لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

تشخیص گودی کمر

تشخیص گودی کمر

Table of Contents

آیا می‌دانید تشخیص گودی کمر چگونه اتفاق می‌افتد؟

در سایت بهترین جراح دیسک کمر با لیزر در تهران، برای شناخت و تشخیص گودی کمر، با ما در ادامه همراه باشید.

گودی و یا انحنای کمر در بخش پایینی کمر وجود دارد که در شرایط عادی باعث بروز هیچ‌گونه مشکلی نخواهد شد.

اما در صورتی ‌که این قوس بسیار شدت پیدا کند و بخش پایین ستون فقرات بیش ‌از اندازه به سمت داخل باشد و در ادامه آن باعث جلو آمدن شکم گردد، باعث می‌شود تا ران‌ها به سمت عقب و بالا قوس بردارند.

در نهایت باعث غیر طبیعی شدن انحنای کمر خواهد شد و اصطلاح گودی کمر را شکل می‌دهد. در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که این گودی‌های غیر طبیعی کمر آزار دهنده است و می‌تواند دردهای بسیاری را در این نواحی به وجود بیاورد.

ویدئو تشخیص گودی کمر

دلایل بسیار زیادی باعث بروز گودی کمر خواهد شد که مهم‌ترین آن‌ها وضعیت ضعیف ستون فقرات، عوامل ژنتیکی، بد نشستن، بیماری‌های ستون فقرات، آسیب‌ دیدگی، جراحی ستون فقرات یا عدم تحرک کافی می‌باشد.

اما این‌ که به ‌درستی بتوان تشخیص گودی کمر را انجام داد، در زمان مناسب کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر از اقدامات درمانی استفاده داشته باشید.

در صورت تشخیص گودی کمر می‌توانید از بیمارستان ایرانشهر به‌ عنوان بهترین بیمارستان با وجود پزشکان متخصص برای برطرف نمودن مشکل خود بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تشخیص گودی کمر، با ما در ادامه همراه شوید.

لطفا از پست روش عمل لیزر دیسک کمر دیدن کنید.

اینفوگرافیک تشخیص گودی کمر

اینفوگرافیک تشخیص گودی کمر
اینفوگرافیک تشخیص گودی کمر

راه های تشخیص گودی کمر

  • احساس برق گرفتگی ناگهانی در کمر
  • کمر درد
  • بزرگ دیده شدن باسن در حالت طبیعی
  • حالت گوژپشتی از نمای بغل بدن
  • ایجاد حالت C از گردن تا کمر
  • ضعف 
  • وجود یک شکاف بین سطح صاف و کمر همجوار با آن

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش تشخیص گودی کمر کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

مطالبی که در ادامه این مقاله بررسی می‌کنیم، عبارتند از:

آیا می‌دانید گودی کمر چیست؟

شناخت بیشتر گودی کمر

آیا می دانید تشخیص گودی کمر چگونه اتفاق می‌افتد؟

راحت ترین راه شناخت گودی کمر

استفاده از عملکردهای درمانی

آیا می‌دانید علائم موجود گودی کمر شامل چه چیزی است؟

نشانه‌های گودی کمر در افراد

آیا می‌دانید انواع گودی کمر شامل چیست؟

گودی مادرزادی یا جراحتی

گودی کمر عصبی عضلانی

لوردوز ثانویه انقباض لگن ران

لامینکتومی بعد از عمل

گودی وضعیتی

آیا می‌دانید چه مواردی باعث بروز گودی کمر خواهند شد؟

چاقی و افزایش وزن

تجمع چربی‌ها در ناحیه شکم

مشکل پوکی استخوان

وراثت و آکندروپلازی

گوژپشتی

اسپوندیلولیستزیس

استئوسارکوما

دررفتگی های مداوم

ضعف در عضلات محافظ مهره‌ها

آیا می‌دانید عدم درمان گودی کمر چه عوارضی در پی خواهد داشت؟

عوارض موجود در صورت عدم درمان گودی کمر

آیا می‌دانید موارد دیگر تشخیص گودی کمر شامل چیست؟

معاینات فیزیکی برای تشخیص گودی کمر

آیا می دانید آزمایشات مختلف برای تشخیص گودی کمر شامل چیست؟

اشعه ایکس

اسکن استخوان

تصویربرداری تشدید مغناطیسی

اسکن توموگرافی کامپیوتری

آزمایش خون

آیا می‌دانید درمان گودی کمر به چه صورت انجام می‌گیرد؟

مصرف مسکن‌ها

بریس طبی

استفاده از روش فیزیوتراپی

کاهش وزن

استفاده از اوزون تراپی

عمل جراحی گودی کمر

سخن آخر

 

آیا می‌دانید گودی کمر چیست؟

آیا می‌دانید گودی کمر چیست؟
آیا می‌دانید گودی کمر چیست؟

ستون فقرات موجود در بدن انسان‌ها از ۲۶ مهره جدا از همدیگر تشکیل شده است که امکان دارد برخی از افرادی که دچار گودی کمر و اختلالات این ‌چنینی می‌باشند، در این ناحیه دردهای بسیار زیادی احساس کنند.

مهره‌های موجود در کمر از آن بالا به‌ ترتیب شماره از ۱ تا ۷ مهره‌های گردنی، از ۸ تا ۱۹ به‌ عنوان مهره‌های سینه‌ای، ۲۰ تا ۲۴ به‌ عنوان مهره‌های کمری و در آخر ۲ مهره خارجی و دنبالچه شناخته می‌شوند.

مهره‌های شناخته ‌شده به‌ عنوان ستون فقرات در یک ستون به ‌صورت نامنظم قرار گرفته‌اند و هر کدام وظایف مختلفی را بر گردن دارند. به ‌عنوان نمونه نگه‌ داشتن سر و اسکلت بدن و محافظت از طناب نخاعی بدن از مهم‌ترین وظایف مهره‌های ستون فقرات می‌باشد. همان ‌طور که گفتیم، هیچ شکل منظمی از قرارگیری ستون فقرات در بدن وجود ندارد و در بخش افقی بدن انسان دچار جابجایی خواهند شد.

براساس شرایط موجود افراد همچون سن، اندازه مهره‌ها با یکدیگر تفاوت خواهد داشت و میزان قوس مهره‌ها با یکدیگر نیز در هنگام جابه‌جایی مهره‌ها برای هر فرد متفاوت می‌باشد.

امکان دارد این قوس ایجاد شده در ناحیه ستون فقرات برای برخی از افراد کاملاً طبیعی باشد، اما این قوس برای برخی دیگر از افراد بسیار زیاد است که به ‌عنوان مشکل گودی کمر شناخته می‌شود.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین بیمارستان جراحی ستون فقرات دیدن کنید.

شناخت بیشتر گودی کمر

شناخت بیشتر گودی کمر
شناخت بیشتر گودی کمر

برای ‌این که بدانید چگونه می‌توانید به تشخیص گودی کمر بپردازید، بهتر است بگوییم که تمامی افراد باید گودی کمر داشته باشند و این کاملاً طبیعی است. شکل اصلی ستون فقرات انسان‌ها به شکل S انگلیسی می‌باشد.

البته در هنگام جنینی این قوس به ‌صورت C انگلیسی است. اما هنگامی ‌که انسان در کودکی گردن خود را به عقب مایل می‌کند، قوس گردن شکل می‌گیرد که باید گودی آن به سمت عقب باشد تا سر به ‌صورت تراز روی بدن بایستد و انسان بتواند دید خوبی به جلو داشته باشد.

هنگامی‌ که کودک نشستن را آغاز می‌کند، قوس گردن شکل می‌گیرد. یعنی گودی آن به ‌طرف جلو می‌باشد. بعد از مدت‌ها با ایستادن و راه رفتن کودک، به ‌ترتیب قوس ناحیه کمری که با نام گودی کمر شناخته می‌شود، شکل خواهد گرفت.

در حالت کلی به انحنای بیش ‌از اندازه ستون فقرات، گودی کمر گفته می‌شود که این قانون در بخش کمر دیده می‌شود. هر فردی با هر سنی ممکن است دچار گودی کمر گردد. عوامل بسیار مختلفی می‌تواند روی این شرایط تأثیرگذار باشد.

اگر شما نیز دچار این عارضه شده‌اید و قصد درمان دارید، بهتر است از افراد متخصص کمک بخواهید. پزشکان بیمارستان ایرانشهر خدمات بسیاری را در رابطه با تشخیص گودی کمر برای شما فراهم می‌سازند تا هر چه سریع‌تر از عملکردهای درمانی بهره‌مند شوید و این مشکل را رفع کنید .

آیا می دانید تشخیص گودی کمر چگونه اتفاق می‌افتد؟

آیا می دانید تشخیص گودی کمر چگونه اتفاق می‌افتد؟
آیا می دانید تشخیص گودی کمر چگونه اتفاق می‌افتد؟

همان ‌طور که در رابطه با قوس ستون مهره‌ها در مطالب بالا صحبت کردیم، در حالت ایستاده به‌ طور متوسط می‌باشند. اما این قوس‌ها در شرایط مختلف بدنی با یکدیگر تفاوت‌هایی خواهند داشت. به‌ عنوان نمونه هنگامی ‌که به عقب خم می‌شویم، قوس گردن و گودی کمر افزایش پیدا می‌کند. اما این شرایط بالعکس نیز اتفاق می‌افتد.

وقتی ‌که انسان به جلو خم می‌شود، قوس ناحیه‌ی گردن و کمر کمتر خواهد شد. طبق مطالعات بیومکانیکی انجام‌ گرفته، در صورتی‌ که امکان قوس بسیار زیادی در ستون مهره‌ها شکل بگیرد، تمامی مهره‌های موجود در کمر فشار بیش ‌از اندازه‌ای را متحمل خواهند شد و در نسبت با مواقعی که ستون مهره‌ها بدون قوس مستقیم هستند، بیشتر باعث بروز هر گونه عارضه خواهد شد.

براثر بیماری‌ها، ضرب دیدگی، مسائل ژنتیکی و یا عادات بعد قوس‌های ستون مغول مهره‌ها کم و یا زیاد خواهند شد. حال زیاد و یا کم شدن قوس ستون مهره‌ها می‌تواند تاثیر مستقیمی روی بر هم خوردن سلامت ستون فقرات داشته باشد.

راحت ترین راه شناخت گودی کمر

راحت ترین راه شناخت گودی کمر
راحت ترین راه شناخت گودی کمر

راحت ‌ترین مسئله‌ای که از نظر پزشکان مجموعه بیمارستان ایرانشهر برای تشخیص گودی کمر شناخته می‌شود، این است که افراد می‌توانند به پشت دراز کشیده و یا کنار یک سطح صاف مثل دیوار بایستند، طوری که پشتشان به دیوار باشد. سپس باید دست خود را به زیر هم کمر خود حرکت دهند.

در حالت عادی، باید فضای اندکی برای عبور دادن دست وجود داشته باشد. اگر شخصی دچار گودی کمر باشد، میزان فضایی که بین کمر او و سطح صاف مثل زمین یا دیوار وجود دارد، بسیار زیاد است.

در صورتی‌ که فرد دچار گودی کمر بسیار شدید باشد، در هنگام ایستادن، فرم بدن او همانند عدد همانند حروف C لاتین می‌شود و از نمای جانبی شکم و باسن او بسیار برآمده هستند.

استفاده از عملکردهای درمانی

استفاده از عملکردهای درمانی
استفاده از عملکردهای درمانی

درمان‌های متعددی تحت نظر پزشکان متخصص بعد از تشخیص گودی کمر صورت می‌گیرد که بر اساس شدت انحنا و علائم متفاوت است. درمان‌های محافظه ‌کارانه دیگری نیز همانند دارو برای درد و التهاب، فیزیوتراپی و کاهش وزن وجود دارد و می‌تواند میزان انعطاف‌پذیری بدن را به نسبت جلوگیری از بدتر شدن منحنی ستون فقرات کنترل کند.

در مواردی که شدت گودی کمر بسیار بالا باشد، ممکن است ستون فقرات با عصب‌ها درگیر شود که در این مواقع پزشکان بیمارستان ایرانشهر، استفاده از جراحی را توصیه می‌کنند. اما بروز این دسته از عارضه بسیار نادر می‌باشد.

در صورتی ‌که بتوانید انحنای گودی کمر خود را در هنگام خم شدن به جلو اصلاح کنید، ممکن است نیاز به درمان بسیار جدی نداشته باشید. اما در صورتی ‌که خم می‌شوید و همچنان منحنی در بدن شما وجود دارد، باید به ‌دنبال راه‌ حل‌های درمانی باشید. زیرا به ‌مرور زمان این عارضه ممکن است نگرانی های بیشتری را در بر داشته باشد.

در صورت بروز هر گونه درد و نگرانی در ناحیه گودی کمر، برای تشخیص دقیق‌تر این عارضه و درمان آن می‌توانید از بیمارستان ایرانشهر به‌ عنوان یک بیمارستان حرفه‌ای در این زمینه کمک بخواهید تا با خدمات موجود در این بیمارستان، هر چه سریع‌تر عملکردهای درمانی برای شما انجام بگیرد.

آیا می‌دانید علائم موجود گودی کمر شامل چه چیزی است؟

آیا می‌دانید علائم موجود گودی کمر شامل چه چیزی است؟
آیا می‌دانید علائم موجود گودی کمر شامل چه چیزی است؟

برای ‌این که افراد بتوانند به ‌صورت دقیق‌تر به تشخیص گودی کمر بپردازند، باید در رابطه با علائم و نشانه‌های تشخیص آن نیز آگاه باشند. یکی از متداول‌ترین علائمی که می‌تواند اشاره دقیقی به وجود گودی کمر داشته باشد، بروز دردهای عضلانی است.

هنگامی ‌که به‌ طور غیر عادی ستون فقرات به حالت خمیده در بیاید و باعث ‌شود تا عضلات موجود در ناحیه کمر به جهت‌های مختلف کشیده شوند، انقباض بسیار زیادی در ناحیه عضله‌ها صورت می‌گیرد و ممکن است کمر فرد دچار گرفتگی عضلانی شود.

برای تشخیص دقیق‌تر تشخیص گودی کمر باید بگوییم در صورتی ‌که شخصی دچار این عارضه باشد، ممکن است در ناحیه گردن، شانه و بخش بالایی کمر نیز احساس درد داشته باشد. حتی در برخی از مواقع امکان دارد در حرکت کردن پایین کمر نیز مشکلاتی ایجاد شود.

همان‌طور که گفتیم، تشخیص گودی کمر با دراز کشیدن و یا ایستادن در کنار سطح صاف صورت می‌گیرد و از این طریق می‌توانید انحنای گردن و کمرتان را تشخیص دهید.

اگر دست شما به‌ راحتی در بین این فضا حرکت می‌کند، قطعا دچار گودی کمر هستید. اما همچنان علائم و نشانه‌های دیگری برای تشخیص گودی کمر وجود دارد که در ادامه این نوشتار، به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

نشانه‌های گودی کمر در افراد

نشانه‌های گودی کمر در افراد
نشانه‌های گودی کمر در افراد

انواع مختلفی از گودی کمر در بدن افراد اتفاق می‌افتد، اما بهتر است بدانید که انواع هر کدام از این اختلال ها، درمان متفاوتی را خواهد داشت. با شناخت دقیق نشانه‌ها متوجه خواهید شد که در چه سنی می‌توانید اقدامات لازم برای درمان گودی کمر را انجام بدهید.

قطعا هر چه که سن شخص افزایش پیدا می‌کند، اقدام به درمان برای برطرف نمودن گودی کمر نیاز به تلاش‌های بیشتر خواهد داشت و البته امکان دارد بازدهی کمتری را در پی داشته باشد.

مهم‌ترین علائمی که در پی گودی کمر پدید می‌آید و به حالت دیداری می‌توان آن را تشخیص داد، علائم و مواردی است که در ادامه این مبحث قصد داریم آن‌ها را عنوان کنیم.
  • در صورتی ‌که در ناحیه کمر احساس دردی همانند برق‌ گرفتگی ناگهانی داشته باشید، این عامل یکی از نشانه‌های اصلی تشخیص گودی کمر است.
  • به وجود آمدن حالت گوژپشتی و بزرگ دیده شدن ناحیه باسن از حالت طبیعی از دید بغل، امکان دارد که یکی از مهم‌ترین نشانه‌های اصلی گودی کمر باشد.
  • به وجود آمدن شکافی بین کمر و سطح صاف و هم‌جوار با آن از مهم‌ترین علائم تشخیص گودی کمر است.
  • ضعف و بی‌حالی های غیر طبیعی یکی از علائم موجود برای شناخت گودی کمر می‌باشد.
  • شکل‌گیری بدن به حالت C انگلیسی از کمر تا گردن نشانه بارزی از گودی کمر می‌باشد.
  • در صورتی‌ که قدرت کنترل ادرار را در بازه‌های زمانی مشخص‌ شده ای ندارید، ممکن است این مسئله یکی از دلایل تشخیص گودی کمر باشد.
  • بی‌حسی و مورمور شدن از موارد مهم دیگر برای تشخیص گودی کمر است.

با شناخت این دسته از نشانه‌ها و علائم در هنگام بروز آن‌ها و هر گونه شکی به داشتن گودی کمر، بهتر است حتما از پزشکان متخصص در این امور کمک بخواهید و درمان گودی کمر را هر چه سریع‌تر آغاز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌ زمینه و برطرف نمودن نگرانی‌های خود در راستای تشخیص گودی کمر، می‌توانید از پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر کمک بخواهید تا در کمترین زمان ممکن، بهترین راه‌ حل‌های درمانی پیش پای شما گذاشته شود.

آیا می‌دانید انواع گودی کمر شامل چیست؟

آیا می‌دانید انواع گودی کمر شامل چیست؟
آیا می‌دانید انواع گودی کمر شامل چیست؟

نا گفته نماند که گودی کمر از چندین مدل مختلف تشکیل ‌شده است. حقیقتاً ۵ نوع اصلی از گودی کمر تحت نظر پزشکان بیمارستان ایرانشهر تشخیص داده می‌شود که در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن‌ها خواهیم پرداخت تا هر چه سریع‌تر بتوانید با تشخیص گودی کمر اقدامات لازم را تحت نظر پزشکان بیمارستان ایرانشهر برای درمان انجام بدهید.

گودی مادرزادی یا جراحتی

گودی مادرزادی یا جراحتی
گودی مادرزادی یا جراحتی

در برخی از مواقع امکان دارد جراحت یا آسیب‌دیدگی در بخش‌های اتصال‌دهنده ستون فقرات عامل اصلی پیدایش این نوع از گودی کمر باشد و سبب درد بسیار در بخش پایین ستون فقرات شود.

اغلب در کودکان به دلیل آسیب ‌دیدگی‌ها در حین ورزش این اتفاق شکل می‌گیرد. در برخی از مواقع عامل اصلی ایجاد این نوع گودی‌ها، تصادف با ماشین یا افتادن از ارتفاع زیاد نیز می‌باشد.

به ‌مرور زمان تکامل یافتن این نوع از گودی نیز می‌تواند مشکلات بسیار زیاد در پی داشته باشد. زیرا در نتیجه بروز این مشکل، عضله بسیار ضعیف می‌شود و از حالت عادی خارج خواهد شد. همچنین با انجام فعالیت‌های مداوم، پیوندهای موجود در این ناحیه ضعیف‌تر می‌شوند و فشار بسیاری به آن‌ها وارد می‌شود. بنابراین فرد درگیر گودی کمر حاد خواهد شد.

هر علتی که سبب بروز این نوع آسیب‌ها به پیوندهای اصلی مهره‌های کمر شود، نیاز به استراحت و ترمیم خواهد داشت. همین‌ طور باید حرکات افراد بسیار محدود گردد.

در صورتی‌ که درمان در این مواقع نادیده گرفته شود، امکان دارد مهره‌ها به جلو لغزش داشته باشند و فشار بسیار زیادی به عصب‌های ستون فقرات وارد شود. این مشکل به ‌مرور زمان می‌تواند باعث بی‌حسی، مورمور شدن، ضعف و اختلال در عملکرد پاها شود.

گودی کمر عصبی عضلانی

گودی کمر عصبی عضلانی
گودی کمر عصبی عضلانی

یکی دیگر از انواع گودی‌های کمر در دسته‌بندی گودی کمر عصبی عضلانی شناخته می‌شوند. شرایط و مشکلات کاملاً متفاوتی در پی پیدایش این نوع از گودی کمر وجود خواهد داشت که می‌تواند به‌ مرور زمان منجر به انواع مختلف مشکلات نخاعی شود.

برای هر گونه از اختلالات، درمان خاصی در نظر گرفته می‌شود و شناخت دسته‌بندی‌های گودی کمر به شما کمک می‌کند تا در صورت تشخیص گودی کمر، هر چه سریع‌تر از درمان‌های مناسب آن تحت نظر پزشکان بیمارستان ایرانشهر بهره‌مند شوید.

هزینه عمل دیسک کمر چقدر است؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک آن کلیک نمایید.

لوردوز ثانویه انقباض لگن ران

لوردوز ثانویه انقباض لگن ران
لوردوز ثانویه انقباض لگن ران

یکی دیگر از انواع گودی کمر، انقباض لگن ران می‌باشد که شامل بیماران خاصی است که در بدن آن‌ها انقباض مفصل ران باعث می‌شود تا ستون فقرات از حالت عادی خارج شود. انقباض‌های به ‌وجود آمده دلایل بسیار مختلفی خواهند داشت که مهم‌ترین آن‌ها آسیب‌دیدگی یا مشکل عدم تعادل عضلانی می‌باشد و می‌تواند باعث بروز این نوع از گودی کمر گردد.

اگر ساکن مشهد هستید مقاله عمل لیزری دیسک کمر در مشهد را مطالعه کنید.

لامینکتومی بعد از عمل

لامینکتومی بعد از عمل
لامینکتومی بعد از عمل

عمل‌های جراحی برای حذف بخشی از مهره‌های ستون فقرات اتفاق می‌افتد تا دسترسی به نخاع یا ریشه‌های عصبی پیدا شود که به آن  لامینکتومی می گویند.

انجام این نوع از جراحی در چندین مرحله روی ستون فقرات صورت خواهد گرفت و می‌تواند سبب ناپایداری ستون فقرات و افزایش قوس طبیعی کمر گردد و به ‌مرور زمان آن را تبدیل به گودی کمر بسیار حاد خواهد کرد.

البته این مشکل اغلب در بزرگسالان شایع نمی‌باشد و بیشتر در کودکان وجود دارد. در اغلب مواقع، کودکانی که مبتلا به گودی کمر بوده و کودکانی که جراحی تومورهای نخاعی داشتند، از این عارضه رنج خواهند برد.

گودی وضعیتی

گودی وضعیتی
گودی وضعیتی

این نوع از گودی دلیل دیگری برای بروز خواهد داشت. مهم‌ترین عامل به وجود آمدن آن ابتلا به اضافه ‌وزن و کمبود عضله در بخش شکم و کمر می‌باشد. هنگامی‌ که وزن افراد بیشتر می‌شود، بار بسیار زیادی به اندام افراد اضافه می‌گردد و این مسئله باعث می‌شود که بدن در قسمت جلو یعنی شکم، بار بسیار زیادی حمل کند.

بنابراین به‌ صورت ناخودآگاه بدن و کمر افراد به سمت جلو کشیده می‌شود که امکان بروز گودی را فراهم خواهد ساخت. هنگامی‌ که عضلات شکم و کمر بسیار تضعیف ‌شده باشند، قادر نیستند تا بار موجود روی ستون فقرات و فشار آن را تحمل کنند. بنابراین به‌ مرور زمان مسئله گودی در بدن افراد اتفاق می‌افتد.

حال که دریافتید چند نوع از گودی کمر وجود دارد، قطعا تشخیص گودی کمر برای شما راحت‌تر اتفاق خواهد افتاد. اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این‌ مورد دارید و قصد دارید تا از روش‌های درمانی مختلفی استفاده کنید، دستگاه‌ها و تجهیزات خارق ‌العاده‌ای که در بیمارستان منحصر به ‌فرد ایرانشهر وجود دارد، امکانات رفاهی خوب و فوق العاده ای را برای درمان شما فراهم خواهد ساخت.

آیا می‌دانید چه مواردی باعث بروز گودی کمر خواهند شد؟

هیچ ‌گونه محدودیت خاص سنی برای بروز گودی کمر در بدن افراد وجود ندارد. هر فردی اعم از مرد، زن، کودک یا نوجوان ممکن است در برهه‌ای از زندگی خود دچار این عارضه شود.

البته برخی از عوامل و شرایط امکان دارد خطر مبتلا شدن به گودی کمر را برای افراد بیشتر کند. با توجه به این ‌که ستون فقرات نقش بسیار زیادی در بدن افراد ایفا می‌کند، به‌ همین دلیل طبیعی است که تمامی عضلات بدن نقش اساسی روی حفاظت از ستون فقرات داشته باشند.

هر گونه نقص در ناتوانی که در عضلات حفاظتی از ستون فقرات شکل بگیرد، باعث می‌شود اختلالاتی در شکل طبیعی ستون فقرات پدید آید. بنابراین در هر رده سنی به ‌محض تشخیص گودی کمر باید حتما روند درمان آن را جدی گرفت. حال در ادامه به دلایل متعددی که افزایش خطر ابتلا به بیماری گودی کمر را فراهم می‌سازد، اشاره خواهیم داشت.

چاقی و افزایش وزن

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند پیدایش گودی کمر را برای افراد بسیار شدیدتر کند، اضافه ‌وزن و چاقی می‌باشد. به ‌مرور زمان افزایش وزن فشار بسیار زیادی به ستون فقرات وارد خواهد کرد و آن را از حالت طبیعی خارج می‌کند.

تجمع چربی‌ها در ناحیه شکم

همان‌ طور که گفتیم، اضافه ‌وزن و چاقی عامل مؤثری برای بروز گودی کمر است. تصور کنید که شکم فردی بیش ‌از اندازه بزرگ باشد. تجمع یافتن چربی‌ها در این ناحیه باعث می‌شود که بیش‌ از حد ممکن مهره‌های کمر به سمت جلو انحنا داشته باشند.

مشکل پوکی استخوان

پوکی استخوان به ‌عنوان یکی از بیماری‌های استخوانی شناخته می‌شود که به‌ مرور زمان تراکم استخوان‌ها از بین خواهد رفت و باعث می‌شود ت خطر شکستگی استخوان‌ها بیشتر از حد ممکن شود.

حال دلیل این‌ که پوکی استخوان می‌تواند باعث بروز گودی کمر گردد، این است که پوکی استخوان می‌تواند باعث تغییراتی در اندازه این مهره‌ها در ارتفاع انجام‌ شده شکل بگیرد، سپس باعث بروز گودی کمر خواهد شد.

وراثت و آکندروپلازی

یکی از متداول‌ترین انواع بیماری‌ها برای افراد با اندام‌های کوتاه، مشکل آکندروپلازی می باشد. به‌ همین دلیل است که می‌توان گفت وراثت نقش مؤثری برای بروز گودی کمر خواهد داشت. در این ‌صورت این مشکل به ‌عنوان اختلالات ارثی در ستون فقرات باعث تشخیص گودی کمر خواهد شد.

گوژپشتی

گوژپشتی به‌ عنوان یکی از مشکلات ستون فقرات به حساب می‌آید که دلیل اصلی آن رفتارهای نادرست نشست‌ و برخاست و بد نشستن به خصوص در دوره کودکی می‌باشد. پس در این مواقع نیز امکان دارد مشکل گوژپشتی یکی از نشانه‌های دقیق گودی کمر باشد.

اسپوندیلولیستزیس

یکی از بیماری‌های نخاعی که باعث می‌شود مهره‌های تحتانی به سمت جلو روی استخوان زیرین بلغزند، بیماری اسپوندیلولیستزیس می‌باشد. این عامل برای بروز گودی کمر نیز تاثیرگذار خواهد بود. البته مشکل اسپوندیلولیستزیس معمولاً با فیزیوتراپی و یا جراحی‌ها در موارد شدید برطرف خواهد شد.

استئوسارکوما

این بیماری به‌ عنوان یکی از زیرشاخه‌های سرطان استخوان به حساب می‌آید که به ‌طور معمول می‌تواند در نزدیکی زانو، استخوان ران و یا استخوان بازو در بالای شانه پدید آید. این مشکل عامل مؤثری برای پیدایش و تشخیص گودی کمر خواهد بود.

در رفتگی های مداوم

عوامل بسیار زیادی همچون برخوردهای شدید و یا تصادف عامل مؤثری برای جا به‌ جایی مهره‌های ستون فقرات می‌باشند. بنابراین مهره‌هایی از ستون فقرات همیشه در معرض در رفتگی می‌باشند. این شرایط می‌تواند باعث تغییر شکل طبیعی ستون فقرات گردد و به ‌مرور زمان باعث پیدایش گودی کمر شود.

ضعف در عضلات محافظ مهره‌ها

در صورتی که در عضلات محافظ مهره‌ها ضعف پدید آید، این مسئله می‌تواند شرایط را برای بروز گودی کمر مهیا کند.

پس طبق این مطالب دریافتید که چه عوامل و پارامترهایی می‌تواند روی پیدایش و تشخیص گودی کمر نقش داشته باشد. در هر صورت که بهتر است این عارضه هر چه سریع‌تر تحت نظر پزشکان متخصص برطرف گردد. برای رفع این مشکل می‌توانید از پزشکان بیمارستان ایرانشهر کمک بگیرید. خدمات گسترده‌ای که بیمارستان ایرانشهر برای درمان بیماران فراهم می‌کند، باعث آسایش و رفاه آن‌ها خواهد شد.

آیا می‌دانید عدم درمان گودی کمر چه عوارضی در پی خواهد داشت؟

آیا می‌دانید عدم درمان گودی کمر چه عوارضی در پی خواهد داشت؟
آیا می‌دانید عدم درمان گودی کمر چه عوارضی در پی خواهد داشت؟

دلیل اصلی این‌ که تاکید می‌کنیم حتما درمان گودی کمر را مهم و حیاتی بدانید، این است که در سنین بالاتر چیزی جز عذاب و سختی بسیار زیاد گریبان‌گیر افراد نخواهد شد و مشکلات متعددی را برای زندگی روزمره آن‌ها پدید خواهد آورد.

اختلالات و عوارض بسیار زیادی در پی عدم درمان گودی کمر وجود دارد که می‌تواند زندگی افراد را با مشکل مواجه کند. با توجه به این‌ که اندازه‌گیری میزان گودی کمر دشوار است

و همچنین برای این‌ که شناخت بیشتری در راستای تشخیص گودی کمر صورت بگیرد، باید به بررسی دقیق‌تری پرداخت. در حالت طبیعی، گودی کمر نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد. در شرایطی باعث بروز عوارض و نگرانی خواهد شد که میزان گودی بیشتر از حد طبیعی باشد و باعث بروز درد و سفتی عضلات گردد.

این مسئله می‌تواند باعث ایجاد درد مفاصل و آرتروز یا ستون فقرات نیز گردد. در صورتی‌ که در بلند مدت مشکل گودی کمر در بدن افراد وجود داشته باشد، باعث کاهش میزان طبیعی گودی کمر می‌گردد و احتمال آسیب‌ دیدگی دیسک‌های ستون فقرات نیز بسیار بیشتر خواهد شد.

این ‌موضوع به‌ ندرت مشاهده‌ شده که میزان گودی کمر در بدو تولد بیش ‌از اندازه طبیعی باشد. در اغلب مواقع عادات نادرست در رابطه با نحوه نشستن و ایستادن و دیگر موارد می‌تواند دلیل اصلی افزایش و یا کاهش گودی کمر باشد. اما در هر صورت بهتر است اطلاعات دقیقی در رابطه با عدم درمان و بروز عوارض مختلف به گودی کمر داشته باشید.

عوارض موجود در صورت عدم درمان گودی کمر

در صورتی ‌که با تشخیص گودی کمر هیچ درمانی برای آن صورت نگیرد، عوارض زیر پدید خواهد آمد:

  • باعث بدفرمی بدن خواهد شد.
  • باعث کاهش یافتن میزان فعالیت‌های بدن خواهد شد.
  • باعث خستگی مداوم خواهد شد.
  • باعث بی‌حالی بی‌موقع و بدون فعالیت خواهد شد.
  • باعث از بین رفتن کنترل ادرار و تعادل عضلانی خواهد شد.
  • باعث کوتاهی قد و کشش عضلات پشت خواهد شد.
  • باعث فشرده شدن مهره‌های ستون فقرات خواهد شد.
  • باعث بروز خطراتی برای طناب نخاع خواهد شد.
  • باعث خارج شدن ماده ژلاتینی بین مهره‌های ستون فقرات یا فتق دیسک کمر خواهد شد.
  • باعث کاهش میزان تحمل‌پذیری بدن خواهد شد.

به‌ همین دلیل است که پزشکان تاکید می‌کنند حتما در صورت تشخیص گودی کمر برای درمان آن نیز اقدام کنید. راه‌ حل‌های درمانی که تحت نظر پزشکان بیمارستان ایرانشهر برای بیماران در نظر گرفته می‌شود، به آن‌ها کمک می‌کند تا از این عوارض در امان باشند.

آیا می‌دانید موارد دیگر تشخیص گودی کمر شامل چیست؟

آیا می‌دانید موارد دیگر تشخیص گودی کمر شامل چیست؟
آیا می‌دانید موارد دیگر تشخیص گودی کمر شامل چیست؟

در مطالب بالا گفتیم که راحت‌ترین روشی که از طریق آن می‌توان به تشخیص گودی کمر پرداخت، تکیه دادن به یک سطح صاف و سنجیدن میزان گودی کمر می‌باشد و در صورتی ‌که سر و باسن و کتف‌ها کاملاً در تماس با دیوار باشند، می‌توان تشخیص داد که به چه اندازه سطح گودی کمر گسترده است. در حالت عادی فقط دو بند انگشت از هم، میزان گودی کمر رد خواهد شد.

اگر بیشتر از یک دست از ناحیه گودی کمر رد شود، قطعا شما دچار گودی کمر حاد می‌باشید و بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و روش‌های درمانی را بهتر انجام بدهید.

البته ناگفته نماند برای تکمیل کردن اطلاعات مربوطه به منظور تشخیص گودی کمر، دستگاه های پزشکی مختلفی همچون دستگاه‌های بیومکانیکال و عکسبرداری به واسطه اشعه‌های ایکس وجود دارد که در مراحل بعدی، پزشک برای وخامت اوضاع گودی کمر، از این موارد استفاده خواهد کرد .

معاینات فیزیکی برای تشخیص گودی کمر

مسئله مهم دیگری که باید به ‌عنوان اطلاعات تکمیلی در زمینه شناخت و تشخیص گودی کمر بدانید، این است که با مراجعه به پزشک، در ابتدا سوابق پزشکی بیمار بررسی خواهد شد و سپس معاینات فیزیکی انجام می‌گیرد.

بعد از آن علائم و نشانه‌های دیگری که برای تعیین گودی کمر وجود دارد، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

در هنگام معاینات فیزیکی تحت نظر پزشک متخصص، پزشک بدن شما را در جهتی قرار می‌دهد که به جلو خم شوید تا از طریق معاینات فیزیکی بتواند برخی از موارد را بسنجد و تشخیص دقیق‌تری در رابطه با گودی کمر موجود در بدن شما بدهد. بعد از خم شدن، مواردی همچون نکات زیر بررسی خواهد شد.

  • دامنه حرکتی فرد بررسی می‌شود.
  • میزان تراز بودن ستون فقرات بررسی خواهد شد.
  • وجود هر گونه ناهنجاری نیز بررسی خواهد شد.
  • میزان انحنا و انعطاف ‌پذیری کمر بررسی می‌شود.

بعد از آن پزشک سوالاتی از بیمار در زمینه تکمیل اطلاعات خود برای تشخیص گودی کمر خواهد پرسید. بعد از این‌ که علل احتمالی تشخیص داده شد، پزشک مربوطه آزمایشاتی به واسطه اشعه ایکس برای تشخیص دقیق‌تر مشکلات موجود در ستون فقرات تجویز خواهد کرد تا بتواند زاویه انحنای ستون فقرات را به‌ خوبی مشاهده کند.

البته طبق معاینات فیزیکی، تشخیص گودی کمر تحت نظر پزشک بر اساس عواملی همچون قد، سن و توده بدن افراد شکل می‌گیرد.

آیا می دانید آزمایشات مختلف برای تشخیص گودی کمر شامل چیست؟

آیا می دانید آزمایشات مختلف برای تشخیص گودی کمر شامل چیست؟
آیا می دانید آزمایشات مختلف برای تشخیص گودی کمر شامل چیست؟

روش‌های تشخیصی دیگری نیز وجود دارد که باید به بررسی آن بپردازیم. تمامی این امکانات در بیمارستان ایرانشهر برای رفاه حال بیماران وجود دارد و کاربرد مؤثری برای تشخیص گودی کمر خواهد داشت. همواره می‌توانید از این امکانات در بیمارستان ایرانشهر به بهترین نتیجه از تشخیص و درمان گودی کمر بپردازید.

اشعه ایکس

استفاده از این نوع آزمایش تشخیصی با استفاده از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی می‌تواند تصاویری از بافت‌های داخلی، اندام‌ها و استخوان‌های بدن فراهم کند.

برای ارزیابی منحنی و اندازه‌گیری آن، استفاده از این آزمایش مفید می‌باشد و کمک گرفتن از اشعه ایکس برای ستون فقرات کمک می‌کند تا پزشک مد نظر، زاویه منحنی ستون فقرات را به‌ کلی مشاهده کند و سپس با اندازه‌گیری دقیق، فرآیند خوبی را برای درمان افراد در نظر بگیرد.

اسکن استخوان

یکی دیگر از روش‌های تشخیص گودی کمر، از طریق اسکن استخوان می‌باشد که به ‌عنوان یک روش تصویربرداری هسته‌ای برای ارزیابی هر گونه تغییر در ناحیه کمر و تشخیص آرتروز در مفاصل مهم و ضروری است.

برای تشخیص دادن تومورها و بیماری‌های استخوان‌ها و همین ‌طور علت درد و التهابات استخوان‌ها، استفاده از این روش کاربردی می‌باشد و می‌تواند برای هر گونه عفونت یا شکستگی مؤثر واقع شود.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی

این روش که با نام ام آر آی شناخته می‌شود، به واسطه ترکیبی از آهن‌رباهای بزرگ و رایانه کمک می‌کند تا تصاویر دقیقی از اندام‌ها و ساختار بدن تولید گردد و از این طریق تشخیص گودی کمر را راحت‌تر خواهد کرد. استفاده از آزمایش ام آر آی می‌تواند برای هر گونه ناهنجاری مرتبط با نخاع و اعصاب مفید باشد.

اسکن توموگرافی کامپیوتری

یکی دیگر از انواع روش‌های موجود برای تشخیص مشکلات ستون فقرات، اسکن توموگرافی کامپیوتری است. این روش تصویربرداری ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری رایانه می‌باشد و می‌تواند تصاویر افقی و یا محوری از بدن ایجاد کند.

به‌ عنوان نمونه تصاویر دقیقی از هر بخش بدن همچون عضلات، استخوان‌ها، چربی‌ها و اندام‌ها نشان می‌دهد. استفاده از سی‌تی‌اسکن می‌تواند جزئیات بیشتری به نسبت استفاده از اشعه ایکس عمومی در بر داشته باشد.

آزمایش خون

در برخی مواقع آزمایش خون می‌تواند کمک بسیار زیادی به تشخیص به‌ موقع گودی کمر داشته باشد و از این طریق درمان افراد موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.

آیا می‌دانید درمان گودی کمر به چه صورت انجام می‌گیرد؟

آیا می‌دانید درمان گودی کمر به چه صورت انجام می‌گیرد؟
آیا می‌دانید درمان گودی کمر به چه صورت انجام می‌گیرد؟

هنگامی‌ که در کمترین زمان ممکن به تشخیص گودی کمر برسید، باید هر چه سریع‌تر از اقدامات درمانی استفاده داشته باشید. معمولاً اگر مشکل گودی کمر برای افراد بسیار حاد نشده باشد، با استفاده از چندین تمرین ورزشی روزانه امکان برطرف نمودن گودی کمر وجود خواهد داشت.

اما در صورت عدم پیگیری، درمان این عارضه به ‌مرور زمان وخیم‌تر خواهد شد و می‌تواند قوس به ‌وجود آمده در ناحیه کمر را بسیار بیشتر کند. بنابراین باعث درگیر شدن اعصاب خواهد شد و پیشرفت چشمگیری در گودی کمر برای بدن به‌ همراه خواهد داشت.

در هنگام مراجعه به پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر و با توجه به مشکل به دلیل شکل‌گیری قوس کمر، درمان‌های مختلفی برای بیماران پیشنهاد خواهد شد.

به ‌هر حال بعد از تشخیص گودی کمر، شاید بهتر باشد بدانید که چگونه روش‌های درمانی برای موقعیت‌های مناسب کاربرد خواهد داشت. در ادامه خواهیم گفت که پزشکان بیمارستان ایرانشهر چه روش‌هایی را برای درمان گودی کمر مهم و ضروری می‌دانند.

مصرف مسکن‌ها

در برخی از مواقع که مشکل گودی کمر توانسته باعث ایجاد دردهای عضلانی بسیار زیادی باشد، استفاده از مسکن‌ها تحت نظر پزشکان متخصص می‌تواند برای افزایش دامنه حرکتی بیمار مفید باشد و کمک می‌کند تا بدن او در شرایط بهتری قرار بگیرد و دردهای ناشی از گودی کمر برطرف شود.

بیمار نمی‌تواند به‌ صورت خودسرانه از مسکن استفاده داشته باشد و حتما باید تجویز این نوع از مسکن ها تحت نظر پزشکان متخصص انجام بگیرد.

بریس طبی

در صورتی که پیدایش گودی کمر در بدن افراد به‌ صورت حاد نباشد و یا در دوران کودکی فورا تشخیص داده شود، استفاده از کمربندهای طبی و بریس می‌تواند به وی کمک کند تا وضعیت قرارگیری بدن افراد در حالت بهینه‌تری باشد.

به‌ همین دلیل با استفاده از کمربندهای طبی، بدن افراد عادت می‌کند تا در شرایط اصلاح ‌شده قرار بگیرد. این روش نیز برای برطرف نمودن گودی کمر مؤثر واقع می‌شود.

البته باید دقت داشته باشید که در صورت استفاده طولانی ‌مدت از کمربندهای طبی، امکان تنبلی عضلات نیز وجود خواهد داشت. در رابطه با برطرف نمودن گودی کمر در کودکان، بهتر است به پزشکان فوق ‌تخصص ارتوپد در بیمارستان ایرانشهر مراجعه داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم از پست حرکات اصلاحی گودی کمر دیدن کنید.

استفاده از روش فیزیوتراپی

استفاده از روش فیزیوتراپی
استفاده از روش فیزیوتراپی

در مراحل اولیه بیماری گودی کمر، درمان با فیزیوتراپی نیز امکان‌پذیر می‌باشد. فیزیوتراپیست‌ها به واسطه شوک‌های ظریف الکتریکی، فرآیندی را در ماهیچه‌ها اعمال خواهند کرد تا به تقویت بیشتر عضلات کمک کند و باعث شود تا دامنه حرکتی فرد گسترش پیدا کند.

بنابراین دردهای ناشی از گودی کمر در این مواقع با استفاده از فیزیوتراپی برطرف خواهد شد. اگر شما نیز نیاز به استفاده از این خدمات دارید، می‌توانید از تجهیزات کامل بیمارستان ایرانشهر استفاده داشته باشید.

کاهش وزن

یکی دیگر از راهکارهای اصولی که برای درمان بیماری کمر و همجچنین بیماری گودی کمر شناخته می‌شود، کاهش وزن است. زیرا تعداد بسیار زیادی از بیماران به دلیل وزن بسیار بالا و در نهایت شکم بزرگ، دچار گودی کمر خواهند شد. توصیه می‌کنیم برای کاهش وزن، از پزشکان متخصص تغذیه کمک بگیرید.

استفاده از اوزون تراپی

یکی از روش‌های نوین پزشکی که به ‌عنوان عملکردی اثربخش برای درمان گودی کمر شناخته می‌شود و در بسیاری از مشکلات استخوانی می‌تواند کاربرد مؤثری داشته باشد، اوزون تراپی است.

استفاده از این روش از طریق تزریق اکسیژن، مسکن‌ها و مواد مورد نیاز استخوان‌ها می‌باشد و کمک می‌کند تا ترمیم و تقویت در ناحیه عضلات و استخوان‌ها صورت بگیرد و برای بهبود شرایط بیمار بسیار مفید است.

البته تمامی موارد گفته‌ شده به‌ عنوان روش‌های درمان برای گودی کمر شناخته می‌شوند. در صورتی‌ که هیچ راه ‌حلی پاسخگوی مشکل افراد نباشد، قطعا فرد نیاز به استفاده از جراحی تحت نظر پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر خواهد داشت.

عمل جراحی گودی کمر

عمل جراحی گودی کمر
عمل جراحی گودی کمر

با تشخیص گودی کمر و استفاده از تمامی روش‌های درمانی، در صورتی ‌که هیچ‌ گونه نتیجه مؤثری از روش‌های موجود دریافت نکنید، بهتر است تحت نظر پزشکان از جراحی گودی کمر به ‌عنوان روش‌های کم تهاجم استفاده داشته باشید.

در مواردی که شدت اوضاع گودی کمر بسیار وخیم است و باعث درگیری اعصاب شده‌ است، هیچ کدام از این روش‌ها نمی‌تواند تأثیری در بهبود شرایط افراد بگذارد.

بنابراین کمک گرفتن از متخصصان ستون فقرات در بیمارستان ایرانشهر باعث می‌شود تا طی یک عمل جراحی، ستون فقرات با میله و پیچ در جای تعیین ‌شده ثابت بماند. در برخی از مواقع برای استحکام ستون فقرات، امکان دارد که در طی این جراحی، عمل پیوند استخوان نیز صورت بگیرد.

سخن آخر

سخن آخر
سخن آخر

در کشور ما، تعداد بسیار زیادی از مردم مشکل گودی کمر را به ‌عنوان یک بیماری نمی‌شناسند و تصور می‌کنند که این مسئله کاملاً بی‌خطر است و می‌توانند ادامه‌ی زندگی خود را با وجود گودی‌های کمر پیش ببرند.

در صورتی‌ که به ‌مرور زمان توجه نداشتن به درمان گودی کمر می‌تواند خطرات بسیار زیادی را برای افراد در پی داشته باشد.

به خصوص اگر تشخیص گودی کمر در سنین پایین انجام بگیرد، بهتر می‌توان آن را کنترل کرد تا باعث بروز هیچ ‌گونه عارضه در آینده نشود. برخی از تمرینات مختلف ورزشی نیز در هنگام وجود گودی‌های کمر خفیف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تمامی این تمرینات باید تحت نظر پزشکان متخصص فیزیوتراپی انجام بگیرد. پس با تشخیص گودی کمر بهتر است هر چه سریع‌تر از راهکارهای درمانی استفاده داشته باشید تا این عارضه باعث تنگی نفس و عروق نشود.

توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر نسبت‌ به تشخیص و درمان این بیماری اقدام کنید. برای این منظور بهتر است از پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر کمک بگیرید تا در تشخیص و درمان گودی کمر موفق شوید.

سوالات متداول

راه های پیشگیری از کمر درد و گودی کمر چیست؟

  1. حفظ وزن سالم
  2. تقویت ماهیچه‌‌های شکم
  3. اجسام را  به روش صحیح بلند کردن

راه های درمان گودی کمر با ورزش چگونه است؟

  1. حالت پل با استفاده از توپ پیلاتس
  2. حرکت گاو و گربه
  3. جمع کردن زانو در سینه
  4. حرکت کرانچ ساده

https://cutt.ly/zMsISez

https://groups.google.com/g/pizzao

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید