لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

انحراف جانبی لگن

انحراف جانبی لگن

Table of Contents

در این مقاله از سایت بهترین بیمارستان تعویض مفصل لگن، به بررسی موضوع انحراف جانبی لگن خواهیم پرداخت.

سلامتی بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این نعمت بزرگ الهی از بزرگترین دارایی های هر انسانی محسوب می شود. پس لازم است در حفظ و نگهداری سلامتی، تلاش بسیاری انجام دهیم. عارضه ها و بیماری های مختلفی می تواند سلامتی ما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

به خطر افتادن سلامتی می تواند در زندگی کاری، زندگی شخصی و تمام امور، هر فرد را تحت تاثیرات مخربی قرار دهد. بدن انسان از اندام های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها نقش مهمی در سلامت و پایداری بدن ایفا می کند.

یکی از مهمترین اندام های بدن که نقش مهمی در تعادل بدن دارد، سیستم استخوانی انسان می باشد که از بخش های مختلف استخوانی و مفصلی تشکیل شده است. یکی از حیاتی ترین عضوهای استخوانی و مفصلی بدن، مربوط به استخوان لگن می باشد.

استخوان لگن مهمترین نقش را برای تعادل و پایداری بدن ایفا می کند و علاوه بر ایجاد تعادل و حفظ آن در راه رفتن، نشستن و انواع فعالیت های مختلف، نقش مهمی در حفاظت از اندام پایین تنه انسان دارد.

عوامل مختلفی نیز باعث ایجاد مشکل در ناحیه لگن می شود که می تواند سیستم عمومی بدن را دچار مشکل کند. یکی از مشکلات رایج در استخوان و مفاصل لگن، انحراف لگن می باشد.

ویدئو انحراف جانبی لگن

انحراف جانبی لگن می تواند به دلایل مختلفی برای فرد به وجود بیاید و فرد را دچار مشکلاتی مانند مشکل در راه رفتن و … نماید. ما در این مقاله قصد داریم تا در ابتدا به بررسی آناتومی استخوان و مفاصل لگن بپردازیم

و سپس به بررسی بیماری انحراف جانبی لگن و انواع آن خواهیم پرداخت. خوشبختانه روش های درمانی متعددی برای حل این عارضه وجود دارد که در انتهای مقاله به بررسی برخی از روش های درمانی آن خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می کنیم از پست پرانتز لگن دیدن کنید.

اینفوگرافیک انحراف جانبی لگن

اینفوگرافیک انحراف جانبی لگن
اینفوگرافیک انحراف جانبی لگن

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عارضه انحراف و چرخش لگن و روش های درمانی آن و انجام اقدامات درمانی مناسب به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. متخصصین بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین متخصصین در این حوزه درمانی به شمار می روند.

درمان انحراف جانبی لگن

  1. فیزیوتراپی
  2. نشستن درست روی صندلی
  3. حرکت پل با عضلات سرینی 
  4. حرکت پلانک 
  5. ورزش اسکات 
  6. ورزش چرخش لگن 
  7. ورزش بالا بردن پا
  8. ورزش حرکت پل 
  9. ورزش پلانک 
  10. ورزش کشش عضلات فلکسور لگن 

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش انحراف جانبی لگن کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

ما در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

آناتومی استخوان لگن و مفصل آن چگونه است؟

قسمت های مختلف در آناتومی لگن را نام ببرید.

تفاوت آناتومی لگن در زنان و مردان چیست؟

انحراف جانبی لگن چیست؟

انواع مشکلات انحراف جانبی لگنکدامند؟

علت انحراف جانبی لگن چیست؟

تشخیص و علائم انحراف جانبی لگن چگونه است؟

عوارض انحراف جانبی لگن را ذکر کنید.

درمان انحراف جانبی لگن چگونه است؟

نتیجه گیری

 

 

آناتومی استخوان لگن و مفصل آن

آناتومی استخوان لگن و مفصل آن
آناتومی استخوان لگن و مفصل آن

قبل از بررسی دقیق عارضه انحراف و چرخش لگن، در ابتدا می خواهیم بدانیم که استخوان لگن چیست و از چه اهمیتی برخوردار است و مهمترین وظایف این عضو در بدن شامل چه مواردی می باشد.

دانستن اطلاعات کافی در خصوص آناتومی استخوان لگن می تواند در راستای درمان انواع عارضه های ایجاد شده در این ناحیه کمک فراوانی کند و به همین دلیل به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

لگن انسان که به آن استخوان لگن گفته می شود، مجموعه ای از استخوان ها و مفاصلی می باشد که قسمت پایین تنه و پاها را به قسمت بالایی بدن متصل می کند و وظیفه مهمی در زمینه تعادل و پایداری بدن ایفا می کند.

همچنین استخوان لگن وظیفه محافظت از برخی از اندام های بدن مانند روده، مثانه و اندام های جنسی را دارد. استخوان های مفصل ران، لگن را تشکیل داده اند که این استخوان ها، هم از جلو و هم از پشت، وظیفه محافظت از اندام های داخلی بدن را بر عهده دارد. ساختار و شکل استخوان لگن به صورت کاسه ای شکل است که توسط دو استخوان مفصلی به یکدیگر متصل شده است.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت بیمارستان ایرانشهر دیدن کنید.

در قسمت قدامی لگن، قسمت های شرمگاهی دو استخوان با یکدیگر به صورت مفصل نیستند

در قسمت قدامی لگن، قسمت های شرمگاهی دو استخوان با یکدیگر به صورت مفصل نیستند و به وسیله غضروف هایی به یکدیگر متصل شده اند. لگن انسان به دو قسمت تقسیم می شود که این دو قسمت شامل لگن سمت چپ و لگن سمت راست می باشد.

لگن سمت چپ توسط استخوان هایی به نام ایلیاک و کوکسل احاطه شده است و لگن راست نیز توسط استخوان ایلیوم و خاجی احاطه شده است.

جالب است بدانید که آناتومی استخوان لگن در بین مردان و زنان متفاوت است و این تفاوت بیشتر به دلیل مسئله بارداری در بانوان می باشد که استخوان لگن نقش بسیار مهمی در مسئله بارداری و تحمل وزن جنین را ایفا می کند که در ادامه مقاله به این تفاوت ها خواهیم پرداخت.

بیماری و عارضه های مختلفی می تواند باعث بروز مشکل در عملکرد استخوان لگن شود که یکی از این عارضه ها انحراف جانبی لگن می باشد که در این مقاله به این مسئله مهم پرداخته خواهد شد.

قسمت های مختلف در آناتومی لگن

قسمت های مختلف در آناتومی لگن
قسمت های مختلف در آناتومی لگن

زمانی که فرد در حالت ایستاده قرار دارد، نیروی ناشی از وزن بدن انسان در قسمت مرکز بدن قرار می گیرد.

در این مورد، لگن نقش مهمی را ایفا می کند که وظیفه آن، دریافت وزن بالا تنه بدن و تقسیم نمودن آن بین استخوان های ران و زانو می باشد و به همین دلیل اهمیت زیادی در تعادل و پایداری بدن انسان خواهد داشت.

در اصل استخوان لگن به عنوان یک اندام مرکزی، نقش مهمی را در کنترل وزن و تقسیم نیروی ناشی از وزن بدن ایفا می کند و عملکرد درست آن باعث ایجاد تعادل در راه رفتن می شود. عملکرد استخوان لگن با افزایش سن دستخوش تغییراتی می شود و ممکن است مشکلات زیادی برای فرد به وجود بیاورد.

به طور کلی آناتومی لگن شامل استخوان ها، مفاصل، عضلات، رباط ها می باشد که همگی آن ها باعث تشکیل استخوان لگن می گردد. استخوان لگن شامل دو استخوان مفصل ران و استخوان خاجی و دنبالچه می باشد. لگن به دلیل ساختار حلقه ای شکل از سه استخوان تشکیل شده است.

این استخوان ها به وسیله مفصل و رباط ها می تواند به تعادل برسد و به تنهایی قادر نخواهند بود که تعادل بدن را حفظ کند. ما در موارد زیر، با کمک متخصصین بیمارستان ایرانشهر، به بررسی مفاصل لگن خواهیم پرداخت:

مفصل لومبوساکرال

مفصل لومبوساکرال
مفصل لومبوساکرال

این مفصل از اجزای تشکیل دهنده اسکلت لگن می باشد و بین استخوان خاجی و آخرین مهره کمر قرار دارد.

وظیفه اصلی این مفصل در ساختار لگن این است که بازه حرکتی استخوان های لگن را کنترل کند و این امکان را برای فرد به وجود می آورد که بتواند خم شود و کشش های متعددی را تحمل کند. این مفصل مهم و حیاتی دارای یک دیسک می باشد که بین مهره ها قرار دارد.

زمانی که فرد در سنین پایین تری قرار دارد، میزان انعطاف پذیری و کشش آن بیشتر خواهد بود و با افزایش سن، میزان انعطاف پذیری آن کاهش خواهد یافت. انحراف جانبی لگن که یکی از مهمترین عارضه های شایع در استخوان لگن می باشد، می تواند باعث بروز مشکل در این مفصل شود.

مفصل ساکرو کروسیژئال

مفصل ساکرو کروسیژئال
مفصل ساکرو کروسیژئال

یکی دیگر از مفصل های موجود در آناتومی لگن، مفصل ساکروکروسیژئال می باشد. این مفصل نوعی مفصل ثانویه می باشد که شامل یک دیسک بین مهره ای می باشد که بین استخوان های خاجی و دنبالچه قرار دارد و شامل رباط های مختلفی می باشد.

این مفصل در تعادل و حرکت استخوان های لگن نقش مهمی دارد که با افزایش سن و یا عارضه هایی مانند انحراف جانبی لگن می تواند دچار تغییراتی شود و عملکرد خود را از دست بدهد.

مفصل ساکروایلیاک

این نوع از مفصل موجود در لگن، در ناحیه خاجی و ایلیوم استخوان های لگن قرار دارد که در دو طرف لگن وجود دارد. مفاصل ساکروایلیاک، از نوع مفاصل ثابت می باشد و اغلب حرکتی نمی کنند و توسط کپسول های مفصلی احاطه شده است و نقش محافظت آن را بر عهده دارد.

این مفصل از دو بخش دیگری تشکیل شده است که یکی از بخش ها مربوط به قسمت دمی است که روی مفصل وجود دارد و بخش دیگر آن در قسمت پشت استخوان لگن قرار دارد که این مفاصل به وسیله رباط هایی به یکدیگر متصل شده اند. این مفصل نقش مهمی در قبال محافظت از اسکلت لگن دارد و از ضربات و آسیب های جدی جلوگیری خواهد کرد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آناتومی استخوان لگن و به دست آوردن اطلاعات در خصوص عارضه انحراف جانبی لگن، به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

تفاوت آناتومی لگن در زنان و مردان

تفاوت آناتومی لگن در زنان و مردان
تفاوت آناتومی لگن در زنان و مردان

همان طور که در قسمت کوتاهی از مقاله گفته شد، استخوان و مفاصل لگن بین زنان و مردان دارای تفاوت هایی می باشد و بیشترین تفاوت آن مربوط به عملکرد استخوان لگن و اندازه آن دارد.

استخوان های لگن مرد از نظر ضخامت استخوان و مفاصل بیشتر از استخوان های لگن زنان می باشد و دلیل آن هم انجام فعالیت های سنگین تر و عضلات قوی تر مردان می باشد.

اما استخوان های لگن زنان از نظر عرضی بیشتر از مردان است و دلیل آن هم مسائل بارداری در بانوان می باشد تا لگن و ستون فقرات بتواند وزن جنین را تحمل کند و به تعادل بدن مادر کمک نماید.

پس تا این بخش از مقاله متوجه شدیم که تفاوت های مهم استخوان لگن در بین مردان و زنان شامل چه موارد مهمی می باشد.

دوران بارداری

از آنجایی که بانوان دوران بارداری را تجربه می کنند، آناتومی لگن آنان بزرگتر و حالتی گردتر دارد و دلیل آن هم این است که فرد بتواند جنین را در درون شکم خود نگه دارد و از طرفی در هنگام زایمان طبیعی، استخوان و مفاصل لگن کمک خواهد کرد که بتواند جنین را به دنیا بیاورد.

به همان دلیل، ساختاری گردتر دارد و استخوان های خاجی و خلفی کوتاه تری دارند. در حالی که استخوان لگن مردان چنین چیزی نیست و تفاوت های دیگری دارد.

زمانی که زنان و مردان، قبل از دوران بلوغ خود قرار دارند، نمی توان تفاوت های ساختاری را در لگن مشاهده کرد و به مرور زمان و بعد از دوران بلوغ و رشد می توان چنین تغییراتی را مشاهده کرد.

به طور کلی باید گفت که آناتومی لگن در بانوان بیشتر ماهیت این موضوع را دارد که به عنوان یک کانال برای زایمان محسوب می شود و به همین دلیل لازم است تا فضای بیشتری را در بدن اشغال کند تا بتواند در هنگام زایمان، جنین را از رحم خود خارج کند.

استخوان های لگن مردان بیشتر حالت جمع تر و کوچکتر دارد

استخوان های لگن مردان بیشتر حالت جمع تر و کوچکتر دارد و خروجی لگن آنان باریکتر می باشد اما میزان ضخامت و بزرگی استخوان ها در لگن مردان به مراتب بیشتر از زنان بوده تا در مقابل فشارهای سنگین مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

عارضه هایی نظیر انحراف جانبی لگن، می تواند در عملکرد استخوان و مفاصل لگن زنان و مردان تاثیرات منفی زیادی بگذارد و باعث بروز مشکلات مختلفی شود. بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی مربوط به درمان بیماری های ستون فقرات و لگن می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص درمان عارضه های مختلف لگن انجام دهد.

حال که با آناتومی و ساختار استخوان لگن آشنا شدیم، به بررسی موضوع اصلی مقاله یعنی انحراف جانبی لگن خواهیم پرداخت.

انحراف جانبی لگن

انحراف جانبی لگن
انحراف جانبی لگن

ایجاد نامتقارنی در استخوان های لگن می تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای افراد شود. باسن فرد، بخشی از استخوان لگن می باشد و زمانی که لگن دچار عدم تقارن شود، بیماری خاصی به وجود خواهد آمد که نام آن انحراف جانبی لگن می باشد و می تواند باعث ایجاد ناموزونی در ناحیه باسن و دیگر نقاط پایین تنه بدن شود.

به عنوان مثال با ایجاد انحراف جانبی لگن، باسن فرد در طرفی ارتفاع بالاتری دارد و حال ناموزونی خواهد گرفت و عملا حالت کجی و انحرافی در بدن به وجود می آید. این عارضه از جمله مشکلات رایج در ناحیه استخوان لگن می باشد که باعث صدمات روحی و جسمی در بیمار می شود.

استخوان های لگن شامل استخوان جانبی، استخوان قدامی و استخوان خلفی می باشد که می توان به جای واژه استخوان از تیلت استفاده کرد. زمانی که عارضه انحراف جانبی لگن رخ می دهد، تیلت قدامی بالای لگن و متمایل به جلو قرار می گیرد. چنین اختلالاتی در زنان باردار دیده می شود. از طرفی تیلت خلفی بالای لگن متمایل به عقب خواهد بود که عملا چرخش لگن هم رخ خواهد داد.

انحراف جانبی لگن می تواند باعث بروز عوارضی مانند کمر درد شدید، درد در ناحیه عصب ها و رگ های لگن شود

انحراف جانبی لگن می تواند باعث بروز عوارضی مانند کمر درد شدید، درد در ناحیه عصب ها و رگ های لگن شود و همچنین ایجاد بی حسی های مزمن و شدید در پاها از مشکلات رایج انحراف جانبی لگن و چرخش آن می باشد. زمانی که وضعیت عمومی لگن دچار تغییر می شود، نه تنها بازه حرکتی مفاصل و رباط ها و غضروف های لگن دچار تغییر می شود، بلکه می تواند فشار مضاعفی به کمر وارد کند و باعث ایجاد دردهای شدید در این ناحیه شود.

تشخیص به  موقع و درست این عارضه می تواند باعث شود که اقدامات درمانی مناسبی برای درمان این مشکل انجام داد. روش های درمانی متعددی برای درمان انحراف جانبی لگن و چرخش لگن وجود دارد که هر فردی با توجه به شدت عارضه و تشخیص پزشک می تواند از آن استفاده کند.

شما می توانید برای انجام درمان عارضه انحراف جانبی لگن به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و اقدامات درمانی لازم را توسط متخصصین مرکز درمانی ایرانشهر انجام دهید.

انواع مشکلات انحراف جانبی لگن

انواع مشکلات انحراف جانبی لگن
انواع مشکلات انحراف جانبی لگن

همان طور که در مبحث قبلی گفته شد، یکی از مشکلات و عارضه های مربوط به استخوان لگن، انحراف و چرخش لگن می باشد که این مشکل جزو رایج ترین عارضه های مربوط به استخوان لگن می باشد.

به طور کلی سه نوع انحراف و چرخش لگن وجود دارد که هر کدام می تواند در نوع خود، برای فرد آسیب زا باشد. چرخش قدامی، چرخش خلفی و چرخش جانبی از انواع انحرافات به وجود آمده در ناحیه لگن می باشد.

با توجه به این که موقعیت قرار گرفتن لگن نسبت به بدن باید در یک راستا و یکسو باشد، هر گونه چرخش از این سه نوع می تواند باعث ایجاد انحراف جانبی لگن شود.

تشخیص درست و به موقع چرخش و انحراف لگن می تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد و پزشک متخصص با استفاده از آزمایشات و معاینات متعدد، می تواند تشخیص های لازم را انجام دهد و می تواند با انجام روش های درمانی مختلف، اقدام به درمان عارضه نماید.

ما در ادامه مقاله به بررسی انواع انحرافات و چرخش لگن می پردازیم:

چرخش قدامی لگن

این نوع عارضه زمانی به وجود می آید که قسمت قدامی لگن به سمت جلو برود و از طرفی قسمت پشت لگن به سمت بالا بچرخد. این نوع انحراف لگن می تواند بر سلامتی ستون فقرات فرد تاثیرات منفی بگذارد و مشکلات زیادی را از ناحیه ستون فقرات بر فرد تحمیل کند.

به طوری که در نشستن و حتی حالت سکون هم دچار دردهای مزمن و شدیدی شود. یکی از مهمترین علل ایجاد این نوع انحراف و چرخش را می توان به نشستن بیش از حد فرد اشاره کرد که این کار باعث سفت شدن و منقبض شدن بیش از حد عضلات لگن شده و باعث ایجاد تغییرات ناهنجار در ناحیه لگن می شود.

زمانی که عضلات لگن به خصوص عضلات فلکسور لگن وضعیت سکون و پایداری لگن را مورد هدف قرار دهد، باعث ایجاد انحراف در لگن خواهد شد.

چنین عارضه ای ممکن است برای هر فردی رخ دهد که البته بیشتر در بین بانوان باردار رخ می دهد که فشار زیادی به عضلات لگن خواهد آمد. تمرینات و ورزش های متعددی وجود دارد که می توان با استفاده از آن اقدام به اصلاح انحراف پیش آمده نمود که بیمارستان ایرانشهر می تواند در این زمینه راهنمایی های لازم را برای درمان انحراف و چرخش قدامی لگن انجام دهد.

چرخش خلفی لگن

مشکلات مربوط به این نوع از انحراف جانبی لگن می تواند باعث ایجاد دردسر برای بیمار شود. این عارضه بدین صورت خواهد بود که قسمت جلوی لگن به سمت بالا حرکت کرده و قسمت پایین لگن به سمت زیر بدن خواهد چرخید و همین موضوع باعث ایجاد انحراف شدید در ناحیه لگن می شود.

چنین معضلی می تواند باعث ایجاد دردهای شدید در ناحیه ستون فقرات و کمر شود و سلامتی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. خوشبختانه می توان گفت که چنین عارضه هایی قابل درمان است و روش های مختلفی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها اقدامات درمانی لازم را انجام داد.

فیزیوتراپی و انجام ورزش های مخصوص در بیمارستان ایرانشهر، می تواند قدمی موثر در زمینه درمان این عارضه باشد.

چرخش جانبی لگن

چرخش جانبی لگن
چرخش جانبی لگن

این نوع از چرخش که نوعی از انحراف جانبی لگن محسوب می شود، بدین گونه خواهد بود که لگن به سمت طرفین جابجا خواهد شد و حرکت خواهد کرد.

این عارضه می تواند به حدی شدید باشد که لگن از طرف دیگر بالاتر برود و باعث ایجاد عدم تعادل در حرکت فرد خواهد شد. چنین عارضه ای در صورت عدم درمان می تواند باعث ایجاد مشکلات شدید در ناحیه ستون فقرات و استخوان های پا شود و فرد به بی تعادلی خواهد رسید.

از طرفی چرخش لگن می تواند شامل بالا رفتن یک سمت لگن شود و طرف دیگر به سمت پایین سوق پیدا کند. عدم تقارن در لگن باعث خواهد شد که طول پاها تغییر کرده و در هنگام راه رفتن، برای فرد حالت لنگی به وجود بیاورد و باعث ناموزونی اندام بدن خواهد شد.

عدم تعادل و تغییر در ارتفاع طول پاها می تواند بر آناتومی بدن فرد تاثیر زیادی بگذارد

عدم تعادل و تغییر در ارتفاع طول پاها می تواند بر آناتومی بدن فرد تاثیر زیادی بگذارد. مشکلات ستون فقرات، ایجاد دیسک و آرتروز به خصوص آرتروز در ناحیه کمر و زانو، از جمله عوارض رایج چرخش جانبی لگن می باشد.

در بخشی از مقاله گفته شد که در هنگام ایستادن، لگن در مرکز ثقل بدن قرار دارد و وظیفه آن دریافت وزن بدن و تقسیم انرژی ناشی از وزن در بین استخوان و عضلات هر دو پا می باشد.

عدم تعادل در پاها و کوتاه و بلند شدن آن می  تواند این توازن انرژی و وزنی بدن را بر هم بزند و باعث شود که بر یکی از پاها، فشار بیشتری وارد شود و حتی ممکن است باعث ایجاد افتادن در حین حرکت شود و مشکلات شدیدتری را به وجود بیاورد.

با این اوصاف متوجه شدیم که انحرافات لگن تا چه اندازه ای می تواند بر عملکرد ستون فقرات و به طور کلی سیستم تعادلی بدن، مشکل ایجاد کند. تشخیص درست و به موقع، روش درمانی مناسب، مراقبت های در حین درمان می تواند قدمی موثر در درمان عارضه های مختلف در ناحیه لگن باشد.

یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران که می تواند در درمان مشکلات لگن از جمله انحراف جانبی لگن، کمک حال بیماران باشد، بیمارستان ایرانشهر است که با مجهزترین امکانات درمانی و با بهره مندی از بهترین متخصصین این حوزه، می تواند اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

علت انحراف جانبی لگن

علت انحراف جانبی لگن
علت انحراف جانبی لگن

برای دانستن علل ایجاد انحراف جانبی لگن، لازم است آزمایشات و معاینات متعددی صورت گیرد تا علت دقیق به وجود آمدن این عارضه مشخص شود. در چنین مواقعی استفاده از روش تصویربرداری از لگن، کمر و زانو می تواند برای پزشک متخصص به منظور تشخیص عارضه و علت ایجاد آن، کمک کننده باشد.

از جمله مواردی که می تواند باعث ایجاد انحراف جانبی لگن شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از علل ایجاد انحراف در لگن، ابتلای فرد به سندروم ترندلنبرگ می باشد.
  • نشستن طولانی مدت می تواند از عوامل ایجاد انحراف لگن باشد.
  • عدم تحرک و حالت سکون قرار گرفتن به مدت طولانی می تواند باعث ایجاد عارضه انحراف جانبی لگن باشد. بسیاری از افرادی که بنا بر اقتضای شغلی، مجبور به ایستادن طولانی مدت یا نشستن طولانی مدت هستند، بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند.
  • از دیگر عوامل ایجاد چنین عارضه ای می تواند مسائل ژنتیکی مانند سندروم پای کوتاه باشد.
  • در بین افراد باردار، چنین عارضه ای بیشتر دیده می شود. زیرا فشار ناشی از وزن جنین و همچنین فشار زیاد در زمان زایمان می تواند باعث ایجاد انحراف در لگن شود.
  • آسیب دیدگی های شدید ناشی از افتادن روی لگن و ضربه های شدید به استخوان لگن از دیگر عوامل شایع به وجود آمدن این عارضه می باشد.
  • در رفتگی مادرزادی لگن از جمله عوامل بروز انحراف لگن می باشد.
  • انحراف در ناحیه ستون فقرات و کمر می تواند از عوامل تاثیرگذار در به وجود آمدن انحراف جانبی لگن باشد و این انحراف می تواند در اوایل از خود علائمی نداشته باشد و به مرور زمان تشدید شود.
  • بیماری هایی نظیر آرتروز زانو، آرتریت ستون فقرات از جمله علت های ایجاد انحراف و چرخش در لگن می باشد.

شما می توانید برای انجام آزمایشات و معاینات تشخیصی عارضه انحراف جانبی لگن، به یکی از مجهزترین مراکز درمانی تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

تشخیص و علائم انحراف جانبی لگن

تشخیص و علائم انحراف جانبی لگن
تشخیص و علائم انحراف جانبی لگن

انحراف جانبی لگن می تواند باعث ایجاد ناموزونی و عدم تقارن در ناحیه لگن شود و در زمان ایستادن , راه رفتن می توان به وضوح چنین علائمی را مشاهده کرد. علائم ظاهری و تشخیص آن می تواند به فرد کمک نماید تا هر چه سریعتر چاره ای برای درمان آن بیندیشد.

به طور کلی برای تشخیص انحراف جانبی لگن، بهتر است به متخصص ارتوپد مراجعه شود تا با استفاده از عکسبرداری های مختلف از ناحیه کمر، زانو و لگن، تشخیص لازم را انجام دهد. همچنین انجام برخی از حرکات ورزشی می تواند به فرد کمک نماید که به تنهایی به موضوع انحراف در ناحیه لگن پی ببرد. تشخیص به موقع، تاثیر زیادی بر درمان عارضه انحراف جانبی لگن خواهد داشت.

برای بررسی علائم مربوط به انحراف جانبی لگن می توان از حرکت ورزشی اسکات استفاده کرد و در حین انجام آن روبروی آینه ایستاد. برای انجام این حرکت می توانید دست های خود را به سمت کمر بگذارید و سپس اسکات را به وسیله یک پا انجام دهید و عدم تقارن را به وسیله دست های خود بررسی کنید.

البته این روش به صورت کلی به بررسی این موضوع می پردازد و روش علمی و ثابت شده ای نیست، اما می توان بدون استفاده از آزمایشات خاص، اقدام به تشخیص اولیه نمود و در صورت لزوم به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کرد.

به طور کلی بهترین روش برای تشخیص انحراف جانبی لگن، استفاده از رادیوگرافی و سی تی اسکن از نواحی کمر، لگن و زانو می باشد که می توانید برای انجام این کار به یکی از مجهزترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

عوارض انحراف جانبی لگن

عوارض انحراف جانبی لگن
عوارض انحراف جانبی لگن

استخوان و عضلات لگن، نقش مهمی در تعادل و پایداری بدن خواهد داشت و وظیفه تعادل عضلات و استخوان های پایین تنه بدن را بر عهده دارد. از طرفی مسئولیت تقسیم نیرو و وزن بالا تنه بدن بر عهده استخوان لگن بوده و همین امر باعث تعادل در راه رفتن و ایستادن خواهد شد.

چرخش لگن و انحراف جانبی لگن می تواند باعث ایجاد عدم تعادل در سیستم استقامتی بدن شود و موقعیت بدن را در وضعیت نامتعادل قرار دهد. به همین دلیل قرارگیری لگن در موقعیت مناسب، نقش مهمی در تعادل و پایداری کل بدن خواهد داشت.

زمانی که یک فرد به انحراف جانبی لگن دچار می شود، عضلاتی مانند عضلات فلکسورها و همچنین عضلاتی که مسئول کشیدن بدن هستند، دچار تاثیرات منفی قرار می گیرند.

عضلات فوق به قسمت انتهای کمر متصل هستند و ایجاد انحراف در چنین عضلاتی می تواند ناحیه ستون فقرات، کمر و دیگر عضلات لگن را دچار آسیب کند که مهمترین عارضه آن ایجاد دردهای شدید در این نواحی می باشد.

از طرفی انحراف جانبی لگن می تواند به عضلات ران پا فشار وارد کند و این عضلات که شامل ماهیچه های بازویی و عضله دو سر ران است، می تواند باعث ایجاد اخلال در حرکت آن ها شود و عملکرد عادی آن ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

انحراف در ناحیه لگن منجر به انحراف و چرخش در ناحیه ستون فقرات و حتی استخوان های ران می شود

انحراف در ناحیه لگن منجر به انحراف و چرخش در ناحیه ستون فقرات و حتی استخوان های ران می شود. از طرفی اختلاف در طول پاها که از مشکلات عمده انحراف جانبی لگن می باشد، می تواند باعث ایجاد مشکل در ناحیه زانو و عضلات آن شود و فشار بیشتری بر یکی از استخوان های زانو بیاید و عارضه آرتروز می تواند برای فرد رخ دهد.

این موضوع می تواند باعث شود که به مرور زمان، فرد دچار اخلال در حرکت شود و مجبور شود که از عصا یا واکر برای راه رفتن استفاده کند. به همین دلیل، تشخیص به موقع و روش درمانی مناسب می تواند به کمک فرد آمده و او را از این عارضه نجات دهد.

شاید بتوان گفت که ایجاد درد در ناحیه کمر از جمله عوارض عمده و جدی مربوط به انحراف جانبی لگن می باشد که دلیل چنین دردهایی، چرخش لگن و قرارگیری مهره ها و دیسک های موجود در کمر، در وضعیت نامناسب است که حتی می تواند منجر به بیماری دیسک کمر شود و صدمات جبران ناپذیری را به فرد وارد کند.

به همین دلیل لازم است که اقدامات  درمانی مناسب را برای حل معضل انحراف جانبی لگن انجام دهید تا بتوانید به وضعیت مطلوبی دست پیدا کنید. بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های ستون فقرات و استخوان، می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص درمان این عارضه انجام دهد.

درمان انحراف جانبی لگن

درمان انحراف جانبی لگن
درمان انحراف جانبی لگن

خوشبختانه در طی سالیان اخیر، روش های درمانی متعددی برای درمان عارضه های ناحیه لگن به وجود آمده است که هر کدام از آن ها می تواند در زمینه اهداف خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

انحراف جانبی لگن از عارضه های شایع در بین عموم مردم می باشد که می توان با استفاده از روش های درمانی مختلفی اقدام به حل این معضل نمود.

بیشترین روش درمانی مورد استفاده در درمان انحراف و چرخش لگن، مربوط به انجام ورزش و فیزیوتراپی و زیر شاخه های آن می باشد. ما در ادامه مبحث به بررسی روش های درمانی انحراف جانبی لگن خواهیم پرداخت:

مراقبت کایروپراکتیک

این نوع روش درمانی، در اصل بر اساس روش های توانبخشی می باشد و به منظور کاهش درد در ناحیه لگن و ستون فقرات به وجود آمده است. مراقبت های کایروپراتیک، می تواند شامل روش هایی مانند فیزیوتراپی، ورزش و … باشد که بدون مصرف دارو، اقدام به درمان افراد خواهد کرد و سعی بر این موضوع خواهد نمود

که بتواند حرکات لگن و بازه های حرکتی عضلات و مفاصل این ناحیه را به حال اولیه بازگرداند. این روش درمانی بسیار پرکاربرد بوده و از درجه اهمیت بالایی در نزد پزشکان برخوردار است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی
فیزیوتراپی

روش های مختلفی برای درمان عارضه انحراف جانبی لگن وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد.

یکی از بهترین روش های درمانی برای استخوان های لگن، استفاده از روش فیزیوتراپی می باشد که یک برنامه ای کامل و جامع توسط متخصص فیزیوتراپی تنظیم می شود و بر اساس شرایط جسمی بیمار و نوع و شدت عارضه، به او ارائه خواهد شد.

با ارزیابی دقیق عارضه و مشکلات ناشی از انحراف و چرخش لگن، می توان به برنامه ای اصولی و درست برای فیزیوتراپی دست پیدا کرد. روش های مختلفی برای فیزیوتراپی عضلات لگن به کار گرفته می شود که عبارتند از:

  • انجام روش درمان دستی که عملا متخصص فیزیوتراپی اقدام به جا انداختن مفصل لگن خواهد کرد که به این روش مانیپولاسیون گفته می شود.
  • درمان دستی و جا انداختن مفاصل ستون فقرات و کمر
  • استفاده از روش هایی مانند ماساژ و حرکات ورزشی متعدد برای رسیدن به تعادل در ستون فقرات و استخوان لگن

ماساژ درمانی

یکی دیگر از روش های درمان معضل انحراف جانبی لگن، استفاده از ماساژ می باشد. این کار باید توسط متخصص انجام شود و از تکنیک هایی استفاده می شود که منجر به شل شدن عضلات لگن خواهد شد.

ماساژ درمانی علاوه بر شل کردن عضلات، به بهبود وضعیت گردش خون در نواحی آسیب دیده خواهد پرداخت و تاثیر زیادی در کاهش التهاب و درد در نواحی لگن خواهد داشت.

ماساژ در بافت های عمیق استخوان لگن و ماساژ عضلات لگن می تواند از جمله روش های درمانی برای حل مشکل انحرافات و چرخش لگن باشد. بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی، می تواند راهنمایی های لازم را در این خصوص انجام دهد.

ورزش

ورزش و انجام تمرینات ورزشی می تواند راهی موثر در راستای درمان عارضه های لگن از جمله انحراف جانبی لگن و چرخش آن باشد. در صورتی که متخصص ارتوپد تشخیص دهد که با استفاده از ورزش می توان به درمان کامل رسید، لازم است ورزش های مخصوصی نیز استفاده شود که هم از نظر ایمنی در سطح بالایی باشد و هم بتواند به درمان بیمار کمک کند.

عدم تقارن در ناحیه لگن باعث ایجاد ناپایداری در عضلات پا خواهد شد و کوتاه و بلند شدن پا از جمله عوارض مربوط به مشکل انحراف لگن می باشد. ورزش ها و تکنیک های مختلفی نیز برای حل این مشکل وجود دارد که با جا افتادن عضلات لگن، سعی خواهد کرد که مشکل عدم تعادل در پاها رفع شود. از جمله تمرینات ورزشی مناسب برای درمان انحرافات و چرخش لگن عبارتند از:

حرکت پل با عضلات سرینی

این تمرین، عضلات باسن و همسترینگ را هدف قرار می‌دهد.

این تمرین با هدف تقویت عضلات باسن و همسترینگ طراحی شده است و نقش زیادی در از بین بردن انحرافات ناحیه لگن ایفا می کند. این روش تمرینی بدین گونه است که در ابتدا باید روی زمین دراز کشید و صورت به سمت بالا باشد و زانوها در حال خمیده قرار گرفته باشد. سپس پاها را با عرض مفصل ران باز خواهیم کرد

و سپس با بلند کردن باسن از روی زمین، عضلات ناحیه باسن و همسترینگ تقویت خواهد شد و می تواند انحرافات و چرخش های ناموزون ناحیه لگن را مورد هدف قرار دهد و باعث درمان آن شود.

حرکت پلانک

حرکت پلانک
حرکت پلانک

حرکت پلانک یک حرکت بسیار عالی و انفجاری برای تقویت عضلات شکم و کمر می باشد. شاید در ابتدای انجام این حرکت، کمی دچار مشکل شوید اما به مرور زمان می توانید به راحتی این حرکت را انجام دهید.

حرکت پلانک کمک خواهد کرد تا عضلات شکم و کمر تقویت شود و از بروز مشکلات ستون ناشی از انحراف لگن جلوگیری نماید. این روش تمرینی بدین گونه است که دست ها را باید روی زمین قرار داد و دست ها در موازات عرض شانه ها قرار گیرد. سپس لازم است عضلات شکم و ران را منقبض کنید و تا زمان ناتوانی، به این حرکت ادامه دهید.

به مرور زمان متوجه خواهیم شد که این حرکت تا چه اندازه می تواند برای تقویت عضلات کمر و ستون فقرات موثر باشد و مشکلات مربوط به ناحیه لگن را درمان نماید.

حرکات ورزشی متعددی نیز برای درمان عارضه انحراف جانبی لگن وجود دارد که پزشک متخصص توصیه های لازم را در این خصوص انجام می دهد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انجام روش های درمانی عارضه انحرافات لگن، به یکی از بهترین مراکز درمانی در این حوزه یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی یکی از مهمترین اندام های بدن یعنی استخوان لگن پرداختیم. لگن انسان از استخوان و مفاصل و عضلات زیادی تشکیل شده است که نقش مهمی در تعادل و پایداری بدن ایفا می کند.

وجود عارضه و بیماری های مختلف در ناحیه لگن می تواند آسیب فراوانی به نواحی مختلف بدن از جمله ستون فقرات و پاها بزند. یکی از این عارضه های شرایط، انحراف جانبی لگن است که در این مقاله به این عارضه پرداخته شد و در رابطه با عوارض آن و روش های درمانی آن، مطالب مهمی ارائه شد.

خوشبختانه روش های درمانی متعددی برای حل این مشکل به وجود آمده است که هر فردی می تواند با مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد، اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عارضه انحراف جانبی لگن و انجام درمان های لازم آن، به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و از تجربیات پزشکان متخصص شاغل در این مرکز درمانی، نهایت استفاده را ببرید.

در پایان توصیه می کنیم مقالات مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن، علائم سرطان لگن در مردان و آیا سرطان لگن کشنده است را مطالعه کنید.

 

https://cutt.ly/xMvQ4Rf

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید