لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

آریتمی های خطرناک قلبی

آریتمی های خطرناک قلبی

Table of Contents

در این مقاله از زبان بهترین متخصص قلب در تهران، به بررسی موضوع آریتمی های خطرناک قلبی خواهیم پرداخت.

آریتمی های خطرناک قلبی جزو بیماری های قلبی شایع می باشد. هر فردی ممکن است در طول دوران زندگی خود آریتمی های قلبی را احساس کند اما برخی از این آریتمی ها هستند که ممکن است خطرناک باشند و حتی جان افراد را نیز تهدید کنند.

به این دسته از آریتمی ها که ممکن است فرد بیمار را دچار آسیب کنند، آریتمی های خطرناک قلبی گفته می شود. آریتمی های خطرناک قلبی ممکن است به سبب علل مختلفی، فرد را درگیر کند.

در این مقاله قصد داریم تا با مفهوم آریتمی های خطرناک قلبی آشنا شویم و انواع مختلف آن را بشناسیم.

افرادی که دچار آریتمی های خطرناک قلبی می شوند، گاهی اوقات ممکن است حتی تا سر حد مرگ نیز پیش بروند و به سبب این آریتمی های نامنظم، جان خود را از دست بدهند.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله آیا تپش قلب خطرناک است را مطالعه کنید

ویدئو آریتمی های خطرناک قلبی

خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با علائم آریتمی های قلبی آشنا شوید و در صورت نیاز در پی رفع آن برآیید.

در صورتی که احساس می کنید دچار آریتمی های خطرناک قلبی شده اید، بهتر است هر چه سریع تر در پی حل این مشکل باشید.

پیشنهاد می کنیم از پست تست تیلت قلب دیدن کنید.

اینفوگرافیک آریتمی های خطرناک قلبی

اینفوگرافیک آریتمی های خطرناک قلبی
اینفوگرافیک آریتمی های خطرناک قلبی

بیمارستان ایرانشهر یکی از بیمارستان های برتر برای مشاوره و درمان آریتمی های قلبی می باشد. شما می توانید با مراجعه به بیمارستان ایرانشهر و انجام آزمایشات مربوطه، مشکل آریتمی های خطرناک مرتبط با قلب خود را درمان کنید.

آریتمی های خطرناک قلبی چیست؟

آریتمی های خطرناک قلبی به لرزش ها و تکانه های الکتریکی گفته می شود که ضربان قلب را دچار مشکل می کند.

آریتمی همانند تپش قلب زیاد و کند شدن آن شود که بسیار آزاردهنده بوده و می تواند باعث مرگ شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش آریتمی های خطرناک قلبی کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

منظور از آریتمی چیست و چه عاملی سبب آریتمی های قلب انسان می باشد؟

آریتمی های خطرناک قلبی به چه نوع آریتمی هایی اطلاق می شود؟

تفاوت ریتم تپش معمولی قلب با ریتم تپش خطرناک در چیست؟

انواع مختلف آریتمی های خطرناک قلبی به چند دسته تقسیم می شوند؟

جمع بندی

 

منظور از آریتمی چیست و چه عاملی سبب آریتمی های قلب انسان می باشد؟

منظور از آریتمی چیست و چه عاملی سبب آریتمی های قلب انسان می باشد؟
منظور از آریتمی چیست و چه عاملی سبب آریتمی های قلب انسان می باشد؟

خلقت قلب انسان به گونه ای بوده است که در حالت نرمال بر اساس یک ریتم معمولی با برخی نسبت های مشخص شده در حال تپش می باشد.

شاخص هایی برای بالا و پایین رفتن ریتم تپش قلب وجود دارند که در شرایط خاص روی ریتم تپش قلب اعمال می شوند.

به عنوان مثال استرس و اضطراب در انسان ممکن است ریتم تپش قلب را تندتر کند و یا افسردگی بیش از حد گاهی اوقات ضربان قلب را بسیار کاهش می دهد.

چنین نسبیت هایی مشخص شده هستند و بر اساس شرایط تغییر می کنند. تکانه های الکتریکی این وظیفه را بر عهده دارند تا ضربان قلب انسان را هماهنگ کرده و متناسب با شرایط مختلف آن را تغییر دهند.

مشکل آریتمی های خطرناک قلبی زمانی پیش می آید که تکانه های الکتریکی وارد شده بر قلب انسان وظیفه ی خود را به درستی انجام ندهند و به سبب اختلال در وارد شدن این تکانه ها به قلب، قلب انسان با مشکل ریتم قلب یا همان آریتمی های قلبی مواجه می شود. آریتمی های قلبی ممکن است ضربان قلب را به شدت سریع و یا به شدت کند نماید.

همچنین برخی از آریتمی های قلبی هستند که ضربان قلب را نامنظم کرده و مشکلاتی را در تپش قلب به وجود می آورند.

انسان زمانی که دچار آریتمی قلب می شود، ممکن است احساس کند که لحظه ای قلب در سینه اش وجود ندارد

انسان زمانی که دچار آریتمی قلب می شود، ممکن است احساس کند که لحظه ای قلب در سینه اش وجود ندارد و یا چنین حسی به او القا شود که قلبش در حال لرزش می باشد.

به گونه ای که تمامی اعضای بدن برای کمتر از یک ثانیه منقبض می شوند. مشکلات این چنینی و احساسات عارض شده بر انسان با توجه به آریتمی های قلبی ممکن است در افراد متفاوت باشد و هر فرد به طریق خاصی آن را احساس کند.

پیشنهاد می کنیم از پست آیا آنژیو قلب خطرناک است دیدن کنید.

آریتمی های قلبی امری معمولی در طول دوران تپش قلب برای انسان محسوب می شوند

آریتمی های قلبی امری معمولی در طول دوران تپش قلب برای انسان محسوب می شوند. پس اگر فردی آریتمی خاصی را در تپش قلب خود احساس می کند، حتما نشاندهنده ی این نیست که مشکل خاصی او را تهدید می کند.

می توان گفت اکثر آریتمی های قلبی برای افراد مختلف بی خطر محسوب می شوند و از این بابت نیازی به نگرانی نیست.

اما گاهی اوقات ممکن است برخی از آریتمی های قلبی، سلامت قلب را تهدید کنند که در این صورت آن ها را آریتمی خطرناک قلب می نامیم.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آریتمی های قلبی خطرناک و انجام آزمایشات مربوطه در این زمینه، به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمائید.

پزشکان بیمارستان ایرانشهر با انجام بررسی ها و آزمایشات نوین روی قلب این توان را دارند که آریتمی های نرمال قلب را از آریتمی های خطرناک قلب تشخیص دهند و در پی درمان آن باشند.

در صورتی که خود و یا هر یک از اطرافیانتان را مستعد ابتلا به آریتمی های خطرناک قلبی می دانید، بهتر است هر چه سریعتر به بیمارستان ایرانشهر مراجعه کرده و در صدد انجام آزمایشات مربوط به تشخیص این بیماری باشید.

آریتمی های خطرناک قلبی به چه نوع آریتمی هایی اطلاق می شود؟

آریتمی های خطرناک قلبی به چه نوع آریتمی هایی اطلاق می شود؟
آریتمی های خطرناک قلبی به چه نوع آریتمی هایی اطلاق می شود؟

همان طور که گفتیم، وجود آریتمی های مختلف در قلب انسان امری طبیعی و عادی برای او به حساب می آید. اما زمانی این مساله مهم می شود که این آریتمی ها تهدید کننده ی سلامتی انسان و یا حتی تهدید کننده ی جان او باشند. چنین آریتمی های نامناسبی را آریتمی های خطرناک قلبی می نامند.

آریتمی های خطرناک قلبی ضربان قلب انسان را دچار تندی بی دلیل و یا کندی بی دلیل می کند. همچنین بر هم خوردن نظم تپش نیز یکی از نشانه های آریتمی های خطرناک قلبی می باشد. البته ریتم نامنظم ضربان قلب ممکن است علل دیگری نیز داشته باشد.

اما در برخی موارد وجود ریتم تپش نامنظم در قلب انسان می تواند نشانه ای از وجود آریتمی های خطرناک قلبی در او باشد. تشخیص آریتمی های خطرناک قلبی به دلیل انواع مختلفی که دارند، در ابتدای پیدایش این آریتمی ها ممکن است کمی دشوار باشد.

به همین دلیل استفاده از دستگاه های به روز و جدید دنیا و همچنین مراجعه به پزشکان خبره در این مرحله می تواند شما را از خطر آریتمی های خطرناک قلبی دورسازد.

یکی از برترین بیمارستان های سطح کشور

در حال حاضر یکی از برترین بیمارستان های سطح کشور که در زمینه ی تشخیص و درمان بیماری های قلبی و عروقی فعالیت دارد، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

کادر درمانی کاربلد و نمونه ی این بیمارستان و ابزار نوین پزشکی و دستگاه های مختلف آنالیز مطابق با جدیدترین متدهای طراحی شده ی پزشکی موجب شده است تا این بیمارستان در زمینه ی درمان بیماری های قلبی و عروقی جزو نمونه های کشوری باشد.

در صورتی که آریتمی های خطرناک قلبی در ابتدای پیدایش تشخیص داده شوند و مورد درمان پزشک قرار گیرند، می توان این احتمال را داد که خیلی خطرناک نباشند و از طریق کنترل جلوی آن را می توان گرفت.

آمار در صورتی که فرد مشکوک به آریتمی های خطرناک قلبی مراجعه به پزشک را به تاخیر بیندازد، ممکن است این تاخیر در مراجعه و درمان بیماری موجب رشد بیشتر آریتمی های نامنظم در فرد بیمار شود.

بهتر است برای تشخیص مشکلات قلبی و عروقی خود و همچنین برای چکاپ سلامتی خود، به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمائید.

تفاوت ریتم تپش معمولی قلب با ریتم تپش خطرناک در چیست؟

تفاوت ریتم تپش معمولی قلب با ریتم تپش خطرناک در چیست؟
تفاوت ریتم تپش معمولی قلب با ریتم تپش خطرناک در چیست؟

قلب انسان چهار حفره ی اصلی دارد. دهلیز به حفره های بالایی قلب گفته می شود و حفره های پایینی هم بطن نام دارند.

در دهلیز راست قلب انسان، گره سینوسی قرار گرفته است که وظیفه ی این گره ایجاد تکانه های الکتریکی برای انقباض ماهیچه های دهلیزی می باشد. گره سینوسی با ایجاد این تکانه ها، ماهیچه های دهلیزی قلب را منقبض کرده و همین امر موجب پمپاژ خون به داخل بطن ها می شود.

تکانه های الکتریکی ایجاد شده توسط گره سینوسی در ادامه به خوشه ای از سلول ها که گره دهلیزی-بطنی نام دارد، می رسند.

گره دهلیزی-بطنی در علم پزشکی اصطلاحا گره AV نام دارد. گره AV قبل از این که تکانه ها را مستقیما به بطن ارسال کند، سرعت این تکانه ها را در حد بسیار اندکی کاهش می دهد.

تاخیر در رسیدن این تکانه ها به بطن

تاخیر در رسیدن این تکانه ها به بطن موجب می شود که در این فرصت، بطن ها پر از خون شوند. در ادامه و پس از پر شدن بطن ها از خون انسان، تکانه های الکتریکی ارسال شده توسط گره سینوسی به ماهیچه های بطن می رسد و موجب انقباض این ماهیچه ها می شود. این انقباض، قدرتی را به ماهیچه ها می دهد تا خون را به سایر اعضای بدن پمپاژ کنند.

تا این بخش، در مورد کارکرد یک قلب سالم آشنا شدیم. مشکل آریتمی های خطرناک قلبی زمانی پیش می آید که در هر یک از مراحل گفته شده خللی وارد شود.

مثلا گاهی اوقات ممکن است اختلال در عملکرد گره AV موجب شود تا سرعت تکانه های الکتریکی به خوبی گرفته نشود که این امر موجب تپش شدید خواهد شد.

همچنین برخی اوقات اختلال در کارکرد گره سینوسی ممکن است در نهایت منجر به پیدایش انواع مختلف آریتمی های خطرناک قلبی شود.

پس در صورتی که احساس می کنید شما هم ممکن است دچار چنین اختلالاتی بشوید، بهتر است برای تشخیص وجود این ناهنجاری ها از ابزار جدید آنالیز و سنجش سلامتی قلب بهره مند شوید.

در حال حاضر بیمارستان ایرانشهر را می توان یکی از اصلی ترین بیمارستان های کشور دانست که در زمینه ی بیماری های قلبی و عروقی مشغول به فعالیت می باشد.

این نکته را باید در نظر بگیرید که سلامتی انسان بالاترین نعمت اوست و به همین دلیل در زمان مناسب باید جلوی هرگونه اختلال در سیستم ایمنی بدن را گرفت. کادر درمانی بیمارستان ایرانشهر، این آمادگی را دارند تا به منظور بهبود سلامتی شما و اطرافیانتان قدم بردارند.

انواع مختلف آریتمی های خطرناک قلبی به چند دسته تقسیم می شوند؟

انواع مختلف آریتمی های خطرناک قلبی به چند دسته تقسیم می شوند؟
انواع مختلف آریتمی های خطرناک قلبی به چند دسته تقسیم می شوند؟

دسته بندی های مختلفی برای آریتمی های خطرناک قلبی صورت پذیرفته است. در حال حاضر دسته بندی رایج در بین پزشکان برای آریتمی های خطرناک قلبی، دسته بندی بر اساس سرعت ایجاد ضربان در قلب می باشد.

در بخش قبلی مقاله، پروسه ی ایجاد ضربان قلب و چگونگی آن را بیان و بررسی کردیم. در ادامه قصد داریم تا با انواع مختلف آریتمی های خطرناک قلبی آشنا شویم. آریتمی های خطرناک قلبی در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شوند.

دسته ی اول، تاکی کاردی ها هستند. تاکی کاردی آن دسته از آریتمی ها را شامل می شود که ضربان قلب در آن ها شدت پیدا می کند و سریع تر می تپد. دسته ی دوم برادی کاردی ها می باشد.

برادی کاردی ها بر خلاف تاکی کاردی ها، ریتم تپش ضربان قلب را پایین می آورند و در آریتمی های برادی کاردی، تپش قلب کندتر می شود.

در ادامه با انواع مختلف آریتمی های مربوط به تاکی کاردی ها و برادی کاردی ها آشنا می شویم. در بخش اول قصد داریم تا شما را با انواع مختلف تاکی کاردی ها آشنا کنیم. تاکی کاردی ها شامل انواع آریتمی های خطرناک قلبی با تپش سریع و تند ضربان قلب می باشند.

تاکی کاردی فوق بطنی:

تاکی کاردی فوق بطنی:
تاکی کاردی فوق بطنی:

تاکی کاردی فوق بطنی، دسته ای از آریتمی ها را شامل می شود که انواع گسترده ای دارد و در این نوع از آریتمی ها بیشتر گره AV درگیر می شود.

در آریتمی مدل تاکی کاردی فوق بطنی، قلب به دلیل اختلالات مربوط به گره AV به طور ناگهانی و بدون علت خاصی شروع به تپش سریع می کند و پس از مدتی تپش خود به خود به ریتم سابق باز می گردد.

تفاوت اصلی تاکی کاردی فوق بطنی با ریتم تند تپش قلب در این است که تاکی کاردی فوق بطنی به طور کاملا ناگهانی و بدون هیچ علت خاصی شروع می شود اما ریتم تند تپش قلب ممکن است به دلیل عواملی چون ورزش و یا استرس پدیدار شوند که امری عادی به حساب می آید.

در صورتی که احساس می کنید شما و هر یک از اطرافیانتان دچار تاکی کاردی فوق بطنی می باشید، بهتر است هر چه سریع تر با متخصصان بیمارستان ایرانشهر در این مورد صحبت کنید و آزمایشات مربوطه را برای پیگیری علت انجام دهید.

لرزش دهلیزی:

لرزش دهلیزی:
لرزش دهلیزی:

لرزش دهلیزی دسته ی دیگری از آریتمی های تاکی کاردی را شامل می شود. همان گونه که از نام این آریتمی پیداست، منشا اختلال این آریتمی مربوط به دهلیز قلب می باشد.

تاثیری که این آریتمی بر قلب دارد، این است که در لرزش دهلیزی، تپش قلب سریع تر می شود و این تپش سریع موجب انقباضات سریع و ضعیف در دهلیزها می شود.

لرزش دهلیزی ممکن است موجب بروز بیماری های مختلف قلبی شود. بیماری های قلبی ایجاد شده توسط لرزش دهلیزی از طریق مصرف دارو قابل کنترل و حتی درمان می باشد.

اما در برخی موارد ممکن است دارو کارساز نباشد و حتی بیمار به سبب لرزش های دهلیزی، دچار سکته ی مغزی شود.

بهتر است برای جلوگیری از هر گونه آسیب های مرتبط با قلب و پیشگیری از حوادث این چنینی، هر از چند گاهی آزمایشات مربوط به چکاپ سلامتی قلب را انجام دهید.

بیمارستان ایرانشهر یکی از برترین مراکز کشوری به منظور انجام چکاپ های مربوطه می باشد که با کادری متبحر و متعهد در این زمینه، آماده ی خدمت رسانی به تمامی هموطنان می باشد.

سندرم ولف پارکینسون وایت:

سندرم ولف پارکینسون وایت:
سندرم ولف پارکینسون وایت:

سندرم ولف پارکینسون وایت را می توان شکل دیگری از تاکی کاردی فوق بطنی دانست. این سندروم مادرزادی است اما ممکن است فعال شدن آن تا چندین سال پس از تولد نیز طول بکشد.

در برخی موارد نیز ممکن است سندروم در بدن فرد فعال شده باشد اما فرد بیمار هیچ وقت آن را احساس نکند و عوارضی نیز بر وی عارض نشود.

در سندروم ولف پارکینسون وایت، یک مسیر الکتریکی اضافه بین دو بطن و دهلیز وجود دارد که ممکن است هر از گاهی با فعال شدن آن، قلب فرد دچار تپش شدید شود.

مسیری که در سندروم ولف پارکینسون وایت بین دهلیزها و بطن ها وجود دارد، موجب می شود تا یک سیگنال الکتریکی کنترل نشده بدون این که به گره AV برسد، مستقیما به سمت قلب پیش رود و این امر موجب ضربان شدید قلب در لحظه های اتصال خواهد شد.

مدت زمان تپش قلب سریع در افراد مبتلا به سندروم ولف پارکینسون وایت با توجه به مسیر الکتریکی ایجاد شده و طول آن ممکن است متفاوت باشد.

بهترین روش برای پیشگیری و کنترل سندروم ولف پارکینسون وایت، انجام آنالیز قلب در سنین پایین می باشد. بیمارستان ایرانشهر با جدیدترین سیستم های جهان، آماده ی انجام هر گونه چکاپ و آنالیز قلب در تمامی رده های سنی می باشد.

فیبریلاسیون دهلیزی:

فیبریلاسیون دهلیزی:
فیبریلاسیون دهلیزی:

نوع دیگری از انواع آریتمی های خطرناک تاکی کاردی ها، فیبریلاسیون دهلیزی می باشد. این نوع از آریتمی، ضربان سریع قلب را به همراه دارد و منشا ایجاد این اختلال مربوط به دهلیزها می باشد.

آسیبی که فیبیریلاسیون دهلیزی به قلب وارد می کند، شامل انقباضاتی بی نظم و درهم همراه با ناهماهنگی دهلیزها در تپش می باشد.

ناهماهنگ بودن دهلیزها کارایی این عضو مهم را پایین می آورد و همین امر سبب ضعیف شدن دهلیزها در انجام وظائفشان خواهد بود.

افرادی که دچار فیبریلاسیون دهلیزی هستند، در وصف احوال خود به هنگام بیماری چنین ادعا می کنند که لرزشی شدید را در قلب خود احساس می کنند که این لرزش موجب تند شدن ضربان قلب می شود. گاهی اوقات، فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است همراه با درد در ناحیه ی قلب نیز باشد.

در هنگام ابتلای بیمار به فیبریلاسیون دهلیزی، گره AV به دلیل از بین رفتن نظم تپش در دهلیزها و ضعف آن ها توان کنترل سیگنال های الکتریکی را ندارد و به همین دلیل با ضربان قلب تند مواجه می شویم.

همچنین گاهی اوقات ممکن است فیبریلاسیون دهلیزی همراه با عوارضی به گره AV نیز باشد. عدم کنترل و پیشگیری فیبریلاسیون دهلیزی در بلند مدت موجب آسیب دیدن گره AV نیز خواهد شد.

آسیب دیدن این گره ممکن است عوارض دیگری را در پی داشته باشد

آسیب دیدن این گره ممکن است عوارض دیگری را در پی داشته باشد و این عوارض نیز در پی خود انواع بیماری های قلبی را پدیدار خواهند ساخت.

همچنین عدم توجه به فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است سبب بروز بیماری های خطرناکی همچون سکته ی مغزی شود.

تمامی اجزای قلب، جزو اعضای حیاتی بدن برای بقا محسوب می شوند و به همین سبب هر گونه خلل و عدم توازن در کارکرد این عضو حساس و حیاتی سریعا باید بررسی شود.

یکی از برترین مراکزی که در حال حاضر در زمینه ی بیماری های قلبی و پیشگیری و درمان آن فعالیت می کند، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

بیمارستان ایرانشهر دارای پزشکانی حاذق و متخصص در بحث بیماری های قلبی و عروقی می باشد و این پزشکان می توانند با معاینه ی فرد و انجام آزمایشات مربوطه، هر گونه خلل و ناهماهنگی را در کارکرد تمامی اجزای قلب تشخیص دهند و در پی درمان آن باشند.

بیمارستان ایرانشهر دارای برترین و به روزترین ابزارها و دستگاه های نوین پزشکی می باشد و فرد مراجعه کننده از بابت انجام تمامی آزمایشات و آنالیزهای مرتبط با بیماری خود می تواند خاطر جمع باشد.

استقاده از ابزارهای نوین در تشخیص و پیشگیری از بیماری های پیچیده ی قلبی و عروقی بسیار اهمیت دارد و این ابزارها را می توان یار دیگر پزشکان در درمان و جلوگیری از رشد انواع بیماری ها دانست.

تاکی کاردی بطنی:

تاکی کاردی بطنی:
تاکی کاردی بطنی:

همان طور که از نام این آریتمی خطرناک هم پیداست، این نوع از تاکی کاردی ناشی از خلل های مربوط به بطن ها می باشد. تفاوت مهمی که این تاکی کاردی با انواع دیگر دارد، این است که این نوع از تاکی کاردی با نظم در تپش همراه است.

سایر انواع تاکی کاردی ها به دلیل نامنظم بودن در تپش، خطر بیشتری نسبت به تاکی کاردی بطنی دارند. در هنگام بروز تاکی کاردی بطنی، سیگنال هایی تند و غیر طبیعی صادر می شوند

اما مزیت این سیگنال های الکتریکی در این است که این سیگنال ها با نظم مشخصی به بطن ها وارد می شوند. پس از صادر شدن این سیگنال ها، از منبعی نامعلوم عملکرد بطن ها با خلل مواجه می شود.

وارد شدن سریع و پشت سر هم این سیگنال ها به بطن موجب می شود تا بطن نتواند به طور کامل و موثر پر شود و در نتیجه با پمپاژ ناکافی خون به بدن مواجه خواهیم بود.

همان گونه که گفتیم، این نوع از تاکی کاردی بطنی خطر کمتری نسبت به سایر انواع آریتمی های خطرناک قلبی دارد.

در صورتی که فرد دارای قلبی سالم می باشد، با بروز تاکی کاردی بطنی در او نیازی به نگرانی نیست

در صورتی که فرد دارای قلبی سالم می باشد، با بروز تاکی کاردی بطنی در او نیازی به نگرانی نیست اما اگر فردی با بیماری قلبی دچار تاکی کاردی بطنی شود، باید هر چه سریع تر به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه نماید.

البته برخی از بیماری های قلبی نیز هستند که ممکن است تاکی کاردی بطنی تاثیری بر آن ها نداشته باشد ولی تشخیص این موضوع بر عهده ی پزشک خواهد بود و بهتر است در صورت بروز هر نوع مشکل مرتبط با یک عضو حیاتی مثل قلب، سریعا به پزشک مراجعه نمائید.

در حال حاضر بیمارستان ایرانشهر به صورت شبانه روزی آماده ی رسیدگی به مشکلات تمامی بیماران و به خصوص بیماران قلبی می باشد.

کادر متخصص و متعهد این بیمارستان، تمامی توان خود را به کار می گیرند تا فرد مراجعه کننده را از گزند هر نوع بیماری و آسیب جسمی به دور نگه دارند.

سندرم کیو تی طولانی:

سندرم کیو تی طولانی:
سندرم کیو تی طولانی:

این سندرم که در دسته ی آریتمی های خطرناک قلبی از نوع تاکی کاردی ها قرار دارد، موجب می شود تا قلب دچار ضربان سریع و نامنظم شود.

منشا صدور این اختلال بطن ها می باشد. اکثر بیمارانی که دچار سندرم کیو تی طولانی هستند، از کودکی با این بیماری درگیر بوده اند اما این امر بدین معنی نیست که این بیماری مادرزادی می باشد.

هر چند که بیشتر مبتلایان به سندرم کیو تی از بدو تولد و یا تناقصات مادرزادی دچار این بیماری بوده اند، اما مصرف برخی از داروهای تاثیرگذار بر عملکرد بطن ها موجب شده است تا فرد را دچار این بیماری کند.

سندروم کیو تی طولانی ممکن است به سبب بروز ناگهانی در فرد و تپش نامنظم و سریع ضربان قلب او، فرد مبتلا را تا سر حد مرگ نیز پیش ببرد.

در برخی موارد مشاهده شده است که فرد دچار سندرم کیو تی، به سبب بروز ناگهانی این بیماری دچار غش و تشنج شده است. در موارد خفیف، این بیماری ممکن است فرد مبتلا برای چندین دقیقه دچار تنگی نفس شود و نتواند هیچ حرکتی را انجام دهد.

خفگی و لرزش قلب

این بیماری گاهی اوقات حالتی مانند خفگی و لرزش قلب را برای فرد به همراه دارد و پزشکان در چنین مواردی توصیه می کنند تا بیماران دچار سندرم کیو تی از انجام فعالیت های مرتبط با تمرکز به تنهایی پرهیز داشته باشند.

مبتلایان به سندرم کیو تی نباید اقدام به رانندگی و کارهای حساس کنند چرا که بروز ناگهانی این سندرم ممکن است جان فرد مبتلا و اطرافیان را به خطر بیاندازد.

در صورتی که دچار این بیماری هستید، بهتر است با پزشکان متخصص و مختلفی در زمینه ی بیماری های قلبی و عروقی ملاقات داشته باشید چرا که روش های درمانی اعمال شده برای پیشگیری و کنترل این بیماری ممکن است متفاوت باشد.

در حال حاضر بیمارستان ایرانشهر دارای پزشکان متخصص و متبحر در زمینه ی بیماری های مرتبط با قلب و عروق می باشد. همچنین جدیدترین و به روز ترین ابزارآلات و دستگاه های پزشکی برای آنالیز بیماری های قلبی در این بیمارستان موجود می باشد.

توصیه می کنیم در صورتی که احساس می کنید دچار انواع مختلف بیماری های قلبی هستید، بهتر است در اولین فرصت برای چکاپ سلامت خود به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نموده و توسط پزشکان این بیمارستان معاینه شوید. چرا که پیشگیری مسلما بهتر از درمان است.

فیبریلاسیون بطنی:

فیبریلاسیون بطنی:
فیبریلاسیون بطنی:

کارکرد بطن به نوعی است که با ورود منظم سیگنال های الکتریکی، خون را به سایر اندام پمپاژ می کند. زمانی که تکانه های الکتریکی وارد شده به بطن به شکل نامنظم و با ریتم تند صورت پذیرد، ممکن است عملکرد بطن با اختلال مواجه شود.

فیبریلاسیون بطنی هم یک نوع آریتمی قلبی خطرناک از نوع تاکی کاردی ها می باشد که به سبب ورود نامنظم و سریع تکانه های الکتریکی به وجود می آید.

تجربه نشان داده است که بیشتر افراد مبتلا به فیبریلاسیون بطنی پیش از درگیری با این بیماری، نوع دیگری از انواع بیماری های قلبی را نیز داشته اند.

در واقع می توان گفت که علت ابتلای افراد به فیبریلاسون بطنی، اختلال عملکرد در سایر اجزای قلب می باشد که این اختلال، به مرور زمان ممکن است بطن را نیز درگیر خود کند و موجب بروز فیبریلاسیون بطنی شود.

البته می توان گفت تمامی بیماری های قلبی چنین حالتی دارند و ممکن است فرد مبتلا به سبب درمان بیماری خود دچار یک بیماری قلبی دیگر شود

درمان صحیح بیماری های قلبی باید همیشه در اولویت باشد

و به همین دلیل درمان صحیح بیماری های قلبی باید همیشه در اولویت باشد. در فیبریلاسون بطنی، ورود تکانه های نامنظم به بطن ها موجب می شود تا بطن به جای این که خون را پمپاژ کند، دچار لرزش شود و از پمپاژ خون باز بماند.

در صورتی که این پروسه برای چندین بار پشت سر هم رخ دهد، ممکن است فرد بیمار تا حد مرگ نیز پیش برود اما در موارد خفیف فیبریلاسیون بطنی مشخص شده است که این اتفاق هر از چند گاهی فقط یک بار رخ می دهد که البته این نیز به معنی غافل بودن از درمان این بیماری نمی باشد.

ممکن است عدم پمپاژ خون توسط بطن ها هر چند اگر برای یک بار باشد، فرد را دچار مشکلات جدی و خطرناک کند. توصیه می کنیم برای درمان انواع بیماری های قلبی و عروقی خود به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

کادر درمانی این بیمارستان دارای تخصص و فوق تخصص در زمینه ی بیماری های قلبی می باشند و از سویی دیگر وجود ابزار و دستگاه های نوین مرتبط با بیماری های قلبی موجب می شود تا اعتبار این بیمارستان برای درمان بیماری های قلبی مراجعین دوچندان شود.

شما می توانید با مراجعه به بیمارستان ایرانشهر، از تجربیات چندین پزشک حاذق و زبده در زمینه ی بیماری های قلبی بهره مند شوید و از نظرات هر یک در مورد روش درمان بیماری خود بهره ببرید.

برادی کاردی ها

موارد مذکور مربوط به انواع آریتمی های خطرناک قلبی از نوع تاکی کاردی ها بود. قبلا بیان شده بود که تاکی کاردی ها شامل انواع آریتمی هایی می شود که موجب تند شدن تپش ضربان قلب می شود.

دسته ی دیگری از آریتمی های خطرناک قلبی نیز هستند که شدت ضربان قلب به شدت پایین می آید. ضربان قلب پایین در حالت استراحت و عدم تحرک امری عادی می باشد

اما در صورتی که این مساله در تمامی حالات فرد پدیدارشود، در حالی که از لحاظ جسمی سالم است، ممکن است آسیب جدی برای او محسوب شود.

این نوع از آریتمی ها که سبب کند شدن شدت ضربان قلب می شود را برادی کاردی می نامند. در ادامه قصد داریم تا با انواع مختلف برادی کاردها آشنا شویم.

بلوک هدایت:

بلوک هدایت:
بلوک هدایت:

این نوع از برادی کاردی به مانعی گفته می شود که در مسیر الکتریکی وجود دارد. همانگ ونه که گفتیم، تکانه های الکتریکی وارد شده به گره AV موجب می شود تا انرژی برای پمپاژ خون تامین شود.

مشکل در بلوک هدایت زمانی پیش می آید که در مسیر انتقال سیگنال الکتریکی به سوی گره AV مانع یا خللی وجود داشته باشد.

بلوک هدایت معمولا در یکی از مسیرهای منتهی به یکی از بطن های قلب به وجود می آید. بلوک هدایت انواع مختلفی دارد و ممکن است با توجه به میزان پوشش دهی منطقه، تکانه های پایینی و یا بالایی قلب را درگیر سازد.

درگیر شدن هر یک از نیمه ها موجب کند شدن و یا حتی انسداد تکانه های الکتریکی وارد شده می شود و همین امر موجب کندی تپش قلب انسان می شود.

در گره AV سلول هایی وجود دارند که در صورت انسداد مسیر تپش می توانند ضربان قلب را ثابت نگه دارند اما چنانچه میزان انسداد مسیر خاصی در بین دهلیز و بطن به مدت طولانی بسته بماند، ممکن است منجر به آسیب های جدی به فرد بیمار شود.

استفاده از دستگاه های آنالیز قلب

بهتر است برای آگاهی از وجود بلوک هدایت و میزان تاثیر آن در عملکرد گره AV از دستگاه های آنالیز قلب استفاده شود.

بیمارستان ایرانشهر یکی از برترین مراکز نمونه ی کشوری است که دارای جدیدترین و به روزترین ابزار و دستگاه های نوین پزشکی می باشد و افرادی که هر گونه شک و شبهه ای در مورد بیماری خود دارند، می توانند به کمک آنالیز دستگاه ها و راهنمایی پزشکان بیمارستان ایرانشهر در پی درمان بیماری خود باشند.

شما با مراجعه به بیمارستان ایرانشهر می توانید از راهنمایی کادر درمان این بیمارستان بهره مند شده و برای درمان بیماری خود اقدام نمائید.

پزشکان و متخصصان بیمارستان ایرانشهر، در زمینه ی بیماری های مختلف از جمله بیماری های مرتبط با قلب و عروق مشغول به فعالیت هستند و بهره مندی از توصیه های این متخصصان، موجب کنترل و درمان بیماری های قلبی خواهد شد.

سندرم سینوس بیمار:

سندرم سینوس بیمار:
سندرم سینوس بیمار:

این سندرم مربوط به خلل در عملکرد گره سینوسی می باشد. از آنجایی که گره سینوسی وظیفه ی تنظیم شدت یا ضعف ضربان قلب انسان را بر عهده دارد، هر گونه نقص و عیب در کارکرد این گره ممکن است سبب آسیب جدی به قلب شود.

گاهی اوقات برخی از آسیب های وارده به اطراف قلب ممکن است روی عملکرد گره سینوسی تاثیرگذار باشد. هر چند که سندرم سینوس بیمار انواع مختلفی دارد، اما معمولا این سندرم در آریتمی های برادی کاردی بیشتر مشاهده می شود.

وجود این سندرم که گره سینوسی را با خود درگیر می کند، موجب می شود تا گره سینوسی وظیفه ی خود را آن چنان که باید انجام ندهد و در نتیجه ممکن است شاهد کندی و یا اختلال در ارسال تکانه ها از سوی گره سینوسی شویم.

سندرم سینوسی جزو بیماری هایی است که معمولا در سنین کهنسالی برای افراد رخ می دهد اما گاهی اوقات این سندرم ممکن است سایر افراد را نیز درگیر خود کند. در هر حال شناسایی و پیشگیری از این سندرم نقش به سزایی در پیشگیری و کنترل آن خواهد داشت.

در صورتی که احساس می کنید ضربان قلب شما و یا هر یک از اطرافیانتان از حد نرمال خارج شده است و تندتر یا کندتر از حد معمول می تپد، بهتر است برای پیگیری علت این امر، به پزشکان و متخصصان معتبر در این زمینه مراجعه فرمایید.

بیمارستان ایرانشهر یکی از مراکز درمانی نمونه در کشور می باشد

بیمارستان ایرانشهر یکی از مراکز درمانی نمونه در کشور می باشد که حضور پزشکان و متخصصان قلب و عروق، اعتبار بیشتری در زمینه ی پیشگیری و درمان بیماری های قلبی بر این بیمارستان افزوده است.

همچنین وجود ابزار نوین و دستگاه های آنالیز روز دنیا موجب می شود تا اعتبار تشخیص صحیح بیماری ها در این بیمارستان دوچندان شود.

استفاده از تجارب و تخصص های پزشکان و کادر درمان این بیمارستان در کنار بهره مندی از ابزارآلات روز دنیا می تواند نقشی اساسی در پیشگیری و درمان بیماری های مختلف داشته باشد و این نقش زمانی مهم خواهد بود که بیماری فرد، مربوط به یکی از ارکان اساسی حیات انسان باشد.

قلب یکی از مهم ترین ارکان زنده بودن انسان به حساب می آید و به همین خاطر هرگونه ایراد و خلل در عملکرد این عضو حیاتی را باید به اطلاع افراد متخصص در زمینه ی سلامتی قلب رساند.

بیمارستان ایرانشهر به صورت بیست و چهار ساعته آماده ی بررسی و آنالیز سلامتی مراجعین و معرفی آنان به پزشکان متخصص می باشد.

لطفا پس از مطالعه این مقاله، از پست هزینه آنژیوگرافی قلب سال 1401 دیدن کنید.

جمع بندی

در این مقاله با معنی و مفهوم آریتمی و انواع آن آشنا شدیم. همچنین دانستیم که آریتمی های قلبی انواع مختلفی دارند که ممکن است برخی از آن ها برای سلامتی انسان مضر باشد. آریتمی های خطرناک قلبی در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته ی تاکی کاردی ها و برادی کاردی ها تقسیم می شوند.

تاکی کاردی ها به انواع آریتمی هایی گفته می شود که موجب تپش سریع ضربان قلب می شود و برادی کاردی ها نیز آریتمی هایی را شامل می شود که شدت تپش و ضربان قلب در آن به شدت پایین می آید و کند می شود.

همچنین در این مقاله با انواع مختلف تاکی کاردی ها و برادی کاردی ها آشنا شدیم و سر منشا پیدایش و عوارض آن ها را نیز شناختیم.

قلب یکی از اعضای اصلی حیات در بدن انسان است

باید توجه داشته باشیم که قلب یکی از اعضای اصلی حیات در بدن انسان است و کوچک ترین آسیب دیدگی در هر یک از اجزای جزئی قلب می تواند انسان را با چالشی بزرگ در زمینه ی سلامتی خود روبرو سازد.

بهتر است هرگونه مشکل یا اختلال در زمینه ی کارکرد قلب خود را به اطلاع پزشکان و متخصصان قلب و عروق برسانید.

بیمارستان ایرانشهر یکی از مراکز نمونه ی کشور در زمینه ی پیشگیری، کنترل و درمان بیماری های قلبی می باشد.

این بیمارستان دارای پزشکانی با مدرک تخصص و فوق تخصص در زمینه ی بیماری های قلبی می باشد. همچنین بیمارستان ایرانشهر دارای ابزار نوین برای آنالیز و بررسی کارکرد قلب و بازخوردگیری از آن می باشد.

وجود این ابزار و دستگاه های نوین در کنار تخصص پزشکان این بیمارستان موجب خواهد شد تا مراجعین به بیمارستان ایرانشهر بتوانند از تمامی روش های درمان بیماری خود اطلاع یابند و برای کنترل یا درمان بیماری خود اقدام کنند.

در پایان توصیه می کنیم از مقالات مهم بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان و تشخیص سارکوم بافت نرم نیز دیدن نمایید.

سوالات متداول

انواع آریتمی‌های خطرناک قلبی چیست؟

  • تاکی کاردی
  • برادی‌کاردی

علائم آریتمی‌های خطرناک قلبی چیست؟

  • وزوز در سینه‌
  • ضربان قلب تند
  • کند شدن ضربان قلب
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • اضطراب
  • خستگی
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • تعریق
  • غش (سنکوپ) یا شرایط نزدیک به غش

علل ابتلا به آریتمی های خطرناک قلبی چیست؟

  • گرفتگی عروق
  • سکته قلبی
  • مشکلات دریچه ای قلب
  • نقص مادرزادی

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید