لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن

مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن

Table of Contents

امروز از سایت بهترین بیمارستان تعویض مفصل لگن، با موضوع مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن در خدمت شما هستیم.

همانطور که می دانید، بیماری ها و عارضه های مختلفی وجود دارد که می تواند در طول عمر انسان، به سراغ او بیاید.

بیماری های مختلف می تواند باعث شود سلامتی انسان تحت شعاع قرار بگیرد و عملکرد زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین دلیل لازم است برای حل چنین مشکلاتی، چاره ای اندیشید و اقدامات لازم را برای پیشگیری و درمان بیماری های مختلف انجام داد.

از اهمیت مبحث سلامتی نمی توان چشم پوشی کرد. زیرا استقامت و تعادل بدن در گرو سلامتی می باشد و لازم است در جهت حفظ این نعمت خدادادی، تلاش زیادی انجام داد. در این مقاله به بررسی یکی از عارضه های شایع در بین عموم مردم گفته خواهد شد.

قبل از هر چیز، جهت تکمیل اطلاعات این مقاله، لارم است مقالات علائم سرطان لگن در مردان و آیا سرطان لگن کشنده است را مطالعه کنید.

ویدئو مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن

این عارضه مربوط به بیماری های مربوط به استخوان می باشد. التهاب و مشکلات در مفصل لگن، یکی از مشکلات رایج در بسیاری از افراد می باشد که می تواند برای فرد مشکلات زیادی را بوجود آورد. مفصل لگن جز حیاتی ترین مفاصل بدن به شما می رود و نقش مهمی در تعادل و پایداری بدن در همه حالات مختلف دارد.

به همین دلیل اهمیت حفظ و نگهداری چنین عضو حیاتی بدن، از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای حل معضلات مربوط به التهاب و بیماری های ناحیه لگن، روش های درمانی متعددی وجود دارد که عمل جراحی تعویض مفصل لگن از جمله رایج ترین آنهاست.

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر چگونه است؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک آن کلیک نمایید.

اینفوگرافیک مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن

اینفوگرافیک مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن
اینفوگرافیک مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن

ما در این مقاله در ابتدا به بررسی مفصل لگن و عملکرد آن خواهیم پرداخت و سپس در مورد عارضه های مربوط به آن نکات مهمی را اشاره می نماییم و در نهایت به بررسی عمل تعویض مفصل لگن و دوران بعد از آن می پردازیم و در مورد اینکه مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن، چقدر است، نکات مهمی را اشاره خواهیم کرد.

با این حال شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جراحی تعویض مفصل لگن و نکات مربوط به آن، به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و راهنمایی های لازم را در این خصوص دریافت کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست پرانتز لگن دیدن کنید.

مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن چقدر است؟

متوسط مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن برای بیماران تقریباً ۴ تا ۶ ماه است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

ما در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

مفصل لگن چیست؟

یک مفصل لگن طبیعی از چه بخش هایی تشکیل شده است ؟

دلایل ایجاد التهاب و درد در ناحیه لگن چیست؟

جراحی تعویض مفصل لگن چگونه است؟

دلایل انجام جراحی تعویض مفصل ران چیست؟

عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران چگونه انجام میشود؟

مزیت های جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

آمادگی برای جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

ریکاوری پس از جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن چقدر است؟

مراقبت های پس از جراحی تعویض مفصل ران چیست؟

میزان راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل ران چگونه است؟

نیاز به مراقبت ویژه به از جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

برگشت به کار بعد از جراحی تعویض مفصل ران چگونه است؟

 

 

مفصل لگن

مفصل لگن
مفصل لگن

مفصل لگن یکی از عضوهای حیاتی در بدن انسان محسوب می شود که نقش مهمی در تعادل بدن و پایداری آن در همه حالات مختلف دارد. مفصل لگن از حساسیت بالایی برخوردار بود و به قسمت ران پا متصل است. از طرفی مفصل لگن نقش محافظ را دارد.

محافظت از اعضای پایین تنه یکی از دیگر از وظایف لگن می باشد. التهاب و مشکلات مربوط به ناحیه لگن یکی از شایع ترین عارضه ها در طی سالیان اخیر بوده است.

گاهی ممکن است، دردهای خفیف و حتی شدیدی در ناحیه مفاصل لگن به وجود بیاید و فرد را دچار مشکلات زیادی نماید. طبق بررسی های انجام شده، بیشترین افرادی که دچار التهابات ناحیه لگن می شوند، افرادی هستند که زیر 50 سال سن دارند و اغلب زنان به چنین عارضه ای دچار می شوند.

درد مفصل لگن می تواند دلایل مختلفی داشته و این دردها می تواند گاهی مربوط به عضلات کف لگن، عصب های لگن و دردهای مزمن در ناحیه کمر باشد که به لگن منتقل می شود.

بیشترین دلیل دردهای در ناحیه لگن مربوط به قسمت های اسکلتی و عضلانی آن می باشد که می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی برای فرد شود.

از آنجایی که مفصل لگن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، باید از بروز مشکلات و التهاب های این ناحیه جلوگیری کرد و در صورت ابتلا به این عارضه ها، اقدامات لازم در جهت درمان عارضه انجام داد. بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی عارضه های مربوط به لگن می تواند راهنمایی های لازم را در این خصوص انجام دهد.

پیشنهاد می کنیم از پست علائم پوکی استخوان لگن دیدن کنید.

یک مفصل لگن طبیعی از چه بخش هایی تشکیل شده است ؟

یک مفصل لگن طبیعی از چه بخش هایی تشکیل شده است ؟
یک مفصل لگن طبیعی از چه بخش هایی تشکیل شده است ؟

مفصل لگن از بخش های مختلفی نیز تشکیل شده است. لگن از یک مفصل گوی و کاسه ای تشکیل شده است و این ساختار در عین حرکت بصورت لولایی شکل، می تواند در زوایای مختلفی نیز حرکت نماید و عملا بازه حرکتی بیشتری را نسبت به باقی مفاصل خواهد داشت. مفصل لگن در بخش کاسه ای آن، از سه استخوان تشکیل شده است که هرکدام از آنها نقش مهمی در تعادل و پایداری بدن دارد.

در داخل و اطراف مفاصل لگن، بافت ها و عضلات نرمی نیز وجود دارد که نقش کنترل کننده حرکات مفاصل لگن را بر عهده دارد. بخش آستر که در اطراف مفاصل لگن قرار دارد نقش مهمی را در این قسمت ایفا می کند. این بخش به نام کپسول شناخته می شود.

کپسول موجود در مفصل لگن بخش اعظمی از تغذیه عروق و خونی استخوان ران را فراهم می کند و التهاب در این ناحیه می تواند به بخش ران و دیگر بخش های استخوان پا آسیب وارد کند.

لابروم حلقه ای از بافت ضخیم فیبری عضروفی است که دور کاسه قرار دارد این حلقه عمق کاسه را زیاد تر می کند و استحکام بیشتری را برای مفصل لگن به وجود می آورد .

استخوان های حلقه ای موجود در مفصل لگن، از بافت های ضخیمی برخوردار است که دور کاسه لگن قرار دارد و این امر باعث استحکام و مقاومت بیشتر استخوان لگن در مقابل ضربات و آسیب های مختلف خواهد شد.

قسمتی دیگر از مفصل لگن نوعی لیگامان ضخیم وجود دارد که نقش مهمی در تغذیه عروقی و خونی استخوان ران دارد.

قسمتی دیگر از مفصل لگن نوعی لیگامان ضخیم وجود دارد که نقش مهمی در تغذیه عروقی و خونی استخوان ران دارد. این ناحیه از قسمت استخوان کاسه ای متصل و تا بخشی از استخوان ران ادامه پیدا می کند.

در داخل مفصل یک بخش آستری مانند دیگر به نام غشای سینوویوم وجود دارد .بافت سینوویوم را می توان در تمام مفاصل بزرگ بدن پیدا کرد این بافت مایع سینوویال را ترشح می کند که سبب سهولت حرکت مفصل وهمچنان تغذیه بافت های درون آن می شود.سطوح استخوان های درون مفصل به وسیله یک بافت نرم سفید رنگ به نام غضروف مفصلی پوشیده شده است .

همانطور که گفته شد، مفاصل لگن، دامنه حرکتی بیشتری نسبت به سایر استخوان های بدن دارد. کنترل و تغذیه این بازه های حرکتی در استخوان لگن توسط مایعی به نام سینوویال رخ می دهد که باعث آسان تر شدن حرکات استخوان و مفاصل لگن خواهد شد.

یکی از عارضه های شایع در مفاصل لگن مربوط به همین بخش می باشد که می تواند باعث ایجاد عارضه و مشکلات مخلتف در ناحیه لگن شود. از طرفی آسیب های غضروفی یکی از دلایل شایع درد در ناحیه لگن می باشد. زیر غضروف های موجود در بین مفاصل، نقش مهمی در حرکت مفاصل لگن دارد و به همین دلیل ممکن است عارضه های مختلفی را بوجود آورد.

یکی از اهداف جراحی تعویض مفصل لگن، کاهش التهابات موجود در چنین نواحی لگن می باشد. حال در مقاله مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن، به بررسی برخی از علل شایع درد در ناحیه لگن خواهیم پرداخت.

دلایل ایجاد التهاب و درد در ناحیه لگن

دلایل ایجاد التهاب و درد در ناحیه لگن
دلایل ایجاد التهاب و درد در ناحیه لگن

دلایل متعددی نیز باعث خواهد شد در مفاصل و استخوان های لگن، دردهای مزمن و شدید بوجود بیاید. ما در ادامه ادامه به برخی از دلایل مهم این عارضه می پردازیم:

آرتروز

یکی از دلایل شایع التهاب در ناحیه مفصل لگن، ایجاد آرتروز می باشد. این بیماری نوعی آرتریت وابسته به سن انسان می باشد که با افزایش سن، میزان سایش و از بین رفتن غضروف های ناشی از استخوان های کمر و گردن به وجود می آید.

آرتروز در ناحیه کمر از علل شایع ایجاد درد در ناحیه لگن می باشد و بیشتر برای افرادی رخ خواهد داد که بالای 50 سال سن دارند. آرتروز می تواند دلایل وراثتی و ژنتیکی داشته باشد و گاهی هم می تواند بر اثر بی احتیاطی برای فرد رخ دهد. چنین معضلی می تواند به مفاصل لگن فشار وارد کند و باعث ایجاد دردهای خفیف یا شدید شود.

آرتریت روماتوئید

نوعی دیگر از بیماری وجود دارد که می تواند مفاصل لگن را تحت تاثیر خود قرار دهد. آرتریت روماتوئید، نوعی بیماری خود ایمنی محسوب می شود و نواحی لگن را تحت تاثر خود قرار می دهد. التهاب های پیش آمده در نواحی غضروف می تواند باعث بروز چنین عارضه ای شود و در نهایت به قسمت های مختلف استخوان لگن فشار وارد نماید و باعث ایجاد درد شود.

عارضه های بعد از شکستگی استخوان ران

عارضه های بعد از شکستگی استخوان ران
عارضه های بعد از شکستگی استخوان ران

بعد از شکستگی استخوان های ران و جوش خوردن آن ممکن آسیب های جدی ای در مفاصل ران ایجاد شود که همین امر می تواند به مفاصل لگن فشار وارد کند و باعث ایجاد التهاب و درد در مفاصل لگن شود و فرد مجبور به انجام جراحی تعویض مفصل لگن شود.

نکروز آواسکولار

گاهی اوقات ممکن است در نواحی استخوانی مخصوصا استخوان ران و لگن، آسیب هایی وارد شود که این آسیب می تواند باعث مشکل در خونرسانی به بافت ها و استخوان های لگن شود و همین امر باعث ایجاد نکروز آواسکولار خواهد شد. این عارضه بیشتر در ناحیه استخوان ران رخ خواهد و این نارسایی عروقی در نواحی ران، باعث ایجاد التهاب و دردهای شدید در ناحیه لگن و مفاصل آن خواهد شد.

بیماری های مفصلی در دوران کودکی

برخی از افراد ممکن است در زمان کودکی خود یا به عبارت دیگر بصورت مادرزادی، دچار مشکلات و عارضه های مربوط به قسمت ران و لگن شده باشند. چنین عارضه هایی می تواند در همان سنین بسیار پایین درمان شود. زیرا استخوان و مفاصل از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند و می تواند نسبت به دوران جوانی و یا پیری، خیلی بهتر اقدام به درمان آن نمود.

جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن
جراحی تعویض مفصل لگن

یکی از روش های درمان عارضه های مربوط به استخوان لگن، جراحی تعویض مفصل لگن می باشد. این جراحی جز بهترین روش های درمانی برای حل معضلات مربوط به ناحیه لگن می باشد که می تواند از فرسایش و تخریب بافت ها و مفاصل لگن جلوگیری نماید. در برخی از مواقع، فرسایش مفاصل لگن در مرحله پیشرفته ای قرار دارد. جراحی تعویض مفصل لگن می تواند به کمک این موضوع بیاید و التهابات بوجود آمده را درمان نماید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات پزشکی و درمانی، جراحی تعویض مفصل لگن، یکی از موفق ترین و بهترین روش های جراحی در شاخه ارتوپدی شناخته می شود و درصد بسیار بالایی از افراد بعد از انجام چنین جراحی ای توانسته اند به وضعیت عادی خود بازگردند.

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن می تواند بعد از مدت چند هفته استراحت، به روال عادی زندگی بازگشت و با بهبودی سریع و کاهش درد در نواحی لگن می توان احساس بهتری را تجربه کرد.

جراحی تعویض مفصل لگن، می تواند برای افرادی بکار برود که از روش های دیگری مانند دارو و فیزیوتراپی و … نتیجه نگرفته اند و به عملا به عنوان یک روش قطعی برای درمان عارضه های لگن شناخته می شود.

جراحی تعویض مفصل لگن نوعی جراحی بسیار ایمن و موثر می باشد

جراحی تعویض مفصل لگن نوعی جراحی بسیار ایمن و موثر می باشد که می تواند با کمترین عارضه به افراد کمک کند تا درد کمتری را بعد از جراحی تجربه کنند و با دانستن مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن، بعد از آن بتوانند به روال عادی زندگی خود بازگردند.

جراحی تعویض مفصل ران که اولین بار در سال ۱۹۶۰ انجام شد یکی از موفق ترین جراحی های تمام پزشکی است. از سال ۱۹۶۰، پیشرفت ها در تکنیک ها و تکنولوژی در جراحی تعویض مفصل، کارآیی جراحی تعویض مفصل ران را به میزان بسیار زیاد افزایش داده است.

این جراحی از قدمتی بیش از 50 سال برخوردار است و امروزه با استفاده از تجهیزات پزشکی بروز، انجام می شود و جز بهترین و موفق ترین روش های جراحی ارتوپدی به شمار می رود. طبق بررسی و تحقیقات انجام شده، میزان رضایتمندی بیماران بعد از جراحی تعویض مفصل لگن، بیش از حد انتظار بوده و همین مورد نشان می دهد که این روش درمانی جز بهترین روش های درمان عارضه های مربوط به مفاصل لگن به شمار می رود.

یکی از بهترین مراکز درمانی مربوط به این حوزه، بیمارستان ایرانشهر می باشد که می تواند با استفاده از تجهیزات بروز پزشکی و با استفاده از بهترین پزشکان متخصص در این زمینه، می تواند جراحی مربوط به تعویض مفصل لگن را برای شما عزیزان انجام دهد و با انجام مشاوره و راهنمایی های لازم، سعی در بهبودی سریعتر شما خواهد کرد.

دلایل انجام جراحی تعویض مفصل ران

دلایل انجام جراحی تعویض مفصل ران
دلایل انجام جراحی تعویض مفصل ران

همانطور که در بخش های ابتدایی مقاله گفته شد، مفاصل لگن می تواند بر اثر عوامل مختلفی دچار التهاب و دردهای شدید شود که در این صورت لازم است از جراحی تعویض مفصل لگن برای کاهش چنین عارضه هایی استفاده کرد.

از جمله عارضه های شایع که باعث خواهد شد که به سراغ جراحی تعویض مفصل لگن برویم عبارتند از:
  • فرد دچار مشکلاتی مانند شکستگی و در رفتگی مادرزادی در مفاصل لگن شده باشد.
  • فرد دچار ساییدگی در نواحی غضروفی لگن شده باشد.
  • فرد دچار شکستگی در ناحیه استخوان ران یا لگن شده باشد و به درستی جوش نخورده باشد.
  • فرد به دلایل مختلفی به بیماری نکروز دچار شده باشد که این بیماری با سیاه شدن سر استخوان ران بروز داده می شود.
  • فرد دارای دچار روماتیسم در ناحیه لگن و مفاصل آن شده باشد.
  • فرد دچار تحلیل های عضلانی در ناحیه لگن و ران شده باشد.

چنین عواملی باعث خواهد شد که فرد دچار مشکلات و دردهای مختلفی در ناحیه لگن شود و ممکن است روش هایی مانند دارو، فیزیوتراپی و …، جوابگوی بیمار نباشد. در این صورت لازم است که فرد با مراجعه به متخصص ارتوپد، اقدامات درمانی لازم را انجام دهد و در صورت تشدید این عارضه به جراحی تعویض مفصل لگن بپردازد

که یکی از بهترین مراکز درمانی برای جراحی تعویض مفصل لگن، بیمارستان ایرانشهر می باشد که می تواند علاوه بر جراحی، راهنمایی های لازم را در خصوص درمان عارضه های مفاصل لگن و همچنین مشاوره های لازم در خصوص مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن، انجام دهد.

عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران چگونه انجام میشود

عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران چگونه انجام میشود
عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران چگونه انجام میشود

حال می خواهیم بدانیم که جراحی تعویض مفصل لگن چگونه انجام می شود. این جراحی باید توسط پزشک متخصص ارتوپد انجام شود. در جراحی تعویض مفصل لگن، پزشک متخصص استخوان های تخریب شده در ناحیه ران و لگن را از بدن بیمار خارج خواهد کرد

و سپس با استفاده از صفحه های فلزی مخصوص، اقدام به جایگزینی استخوان ها خواهد نمود. اتصال این صفحات و سرهای مصنوعی فلزی به قسمت های باقی مانده استخوان ران و لگن توسط وسیله ای به نام Stem انجام می شود که این کار باعث محکم تر شدن صفحات و سرهای فلزی در نواحی متصل شده خواهد شد.

جراح ارتوپد سپس سطح داخلی حفره استابولوم در ناحیه لگن را که خراب شده است با ابزار های خاصی میتراشد. با این کار غضروف های خراب شده و استخوان های اضافه از داخل حفره استابولوم خارج شده و حفره به شکل یک نیمکره کامل درمیاید.

پزشک متخصص جراح، بعد از انجام مراحله فوق، به سطوح داخلی حفره های لگن مانند حفره استابولوم ورود می کند

پزشک متخصص جراح، بعد از انجام مراحله فوق، به سطوح داخلی حفره های لگن مانند حفره استابولوم ورود می کند و نواحی ملتهب و تخریب شده را توسط دستگاه های مخصوصی، می تراشد.

با این کار قسمت های تخریب شده از بدن بیمار خارج می شود و عملا به شکل نیمکره کامل در درون استخوان درخواهد آمد. سپس با قراردادن یک کاسه فلزی به شکل همان نیمکره در داخل حفره، عمل ترمیم استخوان انجام می شود و با انجام دادن فرایندی مفصل بهم متصل خواهد شد.

در برخی مواقع از مفصل های مصنوعی برای اتصال استخوان های لگن استفاده می شود که جنس آن از سیمان استخوان است که به آن مفاصل سیمانی گفته می شود. این کار باعث خواهد شد که فرایند جوش خوردن مفاصل سریعتر رخ دهد و عملا استخوان اصلی به مفصل مصنوعی جایگزین شده، به خوبی باهم وفق پیدا کنند.

لازمه انجام چنین جراحی ای، استفاده از پزشکی متخصص و خبره در زمینه ارتوپد و جراحی های مفاصل لگن می باشد که نتیجه بخش بودن جراحی را افزایش می دهد.

یکی از بهترین مراکز درمانی برای انجام جراحی تعویض مفصل لگن، بیمارستان ایرانشهر می باشد که می تواند در زمینه انجام جراحی تعویض مفصل لگن راهنمایی های لازم را انجام دهد و با استفاده از بهترین پزشکان شاغل در این مرکز درمانی، به تسریع روند درمانی شما عزیزان کمک فراوانی نماید.

حال در مقاله مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن، به بررسی برخی از مزیت های تعویض مفصل لگن خواهیم پرداخت.

مزیت های جراحی تعویض مفصل لگن

مزیت های جراحی تعویض مفصل لگن
مزیت های جراحی تعویض مفصل لگن

همانطور که در بخش های قبلی مقاله گفته شد، افرادی که دچار مشکلاتی مانند درد و التهاب در نواحی لگن هستند می توانند جهت بهبودی هرچه سریعتر عارضه های خود، از جراحی تعویض مفصل لگن استفاده نمایند. این جراحی باعث خواهد شد که روند کاهش درد و التهاب به سرعت رخ دهد و باعث افزایش سطح کیفیت زندگی فرد خواهد شد.

از آنجایی که این جراحی با قرارگیری ایمپلنت های فلزی انجام می شود و قسمت های آسیب دیده به کلی از بین می رود، میزان نتیجه بخش بودن و رضایتمندی بعد از جراحی افزایش خواهد یافت و فرد می تواند تا اخرین روز عمر خود با رعایت موارد مراقبتی، به زندگی عادی خود بپردازد.

از طرفی جراحی تعویض مفصل لگن می تواند باعث افزایش بازه عملکردی مفاصل و عضلات لگن شود و عملکرد استخوان های ناحیه لگن و ران را بهبود ببخشد.

مهمترین اصل برای برخورداری از مزیت های جراحی تعویض مفصل لگن، رعایت موارد مراقبتی بعد از جراحی می باشد که اهمیت مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن، دو چندان خواهد کرد که در این مقاله به این موضوع مهم هم پرداخته خواهد شد.

آمادگی برای جراحی تعویض مفصل لگن

آمادگی برای جراحی تعویض مفصل لگن
آمادگی برای جراحی تعویض مفصل لگن

برای انجام جراحی تعویض مفصل لگن لازم است، از مدت ها قبل، اطلاعات درست و کاملی را در خصوص جراحی تعویض مفصل لگن بدست آورد و با دیدن انواع فیلم و عکس های مربوط به جراحی از روند کار اطلاعاتی بدست آورد.

برای انجام جراحی تعویض مفصل لگن لازم است آمادگی هایی از جهات مختلف برای انجام جراحی ایجاد شود که در این خصوص، مشاوره و راهنمایی های پزشک متخصص می تواند کمک حال افراد باشد. از جمله آمادگی های قبل از جراحی تعویض مفصل لگن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارزیابی پزشکی

ارزیابی پزشکی
ارزیابی پزشکی

انجام دادن معاینه های مختلف قبل از جراحی تعویض مفصل لگن از اهمیت زیادی برخوردار است. پزشک جراح لازم می داند قبل از جراحی معاینه های مختلفی را انجام دهد و متوجه شود که دقیقا در چه ناحیه ای لازم است جراحی انجام شود

و همچنین از جهات مختلفی از سلامتی بیمار اطمینان حاصل کند. اگر فردی دارای بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و … می باشند، لازم است با پزشک جراح خود، چنین مسائلی را در میان بگذارند تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را برای جراحی اتخاذ کند.

آزمایشات

انجام دادن آزمایشات متعدد مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار، آزمایش های مربوط به ضربان قلب و … الزامی خواهد بود و به پزشک جراح کمک خواهد کرد که وضعیت عمومی بیمار باخبر باشد.

آماده سازی پوست

جالب است بدانید برای جراحی مفصل لگن، باید از سلامت پوست هم مطمئن شد. یعنی پوست نباید قبل از جراحی دچار التهاب و سوزش و عفونت های مختلفی شده باشد. زیرا می تواند در حین انجام عمل، پزشک متخصص را دچار مشکلاتی نماید و از طرفی بیماری های پوستی می تواند دوران نقاهت بعد از جراحی تعویض مفصل لگن را افزایش دهد.

نحوه مصرف داروها

نحوه مصرف داروها
نحوه مصرف داروها

گاهی اوقات ممکن است قبل از جراحی به بیمار توصیه شود، داروهایی مصرف کند که پزشک متخصص در این خصوص تصمیمات لازم را خواهد گرفت. همچنین اگر بیمار از داروهای مختلفی مصرف می کند، لازم است با پزشک خود در میان بگذارد.

کاهش وزن

در صورت داشتن اضافه وزن، لازم است قبل از انجام جراحی با مشورت پزشک، اقدام به کاهش وزن نماید تا فشار کمتری بر مفاصل لگن ایجاد شود تا نتایج بهتری بعد از جراحی حاصل شود

ارزیابی دهان و دندان

یکی از مسائل مهم قبل از انجام جراحی تعویض مفصل، اطلاع از سلامت دهان و دندان می باشد. زیرا وجود عفونت و باکتری های موجود در دندان و دهان می تواند در حیت انجام جراحی تعویض مفصل لگن، مشکلاتی نظیر عفونت را ایجاد نماید و حتی می تواند بر طولانی تر شدن دوران نقاهت بعد از جراحی موثر باشد.

به همین دلیل لازم است قبل از جراحی، معاینه های کاملی از دهان و دندان انجام شود و در صورت وجود پوسیدگی دندان و یا هر مشکلی دیگر، اقدام به رفع آن شود.

ارزیابی ادراری

انجام دادن آزمایش ادرار قبل از جراحی تعویض مفصل لگن از اهمیت زیادی برخوردار است. افرادی که در گذشته سابقه عفونت ادراری دارند، باید قبل از انجام جراحی تعویض مفصل لگن، به متخصص اورولوژی مراجعه کنند و اقدام به درمان مشکلات ادراری خود نمایند.

برنامه ریزی اجتماعی

داشتن برنامه ریزی مربوط به انجام امور شخصی بعد از جراحی از اهمیت زیادی برخوردار است. با مطلع شدن از وضعیت مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن، می توان در این زمینه برنامه ریزی های درستی انجام داد.

استفاده از یک کمک یار مانند اعضای خانواده، بعد از جراحی می تواند در انجام دادن کارهای شخصی فرد، کمک فراوانی داشته باشد تا فرد بتواند روند دوران نقاهت بعد از جراحی را طی نماید. در چنین مواقعی مشورت های پزشک می تواند کمک حال افراد باشد.

یکی از بهترین مراکز درمانی جراحی تعویض مفصل لگن، بیمارستان ایرانشهر می باشد که می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص فرایند قبل از جراحی انجام دهد.

ریکاوری پس از جراحی تعویض مفصل لگن

ریکاوری پس از جراحی تعویض مفصل لگن
ریکاوری پس از جراحی تعویض مفصل لگن

روند بهبودی و رسیدن به حالت ایده آل بعد از جراحی تعویض مفصل لگن می تواند برای برخی از افراد سخت و دشوار و برای برخی بسیار راحت باشد. مهمترین نکته برای بهبودی کامل بعد از جراحی، رعایت موارد مراقبتی بعد از جراحی تعویض مفصل می باشد.

به عنوان مثال، فرد بعد از جراحی باید با استفاده از واکر راه برود و تا مدتی بدون استفاده از چنین وسایلی اقدام به انجام فعالیتی ننماید. همچنین پزشک متخصص برای طی نمودن دوران ریکاوری بعد عمل، ممکن است تمرینات ورزشی مخصوصی را تجویز نماید که لازم است انجام شود. به طور کلی طی کردن دوران نقاهت بعد از جراحی تعویض مفصل لگن، نیازمند صبر و حوصله زیادی می باشد تا بتوان به روال عادی زندگی بازگشت.

مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن

مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن
مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن

یکی از مهمترین دغدغه هایی که بسیاری از افراد بعد از جراحی تعویض     مفصل لگن به سراغ انان خواهد آمد این است که بتوانند طی مدت زمانی کوتاه به زندگی عادی خود بازگردند و بتواند به صورت عادی به امور خود بپردازند. به همین دلیل سوالی پیش خواهد آمد که مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن چقدر است و عملا دوران نقاهت بعد از جراحی تعویض مفصل لگن تا چه زمانی طول خواهد کشید؟

در پاسخ به این سوال باید عوال مختلفی را مدنظر قرار داد تا بتوان گفت مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن چقدر است. بطور کلی در بازه زمانی 1 الی 6 ماهه طول خواهد کشید که فرد بتواند به روال عادی زندگی بازگردد و عواملی مانند شدت جراحت و آسبب دیدگی، نوع جراحی و تعویض مفصلی انجام شده می تواند در این بازه زمانی موثر باشد.

ما در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و عموما مدت زمان ریکاوری بعد از جراحی را می توان به بهبودی کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم بندی کرد.

یهبودی کوتاه مدت

بهبودی کوتاه مدت می تواند شامل مراحل اولیه بهبودی بعد از جراحی باشد. یعنی فرد بتواند توانایی این را داشته باشد که از تخت بیمارستان خارج شود و از بیمارستان مرخص شود.

در طی روزهای نخست بعد از جراحی، بیمار برای راه رفتن خود باید از واکر استفاده کند و همچنین از اعضای خانواده خود برای راه رفتن کمک بگیرد تا بتواند تعادل خود را حفظ کند.

بعد از گذشت چند روز می توان از بیمارستان مرخص شد که پزشک جراح، چنین تجویزی را خواهد کرد. جهت بهبودی کوتاه مدت، لازم است با دستور پزشک، اقدام به مصرف برخی از مسکن ها نمود تا به کاهش درد بعد از جراحی کمک زیادی کند.

زمانی که فرد دچار کاهش درد شود و بتواند بدون درد در خانه راه برود، می تواند گفت که بهبودی کوتاه مدت حاصل شده است. بطور کلی بازه زمانی مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن در بهبودی کوتاه مدت بین یک الی دو ماه می باشد.

بهبودی طولانی مدت

در بهبودی طولانی مدت می توان به مواردی مانند بهبودی جای جراحی و زخم اشاره کرد و همچنین جوش خوردن بافت ها و مفاصل تعویض شده می تواند در جز بهبودی طولانی مدت قرار بگیرد.

در این صورت فرد می تواند به روال عادی زندگی خود بازگردد و فعالیت های روزمره خود را بصورت آهسته و احتیاطی انجام دهد. مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن در دوره بلند مدت می توان بین 4 الی 6 ماه دانست که در طی این مدت باید با پزشک جراحی خود دائما در تماس باشد.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی برای جراحی تعویض مفصل لگن می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص طی کردن دوران نقاهت و مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن، انجام دهد.

مراقبت های پس از جراحی تعویض مفصل ران

مراقبت های پس از جراحی تعویض مفصل ران
مراقبت های پس از جراحی تعویض مفصل ران

پس از انجام جراحی تعویض مفصل لگن لازم است مراقبت هایی را انجام داد تا بتوان به روند عادی زندگی بازگشت. از جمله موارد بعد از جراحی تعویض مفصل لگن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبودی

از جمله عوامل موثر در مراقبت های بعد از جراحی، پیروی کردن از تجویز و توصیه های پزشک جراح می باشد که می تواند به میزان موفقیت آمیز بودن جراحی کمک فراوانی کند. هفته های اول بعد از جراحی از اهمیت زیادی برخوردار است و به بهبودی کوتاه مدت و بلند مدت، کمک فراوانی خواهد کرد.

مراقبت از زخم

بطور طبیعی، بعد از انجام جراحی، زخم ها و جراحات مختلفی نیز در نواحی جراحی شده به وجود خواهد آمد که می توان با مراقبت از آنها، به روند بهبودی آنان کمک زیادی کرد.

جای بخیه بعد از جراحی نیاز به مراقبت دارد و در صورت رعایت موارد مراقبتی می توان بعد از دو هفته اقدام به برداشتن بخیه ها توسط پزشک نمود. بهتر است از مرطوب شدن، جای زخم تا زمان خشک شدن جای زخم خودداری کرد و همچنین تعویض پانسمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

رژیم غذایی

ممکن است بعد از جراحی تعویض مفصل لگن، فرد دچار کاهش اشتها شود که این مورد امری طبیعی است. در چنین مواقعی لازم است از رژیم های غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین ها استفاده کرد تا علاوه بر جبران کمبود مواد معدنی در بدن، به بهبودی بعد از جراحی کمک فراوانی کرد.

فعالیت

انجام دادن فعالیت های سبک و حتی ورزش های سبک و مخصوص بعد از جراحی می تواند در روند مراقبت بعد از جراحی موثر باشد و به روند بهبودی فرد کمک زیادی کند. با مشورت پزشک می توان بعد از گذشت 1 الی 2 ماه از بهبودی کوتاه مدت، فعالیت های سبکی را انجام داد تا بتوان دوران نقاهت را سریع تر طی کرد.

استفاده از برنامه های مختلفی مانند موارد زیر می تواند کمک حال بیمار در طی کردن دوران نقاهت بعد از جراحی باشد:

  • انجام راه رفتن و پیاده روی بصورت آرام در خانه و حتی بیرون از خانه با کمک یکی از اعضای خانواده خود می تواند کمک کننده باشد.
  • انجام فعالیت های معمول در خانه مانند نشستن، ایستادن و …
  • انجام حرکات ورزشی مخصوص با دستور پزشک که می تواند دامنه حرکتی مفاصل و عضلات لگن را افزایش دهد و از بروز عارضه ها و دردهای ناشی از خشکی غضروف ها جلوگیری نماید. در چنین مواردی انجام فیزیوتراپی میتواند چاره ساز باشد.

چنین موارد مراقبتی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن می تواند در زمینه مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن موثر باشد و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه فرمایید.

میزان راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل ران

میزان راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل ران
میزان راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل ران

در جراحی تعویض مفصل لگن یکی از مهمترین موارد، در خصوص میزان راه رفتن بعد از جراحی می باشد که این موضوع می تواند بستگی به شرایط مختلفی مخصوصا شرایط جسمی بیمار داشته باشد.

یعنی فرد می تواند با توصیه پزشک، تا اندازه ای مشخص راه برود و توان این را داشته باشد که بدون درد این کار را انجام دهد. طبیعتا در روزهای اول بعد از جراحی، راه رفتن بسیار مشکل و طاقت فرسا خواهد بود که البته با مرور زمان چنین موردی برطرف خواهد شد.

بیشتر بیماران می توانند بعد از گذشت 2 هفته از جراحی بدون استفاده از واکر راه بروند که البته چنین زمانی متغیر بوده و بستگی به شدت جراحت و میزان جراحی خواهد داشت. همچنین توانایی و قدرت بدنی بیمار نقش موثری در زمینه راه رفتن خواهد داشت.

بعد از راه رفتن بدون واکر، ممکن است تا چندین ماه، فرد احساس لنگیدن کند که این موضوع بخاطر ضعف عضلات لگن می باشد که البته جای نگرانی وجود ندارد و امری طبیعی است. برای رفع این مشکل می توان با استفاده از ورزش های مخصوص با توصیه پزشک نمود که می تواند باعث تقویت عضلات و مفاصل لگن شود و باعث کاهش لنگیدن در افراد شود.

نیاز به مراقبت ویژه به از جراحی تعویض مفصل لگن

نیاز به مراقبت ویژه به از جراحی تعویض مفصل لگن
نیاز به مراقبت ویژه به از جراحی تعویض مفصل لگن

یکی از مهمترین نکات در خصوص مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن، این است که فرد نیازمند مراقبت ویژه بعد از جراحی توسط اعضای خانواده می باشد.

طبیعتا بعد از جراحی ممکن است دردهای مزمن و شدیدی بر بیمار تحمیل شود که بیشترین عامل آن مربوط به جای زخم جراحی، و التهابات ناشی از مفاصل جایگزین شده می باشد که امری طبیعی می باشد.

به همین دلیل در چنین مواقعی برای انجام اموری مانند حمام، دستشویی و … بهتر است از یک همراه کمک گرفته شود تا فرد بتواند بدون مشکل چنین کارهایی را انجام دهد.

همانطور که گفته شد، درد در محل جراحی می تواند برای افراد متغیر باشد و بستگی به شدت جراحت و شرایط جسمی بیمار خواهد داشت. بنابراین توصیه های پزشک را نباید نادیده گرفت تا بتوان بر این مشکل چیره شد.

تعویض پانسمان در طی بازه های زمانی مشخص می تواند دردهای ناشی از جای زخم را کاهش دهد و از بروز عفونت در ناحیه بخیه شده جلوگیری نماید.

بطور کلی می توان گفت که بعد از جراحی باید از انجام فعالیت هایی مانند ایستادن، آشپزی، ظرف شستن و … جلوگیری کرد و برای رفتن به دستشویی از همراه کمک گرفت و باید از توالت فرنگی استفاده شود. بنابراین با توجه به موارد گفته شد در خصوص مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن، باید توصیه های لازم را که پزشک ارائه می دهد طبق برنامه انجام داد تا بتوان دوران بهبودی را با موفقیت پشت سر گذاشت.

برگشت به کار بعد از جراحی تعویض مفصل ران

برگشت به کار بعد از جراحی تعویض مفصل ران
برگشت به کار بعد از جراحی تعویض مفصل ران

بسیاری از افراد شاغل بعد از جراحی تعویض مفصل لگن، سوالی برایشان پیش خواهد آمد که چه مدت بعد از جراحی می توانند به کار خود برگردند و به فعالیت خود ادامه دهند. در خصوص این مورد باید به عوامل مختلفی توجه داشت که این عوامل می تواند با توجه به شرایط جسمی بیمار، شدت التهاب، نوع جراحی و درد های بعد از جراحی، مشخص شود.

اگر شغل فرد به گونه ای باشد که نیازی به ایستادن ندارد می تواند بصورت نشسته به فعالیت بپردازد، می تواند بعد از کاهش درد لگن بعد از جراحی، به فعالیت خود ادامه دهد. اما اگر فردی مشغول به فعالیتی می باشد که نیاز به ایستادن داشته باشد، لازم است در ابتدا توانایی لازم برای ایستادن بدون واکر و عصا را پیدا نماید

و سپس به فعالیت خود بازگردد. بطور کلی می توان به مدت 1 ماه الی 6 ماه بعد از جراحی چنین بازه ای را مشخص کرد که فرد بتواند به فعالیت عادی خود بازگردد. در چنین مواقعی، توصیه و تجویز پزشک در خصوص اجازه کار، نقش مهمی را خواهد داشت.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی یکی از مهمترین و رایج ترین اختلالات و عارضه های استخوانی یعنی التهاب و درد در ناحیه لگن و مفاصل آن اشاره کردیم. روش های مختلفی نیز برای درمان این عارضه وجود دارد که بهترین و قطعی ترین روش درمانی در خصوص مفاصل لگن، جراحی تعویض لگن می باشد که ما در این مقاله به بررسی این روش درمانی مطمئن پرداختیم.

همچنین به بررسی دوران نقاهت بعد از جراحی و همچنین مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن، پرداخته شد و نکات مهمی در خصوص طی کردن دوران نقاهت بعد از جراحی، اشاره شد.

با این حال شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انجام جراحی تعویض مفصل لگن و اقدامات درمانی و مراقبتی بعد از آن، به یکی از بهترین مراکز درمانی تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید و از راهنمایی های متخصصین شاغل در این مرکز درمانی استفاده نمایید.

در پایان توصیه می کنیم، ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو را مشاهده کنید.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید