لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

درمان دیسک کمر مهره 4 و 5

درمان دیسک کمر مهره 4 و 5

Table of Contents

درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 ، موضوع این مقاله است که به بررسی آن می پردازیم. ما را همراهی نمایید.

در این مقاله از زبان بهترین جراح دیسک کمر با لیزر در تهران، سعی داریم تا درباره درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین در خصوص دیسک کمر، انواع دیسک کمر و شیوه های تشخیصی، دلیل بیرون زدگی مهره های 4 و 5، درمان و مناسب ترین راهکارهای پیشگیرانه و … جامع ترین مطالب را ارائه کنیم.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقالات هزینه عمل دیسک کمر، عمل دیسک کمر با لیزر در تهران و روش عمل لیزر دیسک کمر را مطالعه نمایید.

ویدئو درمان دیسک کمر مهره 4 و 5

در این زمینه از تجربیات متخصصین بیمارستان ایرانشهر نیز بهره مند خواهیم شد. بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی در این خصوص می باشد. با ما همراه باشید.

اگر ساکن مشهد هستید مقاله عمل لیزر دیسک کمر در مشهد را مطالعه کنید.

اینفوگرافیک درمان دیسک کمر مهره 4 و 5

اینفوگرافیک درمان دیسک کمر مهره 4 و 5
اینفوگرافیک درمان دیسک کمر مهره 4 و 5

اگر بخواهیم توضیح دقیق تری از دیسک ها داشته باشیم، بایستی بیان کنیم که فشار وارده به ستون فقرات را جذب کرده و نیز حرکت میان مهره ها را بهبود می بخشد.

با توضیحات بیان شده می توان گفت که تمام افراد با مشکلات دیسک کمر همراه هستند و بیرون زدگی و یا فتق، مشکل اصلی این گروه از بیماران محسوب می شود که به عنوان یکی از درمان ناپذیرترین اختلالات ستون فقرات به شمار می آید.

راه های درمان دیسک کمر مهره 4 و 5

  1. استراحت
  2. خودداری از بلند کردن اجسام سنگین‌تر از 2 تا 5 کیلوگرم
  3. انجام حرکات ورزشی ملایم در منزل
  4. استفاده از داروهای مُسکن
  5. ماساژ درمانی
  6. از وسایل و ابزار طبی محافظ کمر. برای مثال استفاده از بریس کمر برای مدت چند ساعت در روز
  7. تزریقات استروئیدی، پی آر پی و اوزون تراپی
  8. آب درمانی
  9. سرما یا گرما درمانی
  10. تکارتراپی
  11. مگنت تراپی
  12. Dry needling
  13.  لیزر درمانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

دیسک کمر چیست و انواع آن را نام ببرید؟

نشانه های دیسک کمری مهره 4 و 5 را ذکر کنید.

چه عواملی سبب بیرون زدگی دیسک مهره 4 و 5 می شود؟ توضیح دهید.

شیوه های تشخیص دیسک کمر را شرح دهید.

مناسب ترین راهکارهای درمانی برای اختلالات دیسک کمر مهره های 4و5 را نام ببرید.

شیوه های فیزیوتراپی دیسک کمر

نکات کلیدی برای تغییر در شیوه زندگی

نتیجه گیری

 

دیسک کمر

دیسک کمر
دیسک کمر

در قسمت Spinal Cord (ستون فقرات) بدن انسان صفحات و یا بالشتک هایی در میان مهره های کمری از جنس غضروف تشکیل شده است که Disk (دیسک) نامیده می شود

و بدیهی است که در کمر به آن ها Lumbar disk (دیسک کمر) می گویند. به طور کلی بدن هر شخص دارای پنج مهره است که در قسمت تحتانی آن ها استخوان خارجی که استخوانی مثلثی شکل است قرار دارد.

لذا، دیسک های بین مهره ای موجود در ناحیه کمر، پنج عدد است که ضربه گیر بودن آن ها مهمترین وظیفه دیسک ها محسوب می شود.

جنس دیسک کمر

اسکلت ژله ای شکلی در ناحیه کمر اشخاص وجود دارد که از بخش هایی از جمله:

1)    کمی پروتئین 2) بخش عمده ای آب 3) دیسک کمر تشکیل شده است.

به طور معمول اشخاص، دیسک را بیشتر با کمردردهایی بسیار درد آور و حادی  می شناسند که سبب عدم انجام امور روزانه در شخص می شود.

لذا، عارضه دیسک کمر در واقع به موقعیت Lumbar disk herniation (فتق دیسک کمر) گفته می شود. این عارضه که به نام های متعددی نظیر سیاتالژی و یا دردهای سیاتیکی معروف هستند، معمولاً در بین آقایان و بانوان تقریباً به یک شدت بروز می کند.

برخی از تحقیقات حاکی از آن است که در آقایان رده سنی سی تا پنجاه سال، این عارضه به مراتب بیشتر مشاهده می شود.

به این ترتیب می توان بیان کرد که در حال حاضر ما شاهد افزایش سرایت و همین طور تقلیل سن دچار شدن به کمر درد در بین بیماران به دلیل دیسک کمر هستیم.

به شکلی که در اغلب کلینیک ها، جوانان سنین شانزده تا بیست سال با اختلالات در این رابطه همراه هستند که اغلب به دلیل فتق دیسک کمر به این بیماری گرفتار هستند.

به همین منظور قصد داریم تا در این مقاله بیشتر به درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 بپردازیم و در رابطه با شیوه های پیشگیرانه، توضیحات کاملتری را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع عارضه دیسک کمر

انواع عارضه دیسک کمر
انواع عارضه دیسک کمر

با توجه به عنوان مقاله درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 و مشاوره با متخصصین بیمارستان ایرانشهر، بهتر است شما را با انواع این عارضه بیشتر آشنا کنیم:

دیسک دهیدره، دژنره و یا کم آب:

این عارضه عبارتی کلی است که حاوی طیف متعددی از انواع اختلالات است. به این ترتیب به هر دیسکی که از نظر ساختاری و یا عملکردی مغایر با دیسک طبیعی انسان باشد، عارضه دیسک می گویند.

دیسک کم آب یکی از انواع اختلالات دیسک است که در MRI به Black disk (دیسک سیاه) معروف است. با توجه به خاصیت اسنفجی دیسک در عارضه فوق، این اثر از بین می رود.

در حقیقت به دلیل دفع و یا به علت جذب آب، دیسک همچون اسفنج حالت فنری مانند دارد. با بلند کردن اشیاء و یا هر بار سنگین، جذب آب دیسک کاهش می یابد و در نتیجه با سفت تر شدن آن، فشار داخل هم افزایش می یابد و با گذاشتن جسم روی زمین، آبی که از طریق دیسک جذب شده است، از بین می رود.

زمانی که دیسک اثر فوق را از دست می دهد، همچون گذشته دیسک قادر به جذب آب به میزان کافی نیست و از نظر پزشکی می توان گفت که دیسک کم آب و یا دهیدره شده است.

عارضه فوق Dehydrated disk (دیسک دهیدراته)، Degenerated disk (دیسک دژنره) و Black disk (دیسک سیاه) نامیده می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست مراقبت های بعد از عمل لیزری دیسک کمر دیدن کنید.

ترک های دیسک کمر:

مورد دیگری که در درمان دیسک کمر مهره 4 و 5  بایستی متذکر شویم، به ترک های موجود در این ناحیه مرتبط است. این مشکل در برخی از افراد با بالارفتن سن در داخل دیسک مشاهده می شود.

معمولاً این ترک ها در این بخش مرتب ایجاد می شوند و سپس جوش می خورند و خود ترمیمی بودن دیسک ها، خاصیت بارز آن ها به حساب می آید.

در برخی از بیماران، مقدار ترک های ایجاد شده به مراتب بیشتر از مقدار ترک هایی است که جوش خورده است، لذا، Disk پیوسته ترک دارد. معمولاً با از دست دادن آب موجود در دیسک، ترک ها در جهات متعدد عرضی، طولی و یا شعاعی مشاهده می شوند.

در واقع می توان گفت که عدم آب موجود در دیسک همچون پنچر شدن چرخ اتومبیل است که کارکرد مطلوبی به همراه ندارد. شخصی که با دیسک دژنره همراه است، ممکن است کم کم با حرکات دچار پارگی و یا ترک خوردگی دیسک شود.

تغییرات ایجاد شده در کلاژن و همین طور مولکول های پروتئوگلیکان دلیل کاهش مقدار فشار دیسک و از دست دادن آب است. گفتنی است که این مقدار آب همچون ریزش مو در اشخاص متعدد ناهمگون بوده و دلیل وراثتی دارد.

برجستگی دیسک کمر:

با استمرار حرکت، ترک ها به تدریج گشاد تر می شوند و این امر منجر به بیرون زدگی هسته دیسک از داخل حلقه می شود اما هنوز چندین لایه از حلقه ها پاره نشده و در نتیجه برجستگی دیسک ایجاد می شود که به آن Bulged (دیسک برجسته) می گویند.

گفتنی است که هسته دیسک (ژلاتینی) است و قادر به عبور از بین ترک های کوچک نیست. به این ترتیب شکاف ها بایستی به مقدار کافی بزرگ باشند تا عبور آن ها از هسته به راحتی انجام شود.

اطلاعات تکمیلی را از متخصصین بیمارستان ایرانشهر، بخواهید.

فتق دیسک کمر (پارگی دیسک کمر):

از دیگر موارد حائز اهمیت در درمان دیسک کمر مهره 4 و 5، پارگی دیسک کمر است. در چنین حالتی با پاره شدن کلیه حلقه ها، هسته از درون آن ها مشاهده می شود که از نظر پزشکی به حالت فوق Protruded disk (فتق دیسک) می گویند.

ممکن است در بخش های متعدد، دیسک پاره شود و به طور معمول این پارگی یک طرفه باشد، اما احتمال این که از سمت راست، چپ و یا وسط نیز پاره شود، بسیار است که در چنین مواردی، قاعده بیرون زدگی دیسک به مراتب از ارتفاع آن زیادتر است.

دیسک بیرون زده:

extruded حالتی از دیسک است که از حالت قبلی با بیرون زدگی بیشتری همراه است که این امر سبب می گردد تا قاعده Disk باریک تر و ارتفاع آن از بخش بیرون زده کمتر باشد.

دیسک جدا شده:

زمانی که از داخل حلقه بخشی از هسته بیرون می آید و کاملاً جدا است، به این معنا است که disk به شکل یک قطعه آزاد می باشد که آن را Free fragment و یا sequestered می نامند.

دیسک مهاجر:

بخش جدا شده و یا بیرون زده دیسک بعد از آن به سمت پایین و یا بالا حرکت می کند و به جای این که disk به بخش درونی کانال نفوذ پیدا کند، به صورت عمودی دچار پارگی شده و در نهایت سوراخی در لایه غضروفی پایین و بالا ایجاد نموده و به این ترتیب به درون تنه مهره فتق نفوذ پیدا می کند که به چنین حالتی Schmorl nodule (ندول اشمورل) می گویند.

دلیل بیرون زدگی دیسک کمر مهره  4 و 5

دلیل بیرون زدگی دیسک کمر مهره  4 و 5
دلیل بیرون زدگی دیسک کمر مهره  4 و 5

ممکن است extruded در ناحیه کمر و یا حتی گردن ایجاد شود. دقت داشته باشید که فشار، اغلب در تحتانی ترین قسمت دیسک کمر یعنی مهره های چهار و پنج وارد می شود که می توان گفت که بیشترین آسیب دیدگی در این ناحیه ایجاد می شود.

در اغلب موارد در بخش پشتی بدن، ماده درونی موجود در دیسک به پهلو و یا مرکز بیرون زده و روی دیگر اسکلت های حساس نظیر اعصاب نخاعی و یا رباط ها فشار بسیاری وارد می کند. التهاب و ورم، سبب افزایش این فشارها می شود.

شاید تحریک ریشه های عصبی در بخش تحتانی کمر منجر به سیاتیک و یا سایر نشانه های آزار دهنده در شخص شود.

در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه پزشکی، تراپی های بسیاری توانسته اند گام های موثری در درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 بردارند.

بیمارستان ایرانشهر، یکی از بهترین مراکز درمانی در این زمینه می باشد. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا در این خصوص اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

علت بیرون زدگی مهره ها

به طور معمول بیرون زدگی این مهره ها با بالا رفتن سن و همچنین عوامل تخریبی به تدریج در شخص مشاهده می شود.

همان طور که در بخش قبلی بیان کردیم، تقلیل آب بخش مرکزی و یا Nucleus Polposus (نوکلئوس پولپوزوس) از جمله تغییراتی به شمار می آید که سبب تقلیل قدرت دیسک به منظور تقسیم بار به شکل برابر می شود.

بیرون زدگی disk سبب محدود شدن کانال نخاعی در شخص می شود. فشار بسیار می تواند روی عصب های طناب نخاعی و در نتیجه ضعف، احساس گزگز و یا بی حسی در بخش اعصابی که در این ناحیه وجود دارد، وارد کند.

یکی از رایج ترین پیامدهای بیرون زدگی مهره های 4 و 5 سیاتیک است. Sciatica سبب بی حسی، درد، ضعف و همین طور گزگز در ناحیه باسن، قسمت تحتانی مچ پا و پشت پاها می شود. البته ممکن است تغییر و یا ضعف حرکتی در واکنش ها هم ایجاد شود.

نشانه های دیسک کمری (مهره 4 و 5)

نشانه های دیسک کمری (مهره 4 و 5)
نشانه های دیسک کمری (مهره 4 و 5)

پیش از توضیح درباره درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 لازم است شما را با علائم این عارضه بیشتر آشنا کنیم. از رایج ترین اختلالات مربوط به کمر (دیسک کمر) است که دردهای شدیدی را به همراه دارد.

نشانه های ایجاد شده در این ناحیه از کمر مشکلاتی را در زندگی فرد به دنبال دارد. از نشانه های دیسک کمری بین مهره های (4 و 5) می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دردهای ناشی در ناحیه تحتانی کمر:

دردهای ناشی در ناحیه تحتانی کمر:
دردهای ناشی در ناحیه تحتانی کمر:

نخستین علائم بیرون زدگی مهره های فوق، درد است. ممکن است درد در ناحیه تحتانی کمر در نزدیکی بخش بالایی لگن در فرد بروز کند.

بیشترین دردهای فوق هنگامی است که فشاری بر محل فشردگی عصب یا نزدیکی ستون فقرات وارد می شود. در هنگام سرفه و یا عطسه هم ممکن است درد به شکل ناگهانی در این بیماران افزایش یابد.

برخی از امور روزانه هم مانند نشستن و یا خم شدن در طولانی مدت باعث افزایش دردهای موجود در این ناحیه می شود که در چنین شرایطی درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 می تواند به کاهش علائم و بهبود بیماران کمک زیادی نماید.

درد و یا ضعف در ناحیه پا:

به طور معمول پا دردی که اغلب بیماران با آن مواجه می شوند، در اثر دیسک کمری مهره های بین 4 و 5 است که این احساس، همچون دردهای سیاتیک دسته بندی می شود.

دردهای فوق از رایج ترین نشانه هایی است که بیانگر دردهای موجود در ناحیه کمر می باشد که بیشتر در اثر بروز دیسک کمر در فرد به وجود می آید.

دردی که در راستای عصب سیاتیک در پا ایجاد می شود، می تواند برای شخص بسیار آزاردهنده و نامطلوب باشد. در این مواقع تشخیص و درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 توسط پزشک معالج امری الزامی است.

دقت داشته باشید که نشانه های سیاتیک تنها به مواردی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم محدود نمی شود، زیرا درصد این که نشانه های آن شدید، نامشخص و یا حتی خفیف باشد، بسیار است.

شاید نشانه هایی نظیر نشستن بسیار، سرفه و یا عطسه های شدید یا خندیدن و حتی راه رفتن سبب تشدید علائم در شخص شود.

بی حسی و یا احساس گزگز:

اگر دیسک فشار قابل توجهی را روی اعصاب ایجاد می کند، ممکن است شخص با بی حسی، احساس گزگز و یا به اصطلاح با سوزن سوزن شدن در ناحیه مهره های (4 و 5) مواجه شود.

همین طور شاید در یک پا با بی حسی مواجه شوید که در چنین مواردی بیمار با بی حسی در ناحیه پشت زانو و یا یک طرف باسن همراه می شود و سپس به قسمت مچ پا و یا ران هم گسترش می یابد.

در اثر صدمه ایجاد شده به اعصاب، به طور معمول درد در راستای ناحیه روی پا یعنی مچ پا به سمت پایین و یا میان انگشتان دوم و یا شصت پا بیشتر احساس خواهد شد.

با توجه به موقعیت قرارگیری کمر و پشت بدن، شاید بی حسی و یا گزگز به شکل موقتی در فرد ایجاد شود و یا در برخی موارد نشانه های فوق در فرد همیشگی باشد.

نشانه دیسک کمر حاد و Protruded disk (فتق دیسک کمر)

نشانه دیسک کمر حاد و Protruded disk (فتق دیسک کمر)
نشانه دیسک کمر حاد و Protruded disk (فتق دیسک کمر)

شاید بیمار با دیسک کمر بسیار شدید از مشکلات حاد در این ناحیه و پخش شدن آن به باسن و حتی تا پاشنه پا شکایت کند

و بی حسی، عدم توان و تقلیل میل جنسی به همراه مشکلات ادراری نظیر سریع و یا تقلیل ادرار شاید از نشانه های شدید دیسک کمر در بیماران باشد که بهتر است در این راستا برای درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 از متخصصین این حوزه در بیمارستان ایرانشهر، مساعدت و راهنمایی های لازم را به منظور تسکین درد و تسریع در روند بهبودی دریافت کنید.

گفتنی است که دیسک کمر متوسط و یا خفیف هم چنان چه روی عصب، درگیری بسیاری را به همراه داشته باشد، می تواند یکی دیگر از نشانه های این عارضه به شمار اید.

بهتر است که در این بخش، اشاره ای هم به رابطه دیسک با درد پا داشته باشیم:

فشارهای ناگهانی وارد شده به ستون فقرات

در بعضی موارد به علت فشارهای ناگهانی وارد شده به ستون فقرات، ممکن است دیسک از محل خود حالت بیرون زدگی پیدا کند و سبب فشار روی اعصاب شود.

همان طور که بیان کردیم، احتمال دارد فشار دیسک با سوزش پاها و یا کمردرد در شخص همراه باشد. همچنین شاید با بی حسی در ناحیه پاها، گزگز و حتی درد در ساق پا در فرد نمایان شود.

لازم به توضیح است که در بعضی موارد، پارگی دیسک هیچ گونه دردی را در این ناحیه به وجود نمی آورد اما دیسک سبب بروز دردهایی در نواحی ران، ساق پا و یا پاها ایجاد می کند. لذا، شاید دیسک سبب بروز چنین مشکلاتی در فرد شود اما بایستی متذکر شد که مبداء نخست درد، در ناحیه کمر است.

تشخیص دیسک کمر

تشخیص دیسک کمر
تشخیص دیسک کمر

به منظور شناسایی دیسک کمر، پزشک معالج در بیمارستان ایرانشهر، در وهله نخست سوابق بیماری فرد را مورد بررسی و ارزیابی بیشتر قرار می دهد و تست های فیزیکی که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد را برای فرد تجویز می کند:

آزمایش بالا بردن عمودی پا:

برای تشخیص دقیق تر مشکل دیسک کمرريال بیمار بایستی روی تخت دراز بکشد و پایی که با درد بیشتری همراه است را با کمک پزشک بالا ببرد.

بالا بردن پای مخالف:

به این ترتیب در همین حالت، پزشک پای سالم شما را هم بلند می کند.

این دو روش می تواند به تشخیص اولیه نشانه های دیسک کمر مهره های 4 و 5 به پزشک معالج کمک بسیار کند. اما تکنیک های تشخیصی دیگری نیز وجود دارد:

تست عصبی:

چنان چه آزمایشاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، با درد کمر و یا پا همراه باشد، پزشک معالج تست فوق را برای بیمار انجام می دهد که مثبت بودن نتیجه بیانگر علائم دیسک کمر در فرد است.

تست کامل حاوی توان ماهیچه، آزمایش رفلکس، احساس بی حسی و قدرت راه رفتن است. همچنین شاید دکترتان بررسی های لازم در ناحیه مقعد که با بی حسی همراه است را نیز روی بیمار انجام دهد. زیرا احتمال دارد بخش فوق هم تحت تاثیر پارگی دیسک قرار گیرد.

در تمامی موارد فوق، می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نموده و از مشاوره متخصصین بیمارستان ایرانشهر، بهره کافی را ببرید.

اسکن ام ار ای:

برای شناسایی این عارضه در شیوه فوق از یک میدان مغناطیسی قوی به منظور تصویربرداری از این ناحیه استفاده می شود. به وسیله تست فوق می توان به شکل قطعی ناحیه آسیب دیدگی دیسک را کاملاً شناسایی نموده و عصب های تحت فشار را دقیقاً مورد بازبینی قرار داد.

البته در بیشتر موارد، آزمایش های فیزیکی که به آن اشاره کردیم، برای شناسایی دیسک کمر کفایت می کند و پزشک براساس تخصص و تبحری که در این زمینه طی سال های متوالی به دست آورده است، می تواند تشخیص مناسب و به هنگامی را انجام دهد.

اما چنان چه پزشک معالج تردیدی در تشخیص داشته باشد و یا از این طریق عصب تحت فشار را بیشتر مورد بررسی قرار دهد و یا پس از یک ماه معالجه، تغییری در روند بهبودی بیمار ایجاد نشود، شاید از آزمایشات تشخیصی دیگری مانند CT Scan و یا MRI استفاده کند. علاوه بر دیسک کمر، پزشک برای تشخیص دقیق تر نظیر درگیری:

1)    مفصل فاست (آپوفیزیال) 2) مفصل بیرونی خاصره (ساکروایلیاک)

و یا دردهای موجود در ساختار نرم نظیر رباط ها و ماهیچه ها که به وسیله CT Scan قابل تشخیص نیستند، راهکارهای تشخیصی دیگری را استفاده می کند.

ناپایداری، التهاب

دقت داشته باشید که ناپایداری، التهاب و یا امتداد نامطلوب اسکلت بدن هم ممکن است تصاویر واضح و دقیقی را از تصویربرداری به همراه نداشته باشد.

به همین منظور دو شیوه ذکر شده در این بخش می تواند به تشخیص بهتر به پزشک کمک کند. لازم به توضیح است که شناسایی و مشاهده بیماری های مربوط به دیسک کمر به وسیله اسکن به این مفهوم نیست که دردهای ایجاد شده بیشتر در اثر دیسک کمر در فرد است.

آیا درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 امکانپذیر است؟

آیا درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 امکانپذیر است؟
آیا درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 امکانپذیر است؟

موضوع بسیار مهمی که ممکن است برای بیمارانی که با مشکلات دیسک کمر همراه هستند مطرح شود، معالجه اختلالات فوق در این ناحیه است.

شاید protruded disk (پارگی دیسک) بسیار شدید به تنهایی معالجه نشود و در بعضی از موارد به منظور درمان دیسک کمر مهره 4 و 5  احتیاج به عمل جراحی در بیمارستان ایرانشهر باشد.

اما پارگی دیسک که طبق نظر پزشک در حدود متوسط و یا خفیف است، به تدریج از طریق پروسه طبیعی درمانی و رعایت دستورالعمل های پزشکی خود به خود ترمیم می شود.

در رابطه به مدت زمان درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 هم بایستی متذکر شویم که این مسئله به سن، شدت دیسک کمر و از همه مهمتر مقدار فشاری که به این ناحیه وارد می شود، بستگی دارد.

لذا، روند درمان در افراد مختلف متعدد است. بسته به پارامترهای نامبرده، فشاری که به این ناحیه وارد می شود، به وسیله شخص بیمار مهار شدنی است.

توان ماهیچه های شکم و کمر هم در معالجه این ناحیه موثر است

همچنین توان ماهیچه های شکم و کمر هم در معالجه این ناحیه موثر است، زیرا نداشتن تعادل و ناتوانی و بی حالی ماهیچه ها هم می تواند در ابتلا به مشکل فوق موثر باشد.

هر چند تورم disk ممکن است در دیواره دیسک سالم باقی بماند و در عین حال مدت بهبودی هم به مراتب کاهش یابد، با این وجود در بعضی موارد هم شاید به چندین ماه زمان به منظور دستیابی به بهبودی کامل احتیاج باشد.

دقت داشته باشید که معالجه و بهبود بیرون زدگی دیسک مهره های فوق، پروسه زمانبری است که ممکن است تا چندین ماه و یا حتی چندین سال طول بکشد.

دیسک کمر بعد از صدمه، یک بازه زمانی متغیر و زودگذر است و در نهایت هنگامی که وزن فرد به این ناحیه در اثر بلند کردن اجسام سنگین، نشستن، ایستادن و یا خم شدن وارد می شود، disk از شکل طبیعی با تورم بیشتری همراه خواهد شد و نشانه های عارضه در طی روز شدیدتر می شود.

البته بی ثباتی دیسک در میانسالان و جوانان متداول تر است. زیرا با بالا رفتن سن، دیسک دژنره (کم آب) شده و Nucleus یا همان بخش هسته دیسک سفت تر خواهد شد.

به دلیل فرایند ترمیم بافت، بهبودی در جوانان بعد از صدمه به مهره های 4 و 5 خیلی سریعتر از افراد میانسال انجام می شود.

درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 در بیمارستان ایرانشهر

درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 در بیمارستان ایرانشهر
درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 در بیمارستان ایرانشهر

راهکارهای درمانی که در زیر متذکر می شویم، در تقلیل درد و معالجه بیرون زدگی دیسک مهره های 4 و 5 مفید است:

استراحت

بهترین اقدام برای این گروه از بیماران، استراحت بسیار است. سعی کنید در طی روز به شکل افقی دراز بکشید. پیشنهاد می شود آقایان و یا بانوان شاغل که با این مشکل همراه هستند، مدتی را مرخصی گرفته و تا حد امکان استراحت کنند و از نشستن بسیار پرهیز نمایند. به عبارتی می توان گفت که این بیماران به استراحت مطلق نیاز دارند.

به این گونه که نخست یک استراحت سه روزه و سپس استراحت نسبی و از همه مهمتر انجام امور روزانه به شکلی که متخصصین توانبخشی و یا طب فیزیکی به آن ها آموزش های لازم را ارائه نموده اند، برای تسریع در روند بهبودی انجام دهند.

پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین

پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین
پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین

بهترین متد درمانی برای معالجه دیسک کمر، پرهیز از بلند کردن اشیاء سنگین بیش از دو الی پنج کیلوگرم است و همچنین انجام هر فعالیتی که باعث تشدید نشانه های درد در فرد می شود هم بایستی از برنامه روزانه خود حذف کنید.

عدم مقاومت در برابر درد

مناسب ترین اقدام این است که تحرک داشته و ماهیچه های بدن را شل کنید. چنان چه می توانید از جای خود بلند شوید و به شکل منظم در فضای منزل گام بردارید. اما در صورتی که درد شما شدت پیدا کرد، بهتر است مجدداً دراز کشیده و این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

انجام تمرینات فیزیکی ملایم

انجام این فعالیت های ورزشی در منزل به فعالسازی ماهیچه ها و حفظ گستره حرکتی و در عین حال محافظت از ستون فقرات کمک شایانی می کند.

در این راستا متخصصین فیزیوتراپی بیمارستان ایرانشهر، می توانند راهنمایی های لازم را برای تسریع در روند بهبودی به شما ارائه دهند.

مصرف داروهای تجویزی

مصرف داروهای تجویزی
مصرف داروهای تجویزی

برای انجام بازبینی های عصب شناختی و استفاده از دارو به منظور مهار درد، بهتر است به فوق تخصص دیسک کمر و ستون فقرات مراجعه کنید.

مصرف داروهای مسکن می تواند منجر به دردهای عضلانی در فرد شود. لازم به توضیح است که مصرف بسیار داروهای تسکین دهنده درد می تواند سبب گردد تا بیمار با عدم تمرینات فیزیکی نادرست، به شکل ناخواسته باعث شدت بیماری شود.

به منظور التیام درد باید از شیوه های درمانی دیگری همچون پک سرد، پد گرمایی و یا دستگاه هایی که از طریق پوست سبب تحریک الکتریکی عصب می شود را استفاده کنند تا از شدت درد بکاهند.

در بعضی موارد معالجه دستی، ماساژدرمانی و یا transaction (تراکنش) هم از دیگر گزینه هایی به شمار می آیند که برای درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 بسیار مفید است. البته به شرطی که به وسیله متخصصین متبحر و با تجربه بیمارستان ایرانشهر، شیوه های درمانی فوق روی بیمار صورت پذیرد.

چنان چه مایلید بنشینید، باید از ابزارها و یا تجهیزات طبی که در واقع حافظ کمر شما در راستای بهبود موقعیت بدنی، امتداد ستون فقرات و یا حفظ پایداری و استقامت می شود، استفاده کنید. زیرا این مورد می تواند به درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 کمک بسیار کند.

استفاده از بریس کمر

به عنوان مثال، استفاده از بریس کمر چندین ساعت در طی روز به سلامت مقاومت ستون فقرات و پشتیبانی از کمر به بیمارانی که با مشکلات دیسک کمر مهره های 4 و 5 همراه هستند، کمک قابل توجهی می کند.

شما با استفاده از بالش های مخصوص کمر در هنگام نشستن می توانید به حفظ سلامتی و تسریع در روند بهبودی ستون فقرات خود کمک شایانی کنید.

با کمک شیوه هایی مانند پیلاتس و فلدن کرایس می توانید از موقعیت صحیح بدن خود اطلاع کافی به دست آورید.

انجام تکنیک های درمانی مانند اوزون تراپی، PRP و تزریقات استروئیدی هم می تواند نتایج مثبتی در مبتلایان به اختلالات دیسک کمر به همراه داشته باشد.

در صورت پیروی از شیوه های مراقبتی، احتمال این که مشکل فوق با شدت متوسط بهبود یابد، مستلزم چهل و دو روز زمان است اما بی توجهی شخص به مراقبت های درمانی از کمر، ممکن است بیمار هیچگاه بهبودی کامل خود را به دست نیاورد و با اختلالات حادتر همراه شود.

اگر نشانه های بهبودی را با انجام دستورالعمل های پزشکی که در این بخش متذکر شدیم، کسب نکردید، بهتر است در این راستا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

شیوه های فیزیوتراپی دیسک کمر در بیمارستان ایرانشهر

شیوه های فیزیوتراپی دیسک کمر در بیمارستان ایرانشهر
شیوه های فیزیوتراپی دیسک کمر در بیمارستان ایرانشهر

در این بخش از مقاله درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 به یکی دیگر از تکنیک های درمانی یعنی فیزیوتراپی اشاره خواهیم کرد.

انجام این متد درمانی از طریق شیوه های غیر تهاجمی متنوع به بیمار کمک می کند که دردهای موجود در این ناحیه را بدون نیاز به عمل های جراحی و یا هزینه های بسیار برای معالجه، به راحتی تحت نظر مجرب ترین فیزیوتراپیست ها انجام دهید.

شیوه هایی مانند تحریکات الکتریکی، لیزرتراپی، اولتراسوند، تکارتراپی، مگنت تراپی، سوزن خشک، آب درمانی و غیره از تکنیک های درمانی فیزیوتراپی به شمار می آیند.

گفتنی است که موارد نامبرده به منظور تقلیل التهاب، درد، اکسیژن رسانی، بهبود خونرسانی و تغذیه بهتر مفاصل و دیسک کمر مهره 4 و 5 به بیماران توصیه می شود. همین طور درمان های فوق علاوه بر تقلیل دردهای عضلانی در فرد، سبب سلامت دامنه حرکتی می شود.

دیسک کمر- لیزر درمانی:

بهتر است بدانید که لیزرها از جمله امواج الکترومغناطیسی تشدید شده ای محسوب می شوند که پرتوهای تمرکز یافته ای را از خود نمایان می کند.

این تکنیک درمانی متدی مدرن به شمار می آید که برای معالجه دیسک کمر به دو شکل لیزرهای سرد و یا کم توان و همچنین سوپرلیزرها، لیزرهای پرتوان و یا گرم در مراکز فیزیوتراپی معتبر ارائه می شود.

دیسک کمر- اولتراسوند تراپی:

دیسک کمر- اولتراسوند تراپی:
دیسک کمر- اولتراسوند تراپی:

Ultrasound therapy (امواج فراصوت) از فرکانس های تقریباً چند MHZ (مگاهرتز) برخوردار هستند که برای معالجه مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که شدت نفوذ امواج فوق بین (3/3 – 6/6 cm) است. متد درمانی فوق با دو مکانیزم اثرات مکانیکی و یا اثرات گرمایی به منظور درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 عمل می کند.

دیسک کمر- Dry needling (سوزن خشک):

در ابتدا بایستی متذکر شویم که این متد درمانی با طب سوزنی کاملاً متفاوت است. هر چند هر دو شیوه، بهره مندی از تکنیک درمانی سوزن است،

اما بایستی دقت داشته باشید که راندمان آن ها و همچنین نواحی درمان با یکدیگر متفاوت است. یکی از پرکاربردترین متدها در فیزیوتراپی، درای نیدلینگ است که بر مبنای آناتومی و Neurophysiology (نوروفیزیولوژی) انجام می گیرد.

معالجه دیسک کمر- مگنت تراپی:

Magnet therapy به مغناطیس درمانی هم معروف است و به عنوان متدی غیر تهاجمی شناخته می شود که با حضور بیمار در درون این میدان مغناطیسی پایدار، یون های موجود در بدن به حرکت درآمده و در ناحیه تحت درمان جریان خون افزایش می یابد

و با بیشترین جابجایی مواد مغذی به ناحیه آسیب دیده و پس زدن مواد زائد از محل مورد نظر، سبب ترمیم و تحریک رشد، تقلیل ورم و التهاب بافت های ماهیچه ای، تاندون، لیگامان، اعصاب و استخوان ها می شود و در نتیجه به بهبودی دیسک کمر مهره های 4 و 5 کمک بسیار می کند.

دیسک کمر- تکارتراپی:

RF (تکارتراپی) امواج رادیوفرکانسی است که به منظور جابجایی انرژی به بدن انجام می گیرد. این انرژی سبب بالا بردن جابجایی سلولی و همچنین التیام جریان خون و لنف در شخص مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر می شود.

گفتنی است که این متد درمانی با بالا بردن گرمای عمیق در سلول ها باعث افزایش سرعت سوخت و ساز و ترمیم بافت های ماهیچه ای، بافت های همبند، لیگامان، استخوان های صدمه دیده و تاندون ها می شود

و در نهایت این امر منجر به ترغیب آزاد سازی هورمون های آرامبخش می شود و سبب افت ورم و ادم، تقلیل دوره بازیابی، بالا بردن دامنه حرکتی مفصل ها و افزایش انرژی و اکسیژن در سلول های صدمه دیده مانند مهره های کمر 4 و 5 می شود.

دیسک کمر- سرما یا گرما درمانی:

از دیگر شیوه های متداول در فیزیوتراپی بیمارستان ایرانشهر، سرما و یا گرما درمانی است که با اهداف متعدد مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به نوع عارضه ایجاد شده در ناحیه دیسک کمر و آسیب وارد شده، فیزیوتراپیست، مناسب ترین تکنیک درمانی را برای نتیجه بخشی بهتر انتخاب می کند.

به طور مثال چنان چه فرد به عارضه MS مبتلا است، گرما درمانی متدی مناسب محسوب نمی شود، زیرا این امر سبب تشدید موقعیت فعلی دیسک کمر می شود،

لذا، بهتر است در زمان مراجعه به مجرب ترین فیزیوتراپیست ها در بیمارستان ایرانشهر، در رابطه با اختلالات زمینه ای و سوابق پزشکی، اطلاعات لازم را در اختیار ایشان قرار دهید.

دیسک کمر- آب درمانی:

همان طور که همه شما می دانید، راه رفتن در آب مناسب ترین اقدام برای درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 است. اما بایستی متذکر شویم که آب درمانی فقط قدم زدن در آب نیست و بایستی تحت نظر حاذق ترین متخصصین فیزیوتراپی بر اساس اختلالات موجود در ناحیه کمر برای تسریع در روند بهبودی انجام شود.

البته ماساژ درمانی هم شیوه غیر تهاجمی به شمار می آید که به همراه دیگر متدهای درمانی به منظور معالجه دردهای موجود در ناحیه کمر می تواند گزینه مناسبی باشد. همچون دیگر تکنیک های درمانی، متد فوق هم مستلزم تکرار در فواصل منظم است.

نکات کلیدی برای تغییر در شیوه زندگی

نکات کلیدی برای تغییر در شیوه زندگی
نکات کلیدی برای تغییر در شیوه زندگی

در انتهای مقاله لازم است شما را با آموزش هایی که می تواند در معالجه دیسک کمر مهره های 4 و 5 مفید باشد، بیشتر آشنا کنیم:

دقت داشته باشید که نشستن طولانی مدت برای بیمارانی که با پارگی دیسک (فتق دیسک) همراه هستند، بسیار خطرناک و زیان آور است. بنابراین، نشستن در پشت میز و یا حتی رانندگی بالغ بر صد و بیست دقیقه می تواند خطرات جدی را برای این گروه از بیماران به دنبال داشته باشد.

از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید. حتی اشیاء سبکی که به شکل صحیح جابجا می شود.

حتماً از پشتی در زمان نشستن استفاده کنید.

به منظور حفظ موقعیت نود درجه پاها با تنه، بهتر است برای زیر پاها از یک چهارپایه استفاده کنید.

برای این که افراد مبتلا به مشکلات دیسک کمر خم نشوند، میز را در نزدیکی آن ها قرار دهید.

بهتر است مشکلات سندروم روده تحریک پذیر مانند یبوست در این بیماران کنترل شود. زیرا افزایش فشارهای شکمی برای دفع می تواند سبب افزایش فتق و یا التهاب دیسک شود و بیمار را با اختلالات بیشتری همراه کند.

تا هنگامی که اطمینان کافی از معالجه خود پیدا نکردید، از انجام تمریناتی مانند دراز و نشست (دو طرفه) و یا دویدن جداً خودداری کنید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

همان طور که بیان کردیم، متداولترین ناحیه فتق، مهره های 4 و 5 است. به این علت که دیسک های فوق از مابقی مهره ها بزرگتر بوده و حجم بیشتری از آب را جذب می کند و به دلیل تحمل وزن بیشتر، احتمال دارد تا با صدمات بیشتری همراه شود.

در مقاله درمان دیسک کمر مهره 4 و 5، سعی کردیم تا مناسب ترین راهکارهای درمانی غیر جراحی را به منظور رفع بیرون زدگی مهره های 4 و5  متذکر شویم.

سوالات متداول

علائم فتق دیسک کمر چیست؟

  1. تغییر وضعیت دادن
  2. سرفه کردن
  3. عطسه کردن
  4. نشستن
  5. رانندگی
  6. راه رفتن

علائم فتق دیسک l4 و l5 چیست؟

  1. بی‌حسی پاها
  2. آتروفی عضلانی
  3. افتادگی مچ پا

https://cutt.ly/JXGLPJK

Table of Contents

یک پاسخ

  1. بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید