهبودی و باز توانی

پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، در ابتدا روی قسمت عمل شده، پانسمان و بانداژ انجام می گیرد. در هنگام ترخیص از بیمارستان، جراح متخصص، به بیمار تمرینات و ورزش هایی را که لازم است بیمار انجام دهد، به صورت کامل، آموزش داده خواهد شد.

پس از مواردی که در بخش های پیشین به آن اشاره شد، لازم است که به بررسی دوره بازتوانی پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو بپردازیم. نکته ای که در این زمینه باید به آن توجه شود، دوره بازتوانی هر بیمار، با بیمار دیگر، متفاوت خواهد بود.

دلیل این امر، این است که مشکلات مربوط به مینیسک زانو که منجر به انجام عمل جراحی می شوند، در افراد متفاوت، مختلف می باشد. این مشکلات می توانند پارگی مینیسک، شکستگی غضروف، کیست بیکر و دیگر مشکلات مربوط به مینیسک زانو باشند.

بیشتر این مشکلات، به راحتی با انجام عمل جراحی قابل درمان می باشند و تعداد بی شماری از بیماران، پس از انجام این عمل در مدت کوتاهی می توانند به فعالیت های عادی و روزمره خود بپردازند. چنان چه مشکل مربوط به مینیسک زانو، تنها با انجام یک عمل جراحی ساده درمان شود، سرعت بهبودی نیز بسیار زیاد خواهد بود.

بسیاری از بیماران، بعد از انجام عمل جراحی مینیسک زانو، برای راه رفتن و حرکت کردن، نیاز به عصا دارند

بسیاری از بیماران، بعد از انجام عمل جراحی مینیسک زانو، برای راه رفتن و حرکت کردن، نیاز به عصا دارند. در صورتی که جراحی ساده باشد، با تجویز داروهای ضد درد و مسکن و داروهای ضد انعقادی نظیر آسپیرین و برخی از این قبیل داروها و انجام تمریناتی ساده، در مدت زمانی کوتاه، بیمار می تواند به روال عادی زندگی خود بازگردد.

این درحالی است که در شرایطی که عمل جراحی مینیسک زانو عملی دشوار و پیچیده باشد، بدون تردید، زمان بهبودی و بازیابی توان از دست رفته بخش آسیب دیده، بسیار طولانی تر خواهد بود. به عنوان نمونه، در شرایطی که زانوی بیمار ترمیم و یا بازسازی شده باشد، او تا چندین هفته قادر به راه رفتن و حرکت کردن بدون استفاده از عصا و یا زانو بندهای طبی نمی باشد.

در برخی از موارد که مشکل زانو بسیار شدید است، بازتوانی ممکن است تا چندین ماه و یا حتی تا یک سال به طول بیانجامد. اگر بیمار به مشکل آرتروز زانو مبتلا باشد، بعد از انجام عمل مینیسک زانو، در هنگام بازتوانی و بهبودی مشکل زانوی خود، همچنان علائم مشکل آرتروز را به همراه خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با زمان بهبودی و بازتوانی، پس از انجام عمل مینیسک زانو، با توجه به شرایط خود ابتدا می بایست با متخصصان و جراحان حرفه ای بیمارستان خصوصی ایرانشهر، مشورت نمایید. پزشکان حرفه ای بیمارستان خصوصی ایرانشهر، با معاینه دقیق بیمار، نزدیک ترین زمان بهبودی را به اطلاع بیمار می رسانند.

هیچ عمل جراحی، خالی از خطرات و ریسک های احتمالی نمی باشد

نکته ای که می بایست در نظر داشت، این است که هیچ عمل جراحی، خالی از خطرات و ریسک های احتمالی نمی باشد. در این راستا، لازم به ذکر است که عمل جراحی مینیسک زانو نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. به صورت کلی، این نوع از عمل جراحی، یک عمل کاملاً بی خطر می باشد.

اما در مواردی نادر، شامل عوارضی نیز می شود که جراح پیش از انجام عمل جراحی، می بایست بیمار را از احتمال بروز این خطرات آگاه نماید. این ریسک ها، ارتباط نزدیکی با شرایط مفصل و بیمار دارند که می توانند شامل گرفتگی و تورم شدید مفاصل، خونریزی شدید، احتمال لختگی خون، بروز عفونت و یا باقی ماندن مشکل زانو باشند.

در صورت احتمال بروز هر یک از این موارد، بیمار می بایست جراح را از این مشکل، سریعاً مطلع سازد. در ادامه مبحث ” مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو ” به بررسی مراحل مختلف بازیابی توان زانوی آسیب دیده پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو خواهیم پرداخت. چنان چه تا به این لحظه، خواندن این مقاله برای شما مفید بوده است، از شما دعوت می کنیم تا ما را تا انتهای این مطلب، همراهی نمایید.

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مراحل مختلف بازتوانی

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مراحل مختلف بازتوانی
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مراحل مختلف بازتوانی

به صورت کلی، مراحل بازتوانی بخش آسیب دیده، به سه فاز متفاوت تقسیم می شوند. این مراحل به صورت زیر می باشند:

  • مرحله بازگردانی کنترل ماهیچه های پا و عدم استفاده از عصا
  • مرحله بازیابی توان و قدرت حرکتی زانو
  • مرحله بازگشت به زندگی عادی و روزمره

در هر یک از مراحل فوق الذکر، تمرینات ورزشی خاصی در نظر گرفته می شود که سبب سرعت بخشیدن به روند بهبودی بیمار خواهد شد. لازم به ذکر است که زمان عبور از هر مرحله و ورود به مرحله بعدی، به خود بیمار بستگی دارد. چنان چه بیمار احساس کند که دیگر در فاز اول بازتوانی موفق بوده است، می تواند به مرحله بعدی راه یابد.

مشورت با جراح و یا فیزیوتراپیست مجرب

البته پیش از عبور از هر مرحله، لازم است که با جراح خود و یا فیزیوتراپیست مجرب در این زمینه، مشورت نماید. در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، بهترین و مجرب ترین فیزیوتراپیست ها از سرتاسر کشور گرد هم آمده اند و با بهره گیری از آخرین متد و امکانات روز جهان، به درمان بیماران می پردازند.

از همین رو، مشورت با متخصصانی مجرب، گزینه ای برتر برای بیماران در رسیدن به هدف بهبودی کامل در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد.

لذا همان گونه که به آن اشاره شد، عبور از هر مرحله، به خود بیمار، شرایط فیزیکی بیمار و روند بهبودی وی پس از انجام عمل مینیسک زانو بستگی مستقیم خواهد داشت. در ادامه، به تمرینات مؤثری که می تواند در روند بهبودی بیمار، در هر یک از مراحل مختلف بازتوانی کمک شایانی نماید، اشاره خواهیم کرد.

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مرحله اول بازتوانی پس از عمل جراحی

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مرحله اول بازتوانی پس از عمل جراحی
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مرحله اول بازتوانی پس از عمل جراحی

تمریناتی که در مرحله اول بازتوانی انجام می شوند، تمرکز بیشتری بر حفظ تعادل و برقراری هماهنگی در میان اعضای مختلف بدن دارد. به صورت کلی، بیمار به محض ترخیص از بیمارستان خصوصی ایرانشهر، می تواند شروع این تمرینات را آغاز نماید.

دقت شود که راه رفتن به کمک عصا، جزو تمرینات ورزشی به شمار نمی رود. اما لازم به ذکر است که این کار، خود یک بخش مهم از برنامه فیزیوتراپی پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانوبه شمار می رود. یکی از تمرینات بسیار مفید و توصیه شده توسط فیزیوتراپیست های خبره بیمارستان خصوصی ایرانشهر، تمرین بلند کردن پا در راستای مستقیم می باشد.

این کار را می توان به صورت نشسته و یا خوابیده نیز انجام داد. مچ پا نیز می بایست پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو تقویت شود. برای این کار، لازم است که مچ پا نیز تا زاویه 90 درجه خم شده و زانو تا حد امکان صاف شود.

پس از آن، لازم است که تمامی پا و ران پا از روی سطح زمین، تا 30 الی 45 سانتیمتر بلند کرده و سعی شود که تا 6 ثانیه، بدن را در این شرایط نگه داشت. لازم به ذکر است که این تمرین، می بایست در طول روز در دو تا سه مرتبه انجام شود که در هر مرتبه، می بایست 10 تا 15 بار، این عمل تکرار شود.

 

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مرحله دوم بازتوانی بعد از عمل جراحی

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مرحله دوم بازتوانی بعد از عمل جراحی
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مرحله دوم بازتوانی بعد از عمل جراحی

در این مرحله، تمرکز تمرینات بیشتر بر تکمیل دامنه حرکتی زانو می باشد. پس از این مرحله، بیمار می تواند دامنه کاملی از حرکات زانو را بازیابی نموده و بیمار رفته رفته بدون نیاز به عصا، بتواند حرکت نماید. این تمرینات، تاثیر شایانی در افزایش دامنه حرکتی زانو دارند و اغلب به صورت نشسته روی میز انجام می شوند.

این تمرینات به نحوی انجام می گیرند که پاها از لبه میز می بایست آویزان باشند. برخی از بیماران، برای صاف کردن پای آسیب دیده خود، از پای سالم خود کمک می گیرند و سعی در خم کردن زانوی خود، می نمایند. این حرکات، تمرینات کششی و فلکس می باشند.

پس از آن که دامنه حرکتی زانوی بیمار تا حدی توانست به حد نرمال برسد، بیمار می تواند برای حرکت دادن زانوی خود، از دوچرخه ثابت کمک بگیرد. از دیگر تمریناتی که در مرحله دوم از مراحل بازتوانی انجام می شود، کشش عضلات چهار سر ران می باشد. این تمرینات به منظور تقویت عضلات چهار سر، انجام می شوند.

بیمار روی زمین دراز بکشد و زانوی سالم خود را خم نماید و کف پایش را روی زمین قرار دهد

برای انجام این تمرین، لازم است که بیمار روی زمین دراز بکشد و زانوی سالم خود را خم نماید و کف پایش را روی زمین قرار دهد. سپس زانوی صدمه دیده که در حال حاضر در حال بازتوانی می باشد، می بایست به کمک یک جسم کاملاً سفت و محکم که در زیر آن قرار می گیرد، کنترل و پشتیبانی گردد.

پس از این تمرین، می بایست زانو را به صورت کاملاً صاف و کشیده قرار داد و آن را از زاویه صفر درجه به زاویه 30 الی 40 درجه رساند. سپس می بایست پای آسیب دیده، به مدت 6 ثانیه در همین وضعیت حفظ شود و پس از آن، به آرامی پا را به سمت پایین هدایت نمود.

حرکات ورزشی مناسب در هر یک از فازهای بهبودی زانوی آسیب دیده، می بایست تحت نظارت مستقیم جراح متخصص و فیزیوتراپیست حرفه ای باشد. لذا توصیه اکید می شود، از انجام هر گونه تمرینات ورزشی خودسرانه در گذر از هر یک از فازهای بهبودی، جداً خودداری شود.

فیزیوتراپیست های حرفه ای بیمارستان خصوصی ایرانشهر، با آگاهی از شرایط جسمانی بیمار و وضعیت جراحی زانو، بهترین تمرینات ورزشی را به کمک پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات ممکن، در اختیار بیماران قرار می دهند و به این نحو، سرعت بهبودی بیمار را با توجه به وضعیت وی، افزایش خواهند داد.

 

 

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مرحله سوم بازتوانی بعد از عمل زانو

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مرحله سوم بازتوانی بعد از عمل زانو
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : مرحله سوم بازتوانی بعد از عمل زانو

هنگامی که بیمار، با صلاحدید جراح معالج خود توانست به فاز سوم از بهبودی برسد، می تواند فعالیت های فیزیکی روزمره خود را به صورت عادی و نرمال در پیش بگیرد.

همان طور که به آن اشاره شد، زمان رسیدن بیماران مختلف به این فاز از بهبودی، با توجه به شرایط بیمار و چگونگی شرایط و روند بهبودی وی پس از عمل جراحی وابسته می باشد. تمریناتی که در این بخش به بیمار داده می شود، به او کمک می نماید که بتواند از عهده کارهای عادی و روزمزه خود، همانند گذشته بر آید.

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی زانو

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی زانو
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو : فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی زانو

برای گرفتن نتیجه بهتر از انجام عمل مینیسک زانو، بهتر است که بیمار، در جلسات مختلف فیزیوتراپی شرکت نماید. در جلسات فیزیوتراپی، تمریناتی مناسب با شرایط بیمار و وضعیت زانوی صدمه دیده انجام می گیرد که این تمرینات، سبب تقویت عضلات و بافت های ترمیم شده زانو می شوند.

لازم است که جلسات فیزیوتراپی، زیر نظر کارشناسان با تجربه فیزیوتراپ انجام گیرد. با شرکت در این جلسات، در مدت کوتاهی، فرد می تواند دامنه حرکتی زانوی صدمه دیده خود را تا حد بسیار بالایی افزایش دهد.

در این راستا، شرکت در جلسات فیزیوتراپی بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به بیمارانی که تحت عمل جراحی مینیسک زانو قرار گرفته اند، از طرف جراحان با تجربه این بیمارستان، بسیار توصیه می شود.

بخش فیزیوتراپی بیمارستان خصوصی ایرانشهر، از امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته و بالایی در امر فیزیوتراپی برخوردار می باشد

بخش فیزیوتراپی بیمارستان خصوصی ایرانشهر، از امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته و بالایی در امر فیزیوتراپی برخوردار می باشد. علاوه بر این، کارشناسان مجرب فیزیوتراپی که در این بیمارستان مشغول به فعالیت می باشند، تجربه ای طولانی در امر بازتوانی بیمارانی دارند که دچار مشکلات مختلف حرکتی می باشند.

همچنین، کلیه پرسنل این مجموعه، همگی افرادی دلسوز و مهربان می باشند که تمامی تلاش خود را برای بهبود وضعیت بیماران، به کار می گیرند.

بیمارستان خصوصی ایرانشهر، با بسیاری از بیمه های تکمیلی و بیمه خدمات اجتماعی، طرف قرار داد می باشد که این مساله، سبب شده است تا امکان بهره مندی از مزایای بی شمار این بیمارستان، برای تمامی اقشار جامعه، امکانپذیر گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر در ارتباط با بخش فیزیوتراپی بیمارستان خصوصی ایرانشهر، می توانید به صورت شبانه روزی، با مشاوران این بیمارستان مشورت نمایید و ایشان را از وضعیت خود، مطلع سازید.

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو و عوارض بعد از جراحی زانو

مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو و عوارض بعد از جراحی زانو
مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو و عوارض بعد از جراحی زانو

جراحی مینیسک زانو، همانند هر جراحی دیگری می تواند عوارضی را در پی داشته باشد که اطلاع از این عوارض، برای کلیه بیماران بسیار مهم می باشد. نشانه ها و علائم ناخوشایندی که می توانند بعد از عمل جراحی مینیسک زانو پدیدار شوند، به صورت زیر می باشند:

پس از انجام عمل جراحی، بدون تردید، داشتن درد، امری کاملاً عادی می باشد. این درد، عموماً در همان بخشی که قبلاً درد وجود داشته است و در بافت نرم زیر کشکک زانو و نیز روی زخم های ناشی از عمل جراحی و حتی گاهی در حفره زانو، بسیار شدید می باشد.

البته این درد، پس از گذشت دو الی سه هفته، کاهش چشمگیری خواهد داشت. اما به صورتی کلی، این درد، تا حدود دو ماه همراه بیمار خواهد ماند. لذا داشتن درد پس از عمل جراحی، امری عادی است.

بعد از انجام عمل در ناحیه زانو، ورم زانو بعد از عمل مینیسک مشاهده می شود. این تورم، حتی ممکن است تا 6 ماه بعد از انجام عمل جراحی نیز ادامه داشته باشد.

در تمامی نواحی زانو، پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو، حساسیت به لمس وجود خواهد داشت

در تمامی نواحی زانو، پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو، حساسیت به لمس وجود خواهد داشت. این حساسیت عموماً تا یک ماه بعد از انجام عمل جراحی، ادامه خواهد داشت.

در ناحیه آسیب دیده، تحلیل عضلانی مشاهده می شود که با رفع تورم و کاهش درد در ران، از درد آن، کاسته خواهد شد.

امکان زانو زدن تا یک ماه و نیم تا دو ماه بعد از عمل جراحی مینیسک زانو بسیار دشوار می باشد. دلیل این امر، وجود تورم و همچنین حساسیت در ناحیه صدمه دیده می باشد.

پس از انجام عمل جراحی، تا مدتی، فرد توانایی راه رفتن را به درستی نخواهد داشت. زانو در شرایط ناپایدار می باشد و نمی توان در بالا و پایین رفتن پله ها، به آن اطمینان نمود. علاوه بر این موضوع، باید به خاطر داشت که برای بالا و پایین رفتن از سطوح شیب دار، زانو بسیار ضعیف می باشد و نیاز به تمرین بیشتری برای تقویت آن وجود خواهد داشت.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

عمل مینیسک زانو، یک نوع عمل جراحی می باشد که برای رفع مشکلاتی نظیر پارگی مینیسک زانو، شکستگی کشکک زانو، کیست پشت زانو و نیز مشکلات مربوط به مفصل زانو، کاربرد دارد.

بیماری که پیش از انجام عمل جراحی نمی تواند کنترل زانوی خود را مختارانه تحت کنترل داشته باشد، پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو، می تواند به آسانی به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازد.

عمل مینیسک زانو، همانند هر نوع عمل جراحی دیگر، نیازمند انجام مراقبت های بعد از عمل جراحی می باشد تا بهبودی در زمان کوتاه تری حاصل گردد. به سبب اهمیت بسیار زیادی که مراقبت های بعد از این عمل جراحی دارد، این مقاله را به مبحث ” مراقبت بعد از عمل مینیسک زانو ” اختصاص داده ایم.

در نگارش این مقاله، از راهنمایی های متخصصان و جراحان متخصص بیمارستان خصوصی ایرانشهر، بسیار بهره گرفته ایم. امید است که اطلاعات بیان شده در این مقاله، برای تمامی علاقه مندان به انجام عمل جراحی مینیسک زانو و نیز افرادی که به تازگی این عمل جراحی را انجام داده اند، مفید واقع شده باشد.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید با مشاوران و پزشکان مجرب بیمارستان خصوصی ایرانشهر، تماس حاصل نمایید. متخصصان بیمارستان ایرانشهر، به صورت شبانه روزی، آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم به این بیمارستان فوق تخصصی می باشند. بیمارستان خصوصی ایرانشهر، در مرکز تهران قرار دارد.

لطفا پس از مطالعه این مقاله، از پست هزینه جراحی زانو در بیمارستان خصوصی دیدن کنید.

Table of Contents

3 پاسخ

  1. عمل مینیسک زانو هرگز شما رو به زندگی عادی بر نمیگردونه و تا آخر زندگی محدودیت های حرکتی رو خواهید داشت.فقط تا حدی از اون شرایط حاد می کاهد

  2. آرتروز زانو به عنوان یک بیماری التهابی مزمن، اغلب با درد، سفتی و کاهش حرکت در زانو همراه است. درمان آرتروز زانو به دو دسته درمان‌های غیر دارویی و درمان‌های دارویی تقسیم می‌شود.

  3. بنده ۴۰ روز هستش ک عمل مینیسک زانو انجام دادم ولی همچنان درد دارم و توانایی جمع کردن زانو ها را ندارم همچنین محل جراحی ورم شدید داره اما با انجام حرکات ورزشی که فیزیوتراپ فرمودند احساس میکنم در حال بهبودی هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید